zondag 21 februari 2016

Walvissen gespot

We hadden een mooie tocht naar het Spaanstalige eiland Culebra, liggen hier prinsheerlijk in een ingesloten baai, waar de wind en golven niet veel kwaad kunnen doen.

Inklaren had weer zijn eigen verhaal, omdat ze graag willen weten waar je bent moet je je telefonisch melden!
Bij aankomst het zeil opgeruimd, dinghy voor elkaar gemaakt etc..  En éven bellen..

Geconcentreerd aan het telefoneren..
Na een half uur kon ik de verbinding verbreken (bellen via skype) en had telefonisch alle antwoorden gegeven die we normaal bij het inklaren invullen?
Anita en Dick waren in 30 seconden klaar?  Mmmm wat is het verschil?
Maar we moesten evengoed naar het vliegveld, om onze cruising permit (vaarvergunning) even op te halen en dan waren we klaar.....
Je raad het al, daar konden we alles nog een keertje invullen!  Alles stond in de computer, maar moest nog even op papier. Zucht! Maar het was weer een goede oefening voor het spellen van letters, en het was een gezellig vrouwtje.
En bij de immigratie kregen we niet alleen een plattegrond maar ook weer uitleg over het eiland hoe en wat en waar we moesten wezen, toch handig.
Onderweg tijdens het varen zag Joce al wat vooruit.. maar kon het niet thuisbrengen even later passerden we op een 120 meter een andere kant opzwemmende walvis..
We hadden dit hier niet verwacht omdat het maar een 30 meter diep was, geen foto natuurlijk, was ook te ver weg. Maar we komen in de buurt en maken een grote kans omdat het topseizoen is voor de paringstijd en zijn ze hierlangs allemaal onderweg naar de Silverbank. (En als het weer goed is wij ook)
We hebben er zin in.
Volgende dag werden we wakker in een prachtige omgeving, het was windstil en de zon kwam net op..
Lekker buiten gaan zitten en genieten van het mooie weer..

Wie wil er niet varen?
We besloten maar eens een wasdag te gaan houden! Even zoeken en we vonden bij een apartementen gebouwtje een keurig washok (NO kant van de baai La Surana Apartments..) we konden met de dinghy een paar honderd meter daarvoor aanmeren.
We konden onze was doen voor 2 US per lading en de droger kostte 1 US ! Dat zijn tenminste mooie prijzen, drie volle machines hadden we nodig! Alles weer lekker fris en fruitig...

Het Spaans ontcijferen..
Daarna even een broodje halen, later even wat water geladen met jerrycans..
Water kan je hier krijgen bij het restaurant "Dinghydock" en betaal je 1.25 US per 20 liter, dus valt wel mee..
We hadden onderweg de genaker willen hijsen, maar die lag onder in de bakskist en dan heb je er geen zin in...
Maar besloten om die "even"  er uit te halen nu we toch met klusjes bezig zijn..

Even.. de bakskist leeg
Maar heeft ook weer zijn voordelen, alles weer op zijn plek en wat we binnenkort in bereik willen hebben ligt weer in bereik!
Zeer vermoeid na deze zware dag genoten we weer van een lekkere sundowner. Daarna naar binnen om te eten, het begon te regenen..
Volgende dag een Golfkarretje gehuurd om het eiland te verkennen, een avontuurlijk ritje om het nogal een gammel ding was.

We hadden wel lol met dat ding
Maar vooruit we hebben alle kanten van het eiland gezien en zijn tot de
conclusie gekomen dat het een klein maarvmooi eilandje is.. met vriendelijke bewoners!Nog wat boodschappen gescoord, en morgen nog even naar het strand, daarna de kar weer inleveren..

Er stond een stevige wind.
Na het inleveren van de golfkar, hadden we besloten om te vertrekken, er stond nog wat wind en goed bezeilbaar, dus om 13.00 u vertrokken we uit Culebra richting Vieques onderaan west van Puerto Rico
Het was heerlijk zeilweer en we genoten weer volop..

Na een uurtje riep ik opeens "Walvissen" een paar honderd meter aan bakboord zagen we ze spuiten en klappen met de staart..
De fok ingerold, geipen en er op aan!
We troffen een moeder met kalf, die samen aan het spelen (leren) waren.. Wat een mooie beesten zo dichtbij (na later onderzoek blijken het bultruggen te zijn)

Het kalf was aldoor aan het springen en klappen met zijn staart en vin..
Het is moeilijk schatten maar de moeder ging al snel voor een 16-17 meter door misschien wel groter!
We probeerden er steeds vlakbij te komen maar op een moment kwamen ze naar ons.. Prachtig.. Mmmm hij wordt wel erg groot... Tot dat ze een kleine 5 meter van de boot waren gingen ze (gelukkig) onder de boot door.. Kwam langs ons de boot een beetje te bekijken.
We zeiden al:... hou je vast, want als ie ons raakt?

Moeder onderwater, het kalf links in beeld boven de moeder..
Na een klein uurtje rond te hebben gevaren, vonden we het welletjes en namen we afscheid..
Wat een mooie en emotionele ervaring is zoiets.. We kunnen ons ook niet voorstellen dat er op gejaagd wordt.
Ze blaasden nog een flinke stoot lucht omhoog, wij zeiden tot ziens en bedankt, leef lang verder prachtig..

Met dank aan de Kind of Blue
Om een uurtje of 5 lieten we het anker zakken in Bahia de La Shiva beschut door een rif en uitkijkend op een wit strand met mooie palmbomen.

Na dat we voor anker lagen, eerst even met onze zoon Tjerk een praatje gemaakt, hij brengt een schip van China naar Chili een ruime 10300 mijl en ligt nu op New Zeland iets over de helft, nog een 5100 mijl!
En dan sta je weer versteld van de techniek dat je vanaf je bootje uit de Carieb ff met zoonlief in New Zeland praat..  We hebben weer een mooie dag om af te sluiten!
Volgende dag vroeg op ff zwemmen en na het ontbijt een half mijltje met de dingy zee op naar een rif om even te snorkelen.. Er was minder vis maar wel een mooie natuur, en hebben daar lekker van genoten.

Het water lijkt hier ook wel warmer maar dat zal wel komen omdat het overal erg ondiep is, we varen meestal in een 25 meter water.
Na een mooie strandwandeling (stranden genoeg hier) zijn we vertrokken naar de 2 mijl verder liggende baai Puerto Ferro, wij gingen er van diepte redelijk in, maar de Kind of Blue hadden een 30 cm over
De passage is wel dieper dan de pilot aangeeft!
Na de passage lig je in een mooie baai omringt door mangroven waar we nog even doorheen zijn gevaren met de dinghy, er waren leuke kruip door sluip door plekjes..

Ook hier lagen we met ons tweeën, zonder enig geluid in een wereld van rust heerlijk.
We genieten hier echt van alles ook deze binnenbaai staat bekend om zijn erg vurend water.
Maar het is nu volle maan en een heldere hemel.. en na enig roeren in het water zag je een paar vonkjes.. dat kunnen we op de Noordzee wel beter!

Mooi ingesloten en dus erg beschut

Volgende ochtend een lange tocht van wel 3 mijl naar Esperanza, maar besloten de baai er naast "sunbay" in te gaan.
Sunbay is een grote baai omringt door een groot strand, in de middag de dinghy gepakt en naar het dorpje Esparanza gevaren.
Bedoelong was wat verse spulletjes te kopen maar het doep bestond uit een boulevard, enkele restaurants een bakker die dicht was en wat kajak verhuur..
Dat viel even tegen, we hebben een lekkere lunch genomen en weer naar boord gegaan

Langs de boulevard lag nog een opknappertje tegen de keien..
Aan boord aangekomen kregen we de ene bui naar de andere gevolgd door een mooie droge avond.
Volgende ochten vroeg op pad we moesten een 50 mijl varen naar Salina Peurto Rico..
Er stond een mooi bries van 18-20 kn en hadden een geweldige tocht, temeer omdat we regelmatig omringd werden door dolle en springende dolfijjnen.

Het was een feest onder en boven water
Na dat we anker hadden laten vallen eerst de autoriteiten bellen om te vertellen dat we hier aangekomen waren.. Big brother is watching us!
Hier vanuit maar eens wat dingen gaan belijken.
We liggen beschit tussen de mangroven, en kunnen de boot rustig achterlaten...