zaterdag 6 februari 2016

Verder BVI's

Volgende ochtend verhuist naar de algemene ankerplek, bij Annegada, omdat de zee nog al rommelig was.
Om 09.00.u in de morgen hadden we al 23 charterbootjes zien vertrekken, dus ruimte was er!
Even ankerop en verplaatsen.

We vonden een paar mooie plekken aan de zuidkant van alle moorings, die door bijna alle charters (moet) worden gebruikt!
En lagen lekker rustig en keken op de drukte neer. Later even aan de kant rondneuzen en hebben samen met Anita en Dick een rondtoer gedaan over het eiland.

Mooie plekjes genoeg!
Langs het (grote) binnenmeer met flamingo's! aan de bovenwindse kant bij mooie stranden, en onderweg kregen we een hele uitleg over het eiland wat het allemaal tot een mooie rit maakte.
Ook kwamen we bij een project waar Iquanas (soort grote hagedis) werden gehouden.

Van jong tot een jaar of twee, daarna worden ze weer vrijgelaten! Dit omdat door een vrij grote kattenpopulatie er veel kleintjes worden opgevreten, en de populatie was drastisch terug gelopen.
Deze hagedis komt alleen op dit eiland voor en op de NW zijde van Puerto Rico!

Achterop de pick-up!
Volgende ochtend even langs het wifi punt lekker onder een boom zittend mail opgehaald, blog uploaden, krantje etc.. Een mooie werkplek!
Daarna het anker op en weer terug naar de eerste ankerplek. Natuurlijk i de wind gedraaid en hebben we weer tegen wind, maar met 7-8 kn kan je beter aan de wind dan voor de wind varen..
Daar lagen we goed beschermd! er wordt voor zaterdag veel wind en squels voorspeld dus even schuilen! Met 55 meter ketting op 12 meter water en zandgrond mag ie van ons komen, vooral de regen dan kunnen we de tanks weer optoppen!
Met aankomst hadden we een leuke verrassing, voor ons lag de "Stad Amsterdam" even vlak langs gevaren, wat is het toch een mooi schip..

Volgende dag eerst even de kant op bij de "Bitter end Yachtclub" volgens de pilot een maritiem dorpje.
En inderdaad alles wat erg nautisch, je kon er alle soorten zeilbootjes huren, winkeltjes, een kleine (dure) supermarkt, restaurants, duikclubjes etc.. Verderop was het resort met mooie apartementjes aan een erg gecultiveerde strandomgeving met geharkte zandstranjes geknipte grassprietjes etc.. je kan hier je centjes wel kwijt.

Leuke apartementjes..

Met je eigen parasolletje
Maar overal vrij wifi wat erg makkelijk was.
Nog even wat water bijgeladen, we lagen voor de deur en dat was weer goedkoper als in St Maarten? Snap jij het nog.....
We hadden een zuinige week van water en hebben slechts 55 liter gebruikt in een week tijd..  Uit onze tanken doen we douchen, (nee, we stinken niet) koffie en thee zetten, klein wasje doen en koken..
Als we water drinken doen we dat uit de 5 liter flessen.
En natuurlijk spoelen we ons af met zoet regenwater wat we nog steeds opvangen
Maar mooi dat we zo zuinig kunnen doen.
De voorspelde wind is niet gekomen, de trog is opgelost en alleen krijgen we komende nacht nog wat regenbuien.... Waarvan er vandaag ook een flinke overtrok..

Kleurd mooi bij het blauwe water
Vandaag verder naar Trellis Bay, "de place to be"  na een mooie maar helaas korte zeiltocht
Waren we al weer na een paar uurtjes ter plekke

In de gids stond dat je er op tijd moest zijn omdat de baai nogal druk was, en dat was ook zo
Er doorheen varend was er geen ankerplek te vinden.
Alles was volgegooid met moorings! En we hadden ook geen zin om een 30 dollar er aan uit te geven!
Maar na verder te zoek hadden we toch een krap! plekje gevonden met een halve meter onder de kiel lieten we het anker zakken.. mmmmm we gaan wat op Fransen lijken!

Het is inderdaad een leuk plekje maar wat een boten.. maar vooruit, we hadden onzelf beloofd er niet over te zeuren zo is het hier nu eenmaal!
Er overal grote schermen bij de restaurants op de kant, vanavond is de "superbowl"  de football wedstrijd van het jaar, de Amerikanen waren door het dolle heen.. maar ja dat zijn veel Hollanders ook als er voetbal is!

We vergelijken de BVI's een beetje met het IJsselmeer! natuurlijk is het hier warmer en mooi helder water, maar betreft de zeilboten maakt het niets uit. Vanaf 08.00 tot 10.00 in de ochtend is er een massale uitvaart vanaf alle baaien..
Veelal motorend anders moet je die zeilen weer hijsen etc.. En volgas, (over het algemeen kunnen ze hier maar twee standen.. volaan en uit!) want dan ben je weer vlug op de volgende plek en ben je zekerder van een plaatsje dicht bij het restaurant of bar!
Zo kijkend over het water zie je de af te leggen route afgebeeld als een sliertje boten.. Zoals b.v. Enkhuizen-Stavoren..
Voor de rest.. een mooie zeilomgeving met de trade winds maar niet de golven!
Alleen jammer van alle moorings die het ankeren moeilijker maken.
Voor we vertrokken kwamen we nog de Garfroche tegen, een Amerikaans echtpaar die we al in de Spaanse Ria's hadden ontmoet! Even een kort weer bijpraten.. Toch weer leuk.

De volgende dag even een vers broodje gehaald met wat vlees en weer weg van hier naar Jost
Van Dyke eiland, genoemd naar de enige Nederlandse Kaper..
Onderweg kwamen we langs White Bay, een mooi plekje en besloten de spijker hier maar even te laten zakken.
Na de volgende dag wat te hebben gesnorkeld, zijn we ankerop gegaan.
Maar moesten nog even Dirk en Anita assisteren met een groot stuk koraalsteen aan de ankerketting!

Bedoeling was om even langs Brewers Bay te gaan (Tortola) volgens de gids de mooiste van de BVI's, maar teveel swell was er, en lagen we avonds bij Little Jost van Dyke! Ook niet verkeerd hoor..

Onze ankerplek
Waar we weer in het superblauwe water mooie ansichtkaartplaatjes konden maken.
Volgende dag even met de dinghy rondvaren en een loopje naar de "Bubbly Pool" een pool waar met de golven bruisend zeewater naar binnen wordt gestuwd (mooi plekje Antares)

Hier komt een dikke golf...

En hier rold ie naar binnen, een leuke ervaring!
Nog even op een uitkijkplekje gezeten starend naar de machtige golven en verder dromend over de komende mooie bestemmingen... Morgen maar eerst even een ESTA regelen zodat we verder kunnen.