woensdag 9 maart 2016

Zeekoeien rondom de boot.

We hadden gelijk na aankomst een auto gehuurd, bij de Kind of Blue moesten 2 zware accu's worden vervangen en gingen we op pad..
Met een kaart van een kopietje van een kopietje van google map!
Slecht plan was dat, al gauw raak je hier de weg kwijt! We waren hier al voor gewaarschuwd...
We belanden uiteindelijk bij een toeristen info waar bij binnenkomst de 4 werknemers verschrikt opkeken vanachter hun smartphone... een klant!!
Maar eentje was bereid te helpen en zei ik kan het je uitleggen maar je snapt het toch niet!
Dus stapte hij in zijn auto, en reed voor ons uit alle zaken af, die accu's verkochten..

Niemand had ze.. Er stonden wel bij Westmarine een paar ..en uiteindelijk daar gehaald op een volgend uitstapje.
Na de volgende dag weer een rondje te hebben gereden (275 km) waren we weer vol van de indrukken en mooie uitzichten!
we raakten niet uitgekeken
       Wat is dit een mooi eiland zeg, en ook erg vriendelijke mensen we waren laat terug en nog even de accu's aan boord gezet een klusje hoor met 60 kg per stuk!
Volgende ochtend de auto ingeleverd, en weer aan boord en de boot verplaatst, er zijn hier Lamentijnen (zeekoeien) maar we hadden ze nog niet gezien.
We kregen een plekje doorgegeven waar we ze wel zouden zien..
Nou dat klopte hoor met het er naar toe varen zagen we ze al.

Wat een leuke beesten zijn dit, dit verwacht je ook niet. Het water is niet zo erg helder hier, en wat minder zout en dat schijnt een ideale plek voor ze te zijn? Ze zijn zo'n 3 meter lang

Met een klusje in de mast hadden we mooi zicht er op
Nu ik het blog aan het typen ben is het donker, en rondom de boot hoor je je ze uitblazen en inademen.
Kan niets zien maar klinkt als een stuk of 10 proesttend, snuivend en gorgelend om ons heen.. Mooi hoor zo dicht bij ze te zijn, weer een hele belevenis.. ze worden ook goed beschermd er geld hier ook een limit van 5 mph en niemand gaat sneller!
Morgen verder naar Poncé een 25 mijl verder.
Er was weinig wind, maar wel even lekker de genaker sinds lange tijd kunnen hijsen

Aankomst in de baai
We liggen nu al weer een twee dagen in Ponce, een mooie historische stad maar wel erg ver van de haven/ankerplek af, het plan is om hier een auto te huren en ons lijstje met wensen langs te gaan..
Wel weten we ondertussen Dat Purto Rico een heel mooi eiland is..
De service die de jachtclub hier vroeger gaf, is voorbij! dat was: dinghydock, douche, laundry, zwembad etc..hier betaalde je een bedrag per dag voor maar zijn daar mee gestopt, (er is zeker misbruik van gemaakt?) en is het lastig je bootje hier ergens vast te knopen...
Maar de stad is de moeite waard, mooie gebouwen en recentelijk weer opgeknapt..

Ook de brandweer hier heeft een historisch gebouw het wordt niet meer gebruikt, en is nu een bezienswaardigheid!
Het vreemde is dat aan de achterzijde een kathedraal er tegenaan is gebouwd (of andersom)
Het geeft in ieder geval een mooi plaatje!

Aan de achterzijde nog de kathedraal te zien!

Van binnen alles antiek natuurlijk.
Al met al een mooie plaats.
Na het huren van een auto zijn we woensdag richting de grotten gereden....
Deze grotten zijn zo groot en met onderaardse rivieren dat ze tot één van de 3 grotere in de wereld behoren. Onderaardse rivier van 7mijl (1landmijl=1,62km)
We gingen eerst in een soort treintje naar beneden..

Daarna kregen we een 1,5 uur durende rondleiding, wat erg interessant was,
Er zijn hier zo'n 2000 grotten waarvan er 235 pas in kaart zijn gebracht!
Grote stalactieten en stalagmieten  sommige zo'n 25 meter.. Als je nagaat dat er 1 inch (=2,5cm) per 1000 jaar groeit!! Is dat proces al een tijdje aan de gang...
En krijg je ook de mooiste creaties..

Maar ja aan alles komt weer een einde en na een flinke slok te hebben gedronken van de fontein van de jeugd gingen we weer verder...

Poserend voor de fontein van de jeugd (nog even afwachten of het werkt)

Vandaag weer veel km afgelegd van de NW hoek, Punta Huguero waar we de walvissen voorbij zagen zwemmen tot de ZW hoek waar ook een mooie vuurtoren was met een prachtig uitzicht

In een korte tijd verschillende bultruggen voorbij zien komen

Joce zoekt de pot met goud.. Onbereikbaar....

Puerto Rico is echt een mooi land, het ziet er naar uit dat we moeten wachten voor de oversteek van 700 mijltjes naar Cuba, maar dat is hier niet zo erg....
Donderdag zijn we naar San Juan geweest, een heel mooie stad waar alle oude panden mooi gerestaureerd waren! We waren al om 07.00 u op pad, en daar hadden we geen spijt van, met gemak kan je er twee dagen rondbrengen. Op verschillende mooie en gezellige plekjes een lekker bakkie gedaan en mensen kijken... Het was voor ons wel de slagroom op Puerto Rico hoor..

Kapel op het erg mooie kerkhof..

Knusse straatjes

Knusse winkeltjes

En mooie fleurige gebouwen
Het verkeer is hier erg Amerikaans (hoe is het mogelijk) er is een maximale snelheid van 65 mijl, rechts en links kan je inhalen (ff wennen) mooie grote en glimmende trucks, motor agenten in hun bloesje op een flinke Harley Davidson, grote gele schoolbussen met zwaailicht omdat er kinderen inzitten, richting aangeven?? huh wat is dat!..
Er wordt verteld dat er ruig wordt gereden, we hebben er hier een ruime 1000 km opzitten en kan alleen maar zeggen dat er netjes en beleefd wordt gereden.. Zo ook lopend met oversteken van een weg.
Vanwege het weer moeten we een 5 dagen wachten, en zijn we zaterdagmorgen naar het 6 mijl verder gelegen eiland Isla Caja du Muertos.

Weer even een ander uitzicht dan steeds hetzelfde! De gebouwen op het eiland bestaat uit een musea, BBQ plekken toiletten en een opzichterswoning.. We hadden geluk want de veerboot werd vandaag gekeurd, anders komen er op zo'n zaterdag een 150 mensen het eiland bezoeken.. Nu alleen bootjesmensen, in de middag een lunch met alle andere ankeraars hier gedaan, ieder nam wat mee het was gezellig.

Cayos de Cana Gorda.
Na nog twee dagen in Ponce te hebben gelegen, hebben we de laatste verse dingen nog gehaald, wat kleine dingen bij de "99 pence" winkels voor de weggeef of ruil in Cuba en ook nog enkele spijkerbroeken en T-shirts (1 $ pstk!) en daarna uitgeklaard..
Woensdagochtend zijn we vertrokken naar Cayos de Cana Gorda, een 15 mijl westelijk gelegen natuurgebied, achter verschillende riffen..
We blijven hier nog twee nachten tot de harde wind is geluwd voor we onderweg gaan.
Een beetje bijkomen van de toch wat drukkere ankerplek, waar de laaste 3 nachten de rust aardig werd verstoord door een generator van een werkschip..
We liggen prinsheerlijk verscholen achter de mangroven, met uitzicht op zee. Het lijkt wel een hotel!
Hier kunnen we op ons gemak de laatste dingen nalopen!

Mooi tussen de mangroven..

Alle klusjes zijn ondertussen gedaan en de boot is klaar voor het tochtje naar Cuba..
Er vanuit gaande dat we in Cuba alleen wat basis artikelen kunnen krijgen, liggen afgezonken tot onze merken van voedsel, diesel en water. Wat dat betreft kunnen we het wel een paar maanden uithouden!
We raken voorlopig verstoten van internet en kunnen alleen de website updaten via de SSB zender waarmee er geen foto's kunnen worden verstuurd..
Maar die komen later dan wel weer....  Zal wel even afkikken worden!
We kunnen alleen maar zeggen Puerto Rico wat een geweldig eiland, en zou hier zeker weer naar terug gaan.. als we wat meer tijd hadden! maar wie weet..... Er is hier nog veel te zien en te doen..

We trakteren onszelf eerst nog maar even op een vers broodje met roomboter en schaarse hagelslag

We gaan vrijdag morgen op weg naar Cuba een 700 mijl varen..... we hebben er zin in en hopen onderweg nog veel walvissen te zien...