aan boord gat afplakken en kitten.. overeind, en vastbouten..
Tussendoor de voetrail weer vast gemonteerd en de bouten afgelamineerd, plafond er in... heerlijk om weer wat op te kunnen bouwen..
In de handel van de motorbediening zit flink speling.. hij werkt nog goed maar ik erger mij daar al een tijdje aan.. en ben op zoek naar een nieuwe.. deze is van het merk volvo en daar is ook de kast voor aangepast.. en blijven er weinig andere alternatieven voor over! dan de zelfde te vinden.. en te plaatsen.
Maar er komt nog een klusje omdat de uithouder nog op zijn plek moet, (dan eerst nog even polyester slijpen!)
Stilletjes aan begin ik ook te denken aan het voornaamste lakwerk, de kajuit ingang en de keuken..
We waren deze winter meer van plan maar dat is voor volgend jaar. deze twee dingen moeten een laklaagje, omdat het anders te schraal met bescherming wordt!
De koperen plaat op de kiel moest ook worden vervangen, wel even zoeken naar een koperen plaat van een 3 mm dik maar alles weer gevonden..
de oude was even te ver ingevreten. Dat kwam door??? maar de nieuwe glimt weer tegen je op..
Deze plaat zit met een 70m2 kabel verbonden met de onderkant van de mast (paal)
Ook lopen er nog (4) zware kabels van de andere stagen naar de mastvoet-steunpaal onder de vloer..
Ik heb een nieuwe zeewaterpomp op de motor geplaatst, de oude is te slecht om te worden gereviseerd er moest te veel worden vernieuwd zodat dat een nieuwe niet veel duurder meer is.. De oude gaat maar op de reservebank..met nieuwe afdichtingsringen, zo hebben we altijd een thuiskomertje aan boord..
Wel weer even puzzelen zo'n schroef, maar na enkele keren in en uitelkaar te hebben gehaald we weten nu weer hoe hij er weer op de as moet worden geplaatst..
niet meer aankomen |
Polymo is begonnen met het plaatsen en uitlijnen van de as-uithouder ze hebben me weten gerust te stellen dat het goed in één lijn komt te staan, ik ben wat secuur met deze dingen, maar alles zit mooi op zijn plek.. eerst werd hij uitgelijnd en vast geplakt met vezelplamuur.. twee dagen later werd alles afgelamineerd.. nou als de boot instort is dit het laatste wat intact blijft. hier hoef ik mij dus geen zorgen meer om te maken.
10 Maart. Er is eindelijk ook wat lente in de lucht, het weer is lekker warm en vandaag. ook op de haven zelf werd het al drukker even later kwam ook een mannetje van ventis welke de de stootlijst gaat repareren die afgelopen najaar kapot was gegaan toen we plots liggend aan een steiger aan lagere wal geraakten.
We kunnen niet alles.. |
Er moeten stukken worden uitgehakt en worden vernieuwd, geen klusje voor ons zelf. maar gelukkig hebben we in Enkhuizen de mensen daarvoor in de buurt!
Alles begint weer een beetje vorm te krijgen komen de week zullen we de motor er even in laten zakken, en naderen we eindelijk het punt dat we gaan wegstrepen..
Na de oude waslaag te hebben verwijderd hebben de romp voorzien van een nieuwe waslaag. Deze keer hebben we renskip geprobeerd, we vernemen er goede berichten over dus hebben we de gehele behandeling ondergaan met als gevolg een mooi nieuw glanzend schip en dat ik de volgende morgen met een takel uit bed moest worden gehesen..
ze ligt er weer mooi bij |
Donderdag 16 maart is de motor er weer in gehesen.. de schroefas hebben we nog even laten inkorten, omdat ie anders te lang werd voor in de flexibele koppeling!
We zouden aan de motor beginnen maar.. het was een mooie temperatuur en droog dus hebben we het onderwaterschip maar even in de A.F. gezet en zijn we daar de komende 3-4 jaren vanaf
Motor is ondertussen even grof uitgelijnd en kunnen de steunen op de fundatie worden vast gelast.
en natuurlijk hadden we nog een ander klusje bij het anker wat gelast moest worden. hij is er nu toch.
In de avonduren de keuken kastjes er uit gehaald (lakken) en de motor verder aangesloten . Met als gevolg dat hij maandagavond rokend tot leven kwam.. zo, die doet het weer..
vandaag komt Pieter hem even beter afstellen, avonds had ik alles aangesloten en kwam de motor weer rokend tot leven, nu kan ze in principe te water..
Nu het motor gedeelte klaar is storten we ons verder in wat lakwerk.. alleen de nodige dingen en volgend jaar de rest..
Maar lakken is één ding.. de voorbehandeling veel werk..
Komende week staat ze in de planning om te water te worden gelaten en gelijk naar onze nieuwe ligplaats in de Oosterhaven nog even doorzetten en kunnen we weer varen
De nieuwe schroef moet ik nog even monteren maar doen we vlak er voor, ben nog even te bang dat ie wordt gejat.. hij glimt nogal..
Weer meer op het volgende blog
Geen opmerkingen:
Een reactie posten