Wat aan boord?
Het is een lange pagina geworden maar ik wilde ook niet te beknopt zijn..
Het e.e.a. Is op onze website terug te vinden met de zoekfunctie
Voor jezelf wil je zo veel mogelijk materiaal mee, maar dat wordt teveel en moeten er keuzes worden gemaakt.
Ook hangt dit samen met hoe je de voorbereiding gaat doen, als alles nu werkt en je vertrekt kan je er meer op rekenen dat je af en toe wat moet repareren/vervangen!
Wij hebben besloten om dat zoveel mogelijk te voorkomen door alles zoveel mogelijk bij het redelijke te vervangen. Thuis kan je makkelijker aan spullen lomen dan elders.
Dat houd in alles zeer kritisch te beoordelen gaat dit straks stuk of niet! Alles kan je natuurlijk niet voorkomen anders blijf je aan de gang en wordt het ook een dure geschiedenis.. Een paar dingen hebben we gewoon vernieuwd omdat gewoon een moeten is vinden wij.
Zoals de zeilen en stagen. Maar ook zoals b.v. een toilet vervangen, er stond een RM toilet in maar onderdelen voor deze typisch Nederlands product ben ik behalve in St Maarten niet tegengekomen.. We hadden geen ruimte voor een balgpomp (kwam alles in het zicht) voor een Vacuüm toilet, en hebben een Jabsco neergezet, (gelijk met grote pot!) hiervoor zijn overal onderdelen voor te verkrijgen (wel duurder als Nederland!)
Normaal in Nederland vaar je een weekend en ga je een periode op vakantie, hier worden deze dingen dagelijks gebruikt en komen de kwaliteiten van verschillende onderdelen naar boven! Tot nu toe is het algemene beeld goedkoop is duurkoop!
Op deze wijze hebben we het schip doorgelopen.. En daar de reserve onderdelen aan aangepast.
Hieronder probeer ik per groep neer te zetten wat wij aan hulpmaterialen, reparatiematerialen en reserve materialen hebben meegenomen.
De kist met verschillende medicijnen ga ik niet noemen, als iemand daarin interesse heeft stuur maar even een mailtje en mail ik hem door..
Gereedschap
Voor gereedschap heb ik een zo uitgebreid mogelijke kist mee, wat dit betreft kan ik zeggen het is nooit te veel! neem voor inbussen ook halve maten! Denk aan houtzaag wij hebben ook een bankschroef die ik kan vastdraaien op een plank, ik heb ook gezien die in een lier past! Heel handig met sommige klusjes.., verschillende soorten schuurpapier.. Etc..
Zeilen
Voor de zeilen, los zeildoek, plakdoek, vele leuvers, maar ook livelineband wat we voor vele doeleinden gebruiken, mede door dat je het makkelijk met de hand kan naaien. Daarbij komt dat het een breeksterkte heeft van 2000'kg We hebben zoals gezegd nieuwe zeilen, en de garderobe bestaat uit 1grootzeil, een yankee, kotterfok, stormfok, werkfok en een genaker.
Vallen,
Al onze vallen (behalve de genaker val) zijn van dyneema 12 en 10 mm, de kraanlijn ook en kan als reserve grootval dienen, wij zijn hier erg blij mee omdat door de weinige rek er ook nooit geen rimpeltje inkomt.
Stagen,
Wij hebben natuurlijk geen extra stagen mee, mede omdat alles is vernieuwd naar Dyform alle stagen zitten bij ons met "T" terminals in de mast bevestigd en hebben hiervoor een 2 extra terminals meegenomen maar deze met een oog er aan zodat je er een lijn aan kunt zetten.
Hiervoor hebben we Dyneema lijn gebruikt SK99 die onder lange hoge spanning geen "creep" heeft (ineens rekken onder lange hoge spanning) het is een lijn van hoge kwaliteit onder de dyneema's. Hiermee kunnen we in principe alle stagen vervangen door de lijn op lengte te maken met een spanner er tussen.
Verder hebben we een extra (wegneembare) voorstag er bij geplaatst waar de stormfok standby op is aangeslagen deze zit zo'n 30cm achter de originele voorstag. We zetten hem alleen bij grotere oversteken... verder is ie meestal opgeruimd omdat met overstag gaan elke keer het voorzeil moet worden ingerold..
Nu ga je niet veel overstag maar toch handiger! En.. je hebt een extra voorstag!
In de mast hebben we kunststof inklapbare maststeps lang over getwijfeld maar uiteindelijk gemonteerd. Nu ga je even makkelijker de mast in om het een en ander te controleren! Wat we ook regelmatig doen.
Reparatie polyester
Voor eventuele polyester reparaties hebben we verschillende soorten doek mee en hars, gelcoat en glasvezelband. Hier kan je de meeste reparaties wel mee repareren.
Verder een paar kokers variobond van de ijsselcoatings, kneedbaar staal en 2 componenten lijm wat veel wordt gebruikt bij allerlei kleine reparaties aan alles..
Een stevige popnagel tang met de nodige soorten popnagels..
Onderhoud
Onderhoud aan de boot, daar hebben we de gebruikelijke middelen voor mee zoals was, cleaner, boracol voor het teakdek, en witte schuursponsjes voor de waterlijn of teakdek, shampoo, e.a.
Motor
Voor de motor, hebben we geen onderdelen mee behalve een thermostaat en 4 impellers en een oliedrukmeter omdat die laatste wat kuren vertoonde, maar wel genoeg filters voor olie en gasolie. Voor de gasolie hebben we een extra voorfilter geplaatst, voor het fijnfilter en de bekende waterafscheidings filter van Lucas.. Dit is een filter van MLS waar we heel blij mee zijn en ons dus veel filters en dus werk bespaard, verschillende keren is de gasolie niet schoon of zit er water in (ook kan je een speciaal filter gebruiken tijdens het vullen schijnt goed te werken, zelf geen ervaring mee) Dit MLS filter haalt dat allemaal er uit voor dat het in enig ander filter komt. Één keer in de week aftappen en klaar. Verder hebben we altijd twee verversingen aan boord, zodat je altijd olie kan verversen/vervangen..
Extra slangen voor koelwater of brandstof in verschillende maten en enkele verlopen zodat je altijd wat kan fabrieken zodat het past.
Extra V snaren voor dynamo's en waterpomp. Filtertang, en een goedje om bacteriën de baas te blijven.
Communicatie,
We hebben 2 marifoons (DSC), icom 7200 SSB zender met Pactor 4 modem, handmarifoon, navtex en een satteliet telefoon met een prepaid kaart zodat we alleen met grote oversteken of straks in Cuba een verbinding hebben. Via de SSB halen wij de weerberichten via sailmail of weerkaarten met de I-Pad met de app HF Fax, via een koptelefoontje op de I-Pad werkt het prima.
Ook luisteren we de weerberichten voor de Carieb en de West en Oost Atlantic op de 8137 van Chris Parker, de vervanger van de bekende Herb.
Via de satteliet krijgen we met grote oversteken dagelijks een sms(gratis) van thuis, daar wordt meegekeken en evt vuiltjes in het weer gemeld..
http://connect.inmarsat.com/Services/Land/IsatPhone/SMS/sms.html
Verder een AIS zender/ontvanger..
De SSB is niet alleen voor weerberichten maar ook veel voor sociale contacten. Zo is er weekelijks 2x een netje voor de Duchies in de Cariben, je hoort vele andere schepen wat ze doen waar ze zijn en of er nog tips of wetenswaardigheden zijn.
Maar ook met oversteken als de VHF niet meer toereikend is, is er communicatie tussen verschillende boten waarmee je de oversteek doet zoals uitwisselen van weerberichten en de visie daarop.
Navigatie
Voor de navigatie hebben we een plotter met navionics kaarten bij het stuurwiel waarmee we zeer tevreden zijn en op enkele kleine stukjes na zeer toereikend zijn. En kunnen hier van op aan als we door riffen varen, uiteraard staan we ook voorop! Als backup de I-pad met navionics en open cpn op de boordcomputer.. Met de CM93 kaarten.. Deze gebruiken we weinig maar met oversteken hebben we hem aanstaan omdat we hierop vanuit de kuip makkelijk de andere scheepvaart met AIS in de gaten kunnen houden.
Onze computer staat in een kastje het is een fanloze maar we meten in de kastjes soms meer dan 45 graden door de zon en de pc krijgt het dan zwaar! En hebben een 12V pc ventilator op een plastic pijp met flens gemonteerd en deze met dubbelzijdig tape ( van de action super goed en goedkoop met foam) op de pc geplakt, is het te warm zetten we hem aan en zie je de temperatuur in de pc zakken en sneller werken!
Pilots en kaarten
We hebben verschillende pilots aan boord de meeste in boekvorm.
Een kleine opsomming van welke, Atlantic Island van Imray, suriname (digitaal) Leewards Islands en de Windwards Island van Chris Doyle, de Virgin Islands, Ocean passages, digitale Imray Pilots van de Spaanse kust, Noordzee, het kanaal, en verder digitale pilots van Puerto Rico, Dominicaanse Republiek, Trinidad, Cuba, ook digitaal de Virgins en Alle Caribische eilanden.. Veel gekregen maar ook veel gedownload bij freecruisingguides.com!
Navigatiekaarten daarvan hadden wij alleen de grove kaarten mee en niet de gedetailleerde! wel van de gehele route.. Verder hadden wij de Navionics kaarten voor de plotter maar ook op de PC , open CPN met de CM93 kaarten en alle BSB kaarten vanaf de Virgins tot Eigenlijk heel Amerika inclusief de Binnenmeren.
Daarbij ook de Ipad's met Navionics en een handheld.
De handheld met alle eilanden er op maar dan met wegen en paadjes etc.. Waar we veel plezier van hebben gehad, dit zijn gratis kaarten te downloaden op internet (klik hier voor meer info kaarten, en hier voor wikiloc)
Keuken
Voor in de keuken hebben we niet zoveel extra's als normaal, wel een broodbakmachine wat handig is maar dit is ook afhankelijk van de stroom voorziening! Een broodje bakken kost ongeveer 45 AMP op 220V .
Wat ook veel gas bespaard is de Omnipan op sommige plekken kan je voorgebakken broodjes kopen en er passen er mooi 4 in scheelt veel..
Ook hebben we een elektrische waterkoker van 500 Watt als we voldoende stroom geleverd krijgen wordt die gebruikt, ook dit bespaard veel gas
Neem verschillende opbergbakjes mee die kwaliteit goed zijn en goed afsluitbaar, alles wordt hier sneller bol! Voor beestjes in meel en rijst etc.. Hoe je het ook inpakt ze zitten er evengoed in. Dit komt omdat ze er al inzitten! Als het niet teveel is in het water kan je ze zo afromen, of je neemt de extra eiwitten voor lief!
Om te voorkomen dat de er in zitten gaan uitbreiden is er een manier maar dan moeten ze eerst een 2 dagen in de vriezer.. Maar die heeft niet iedereen aan boord!
Sommige zeggen laurier er in? nou onze ervaring is dat ze het heerlijk vinden!!
Koeling
Als koeling hebben wij de Isotherm 3251 ASU SP ingebouwd een koeling op waterkoeling via een wisselaar in de afvoer van de gootsteen! Met een koudebuffer
Een zeer zuinige koeling en ook geruisloos, we hebben gelegen in 30+ water en geen problemen gehad
Op temperatuur houd hij hem bij als er genoeg stroom is koelt hij extra om de buffer te voeden, maar je kan hem ook handmatig bedienen met een in te stellen temperatuur..
Eten..
Daar ga en kan ik niet uitgebreid op ingaan, want dat is altijd anders bij iedereen!
Wij hadden verschillende blikken ingemaakt vlees mee van een slagerij in Stiens (Groningen) online besteld eerst geprobeerd natuurlijk maar was goed en scheelde veel geld met andere slagers.
Verder blikken potten met zo lang mogelijke datum, je hoef de boot niet gelijk af te laden want uit ervaring weten we dat Nederland niet het enige land is waar je een supermarkt hebt!
Ook moet je niet denken dat elke supermarkt de laatste is want dat is niet zo!!
In Portugal en Spanje of Canarische eilanden kan je ook goed inslaan en zijn er zelfs Liddles.. Of andere grote discounters. (Ook hagelslag of pindakaas)
Wel moet je zorgen voor een goede basis, waar je op kan terugvallen.
De lekkere Hollandse kazen zal je op een gegeven moment moeten ontberen maar kunnen de te komen gasten wel weer eens meenemen..
In de Carieb zijn Grenada Trinidad, Martinique, Guadeloupe, St. Maarten En Puerto Rico de grote inslaan eilanden. Zorg voor de andere eilanden dat je genoeg hebt
Topper was op Union Island een pond kipfile voor € 21.00 niet gekocht dus...
Vlees is duur op de bovengenoemde goedkopere eilanden redelijk. Wen alvast maar aan kip!
Soms is uit eten gaan voordeliger zoals in Portugal..
Yoghurt maken we lekker zelf en bevalt goed, hier in de Carieb is de yoghurt duur.
Ongedierte.
Kakkerlakken is de grootste schrik van iedereen, en hoe schoon je ook bent je kan het niet voorkomen dat je er zomaar eentje tegen komt, is het een grote (die wij ook hadden) geen paniek dan valt het mee.. pakken of doodspuiten en klaar deze komen soms aanvliegen
Zijn het kleinere en je ziet er een paar dan heb je er een minimaal 50..
Spuiten en andere verdelgingsmiddelen proberen kopen in het buitenland daar hebben ze spullen de sterker zijn..
Wij hebben er geen last van gehad (gelukkig) onze schoenen die we op de kant gebruiken komen niet in de kuip! Je loopt kans dat je eitjes er onder meeneemt!
Elke maand spuiten we een beetje onder de vloer, maar zijn nu er mee gestopt
Enig ander ongedierte wat we hebben gehad is vleermuizen, voorkomen kan je door geen bananen openbaar neer te leggen, daar zijn ze gek op, eenmaal je bananen gevonden gaan ze niet meer weg.. op en vriendelijke manier, ze hingen bij ons onder de bimini!
Ook handig is een grote klamboe over de kuip in Suriname heel veel gebruikt zo ook de horren op alle ramen en luiken.. In de Carieb nog niet gebruikt, te dicht onder de kant meer muskieten dan ietsje verderaf!
Water,
Wij hebben 2 x 120 liter tanks, een extra boegtank geplaatst van 90 liter en hebben thans 150 liter in jerrycans aan dek staan daarbij vullen we gemiddeld een 12 flessen van 5 liter (oude waterflessen) met o.a regenwater te gebruiken voor douchen en spoelen na het zwemmen, maar ook de grote tanks vullen wij met regenwater als er voldoende is.
Wij hebben twee 10" filters voor de kraan geplaatst 1 koolstof en 1 fijn filter en daardoor zeer smakelijk water.
Toevoeging gebruiken we door Aqua clean een beetje bij te voegen. We gebruiken ook de 5 liter drinkwaterflessen uit de tanken gebruiken we zo'n 7 liter per dag!
Water is bijna overal te verkrijgen prijzen zijn ca, 1,10 per 20 liter soms veel goedkoper maar soms ook duurder (even vragen)
Gas,
We hebben 2 polyester 5,5kg flessen met gas en 1x 907 camping gas voor reserve.. Toen we vertrokken hadden we ook 2 stalen flessen mee, deze waren op de laatste maanden van de keuringsdatum die zijn nog enkele keren bijgevuld maar ze werden snel roestig en toen weggegooid.. In st Maarten een tweedehands fles gekocht (tip) met Amerikaanse aansluiting, die we na St Maarten weer overal kunnen vullen na St Maarten lukt het met De Nederlandse of campinggas aansluiting niet meer..
Wij doen ongeveer 6-7 weken met een fles afhankelijk of we de elektrische waterkoker kunnen gebruiken..
We hebben voor de gasaansluitingen achter het fornuis en bij de regelaar extra voorgeperst slang mee, zodat dat snel vervangen kan worden. De oude slang is zomaar over de datum of wat wij hadden voor de helft doorgeschavield door het slingeren van het fornuis en hebben daar een beschermslang overheen geplaatst.
Veiligheid,
Voor veiligheid hebben we een 4 persoons reddingsvlot aangepast naar onze wensen, we hebben een offshore vlot met extra water, leesbrillen, visspulletjes en droogvoer laten samen stellen. Veel mensen weten niet dat je dat bij het vlot kan laten inpakken!
Een epib, satphone, 10 vuurpijlen 8 rood en 2 wit, 8 handtakels waarvan 2 witte, voor stormweer een Seabrake stopzak met 100 meter multiplate 16 mm polyester lijn. Met aan de bootzijden een spruit van 18 meter zodat je de Seabrake zonder veel moeite aan bak of stuurboord kan zetten! 3 brandblussers (schuim) en voor in de kooi (wij slapen voor) een handblusser om te kunnen ontsnappen als het moet.
Een branddeken bij het fornuis, gas alarm etc..
In de mast als reflector een Trilens radarreflector waarom.. ze komen altijd als beste uit verschillende testen.. Verder hebben we een borstel in de mast om evt blikseminslag te voorkomen gemaakt van een stuk stag!
Achterop hebben we een een drijfgordel met 25 meter lijn in een zak, een hoefijzer boei is zonde van je geld, was in 7 maanden verrot door de zon. Harde plastic of het merk Ibylon die gele of oranje waar geen problemen mee zijn!
Inbraak
Voor evt inbraak hebben voor alle luiken en de kajuit ingang tralies, en op 5plekken (ook lekker doorwaaien als je weg bent) in het schip pepperspray in een klem.. Maar weinig van criminaliteit gemerkt op enkele berichten na.
Voor de dinghy een lang Stazo gekeurd slot een gekeurd slot op de knevels van de BBM. Een lange kabel is erg handig als je aan de dinghysteigers lig omdat het meestal druk is daar en je boot langer kan vastzetten!
Dinghy
Wij hebben een Achilles hypolon dinghy dit materiaal is de enige wat tegen de zon kan! 2,65 lang met een opblaasbodem voor ons voldoende maar voor de langwegblijvers adviseer ik een rib! Meer comfort en je blijft DROOG!!
Maar je moet er plek voor hebben natuurlijk, voor een evt volgende reis voor ons gaan we plaats maken voor een rib.
De dinghy is als het ware je auto en krijgt veel te lijden, overweeg een beschermhoes over te tubes te maken als je thuis bent! scheelt veel slijtage van schavielen tegen kade en/of steiger of andere boten. Wij hebben ook onze nieuwe BBM bestikkerd met folie ducktape etc.. Als je hem nu ziet wil je hem niet hebben en dat is wat we willen toch! Oud maken.
Verder hebben voor de boot een veelgebruikt klein klipankertje van 3 kg omdat je nogal eens aan lagerwal bij de dinghy steiger ligt, behoud van je bootje, maar ook gooien we hem voor anker dicht bij het strand of met snorkelen..
Comfort.
Comfort aan boord is een belangrijk ding, je gaat een lange tijd op je schip verblijven en moet je het schip ook een beetje naar je aanpassen.
Hang een paar leuke foto's aan de wand, zet een kunstbloemetje neer, dan denk je waaahh een kunstbloemetje! Maar na een tijdje zonder een bloemetje te zijn geweest, zet je hem neer en is het weer gezellig. Met kerst een boompje neerzetten, deze kan je te kust en te keur bij de Chinese winkels in Spanje of Portugal kopen tegen de kersttijd. Met lichtjes op batterijen. Maak er gewoon een gezellig hokje van, niet gelijk alles met schroeven en spijkers vasthangen, maar dubbelzijdig tape! Overigens is dat tape altijd handig aan boord.
Buiten de lekkere banken aan boord, lekker veel kussens die kan je ook gebruiken om alles te stouwen als je vaart of slaapt. Lekkere stoelen buiten! Wij hebben de Comfort Seat en laten vullen met iets dikker traagschuim, ca.9 eur duurder maar na nu twee jaar nog uitstekend en niet dun geworden...
Zorg ook dat je altijd op een kussentje zit, snel ga je op de kuiprand zitten met zeilen en ja dat zit ook lekker, maar je krijgt letterlijk een zere kont en na enige niet lange tijd met puisten en niemand uitgezonderd!
Zorg voor een goede Bimini tegen de zon en regen, wij hebben daar tevens een doorvoer in geplaatst (zie pagina tips) voor wateropvang, wat erg hard kan gaan...
Ook een zonnetent vanaf de mast tot iets over de bimini is heel comfortabel, neem dan wel vaste of afritsbare zijflappen daarop van zo'n 50 cm diep.
Houd rekening met veel zon maar zeker ook met heel veel regen!
Onze buiskap kan simpel plat worden gelegd en dat is lekker met de zonnetent er pp zodat er een verkoelende wind onderdoor waait
Ook aan de voorkant van de buiskap kunnen we het middenstuk open ritsen voor een windje, tussen de buiskap en de bimini kunnen we ook een zeiltje vastritsen wordt veel gebruikt tegen zon en regen.
Ook voor veel comfort gebruiken wij een Flopperstopper een soort stabilisator je ligt de boot niet stil maar als er een golf komt gaat ze beginnen met slingeren, maar de stopper voorkomt dat ze doorgaat.. Wij zijn hier ook zeer tevreden over..
Comfort is ook dat je de temperatuur beneden leefbaar houd, wij hebben de windvanger voor op (zie tips) en ook ventilatoren, 1 bij de kooi, 1bij de keuken, 1 bij de navigatiehoek en 1 in de achterkajuit de 5e is mobiel op een plankje met een sigaretten aansteker plug zodat hij overal inzetbaar is! We hebben gekozen voor de Caframo Sirocco, de meest stille en zuinige en meeste wind-gevende ventilator momenteel. En geen spijt van gehad..
Ook een dekwas hoort bij comfort buiten dat het ideaal is voor de troep van je anker en dek te spuiten kan je jezelf er ook heerlijk mee douchen daarna afspoelen met zoet.
Wij hebben een zware 45Amp slurpende pomp de zwaarste die er toen was, en weer hetzelfde... geen spijt van.....
Wij hebben ook een terrabite aan films en series mee het is heerlijk af en toe een film te kijken of een serie te volgen, onderweg kan je ze weer uitwisselen
Behalve de pilots hebben we alle boeken digitaal, handig en veel ruimte besparend.
Sommige pilots zijn niet in boekvorm maar kan je downloaden op de free cruising guides.com maar een boekje werkt lekkerder!
We hebben de lokale krant ook op de tablet vaak kan je bij een abonnement van een familielid of kennis er voor een paar euro of voor niets een digitaal abonnement er bij afsluiten.. waar je dan van gebruik maakt, wij hebben de Libelle en de courant.
Ook comfortabel en handig is een dimbare ledstrip onder de buiskap even lezen als het donker is
Energie,
Energie is ook weer zo'n ding aan boord zie eerst aan de weet te komen wat je al met al gebruik is, aan de hand daarvan panelen en of water/windgenerator bepalen.. (Bezuinig niet op panelen er zijn veel slechte in de handel)
Het is altijd een moeilijk punt want vaak denkt iedereen er anders over. En geld speelt natuurlijk ook een rol want dat spul is niet goedkoop!
Wij hebben 4 AGM batterijen van 110Amp per stuk, een multiplus lader van 80 amp en 2000Watt omvormer 2 x 100 Watt zonnepanelen boven de bimini op een beugel op het achterschip, (in de reling vinden wij lang niet zo effectief omdat je snel schaduw hebt, en kwetsbaarder) een duogen, de windgenerator valt tegen in stroom tenzij het poeierd van de wind, maar de watergenerator levert heel veel vanaf een kleine 6 mijl, waterkoker en de boiler kunnen aan als we bij de 7 knopen gaan varen!
Zelf zou ik denk de volgende keer een losse windmolen nemen en een Watt&sea watergenerator, omdat die nu beter te betalen zijn en een goede levering hebben..
Maar we zijn hier tevreden mee en hebben meer dan genoeg.
Op de motor staat de normale dynamo van 45 Amp en wij hebben er eentje bij gezet van 95Amp een mastervolt met 3 trapslader. Zo aangesloten dat de standaard dynamo alleen de start batterij laad en de andere de algemene dienst batterijen. Uiteraard omwisselbaar bij defecten!
Ook hebben wij voor de startbatterij een optima gele accu waarop ook de ankerlier is gemonteerd met oversised kabels naar de ankerlier 50 m2 was genoeg heb 70m2 gemonteerd. (Geld voor alle stroomgebruikers aan boord)
Verder een goede batterij monitor om beide accu's in de gaten te houden en controle wat er geladen wordt.. Een onmisbaar apparaat aan boord.
Voor de zonnepanelen hebben we een MPPT regelaar inmiddels de nieuwste omdat de oude stuk ging en de verschillen met de oude waren groot wij halen soms een vermogen van 19 Amp uit de panelen in de ideale stand natuurlijk! Dit is uitzonderlijk natuurlijk, maar gemiddeld over de dag een 8 amp.. Ochtend en avond laag Amp onder middag als de zon er recht boven staat erg hoog. we hebben ze een beetje kantelbaar maar gebruiken dat nooit, en zullen dit straks weer in Nederland
Goed in orde maken.
Ankeren,
Wij hebben een 25 kilo Rocna anker er werd 15 kg geadviseerd en hebben een grotere genomen omdat we lekker zonder zenuwen willen slapen.. Tot nu toe geen spijt van, nog geen één keer problemen gehad.
Daarbij hebben we een 67 meter G7 ketting deze is net zo sterk als 10 mm maar is 8 mm! Verbonden met een hoogwaardige wartel hier hebben wij niet op bezuinigd omdat je hele huis er aan hangt! dus belangrijk.
Een Quick ankerlier, 750 Watt was genoeg en 1250 Watt gemonteerd, met verhaalkop er bovenop wat handig is met alles..
Achterop hebben we een rol met 50 meter lint breeksterkte 2500 kg 10 kg anker met 5 meter rvs ketting, volgende keer nemen we 15 kg! Enkele keren gebruiken we het om het schip comfortabel op de deining te houden (o.a. Saba en Eustatius)
Reserve danfort anker type weet ik niet zo, maar bladen 60 cm de steel 90 cm veel te groot voor de boot maar da's niet erg..
Vissen,
Onderweg is er vis te vangen als je wilt natuurlijk, het is heerlijk een lekker visje te eten want het vlees is al snel op, ook hier in de Carieb is het een welkome afwisseling tussen alle kip, waar je langzamerhand veren van krijgt..
Wij hebben een 1,60 mtr 60 ponds boothengel met nu een rail molen van Pen!
Hiervoor een goedkopere gehad maar uiteindelijk het oude liedje.. Goedkoop is....
We vissen met een gevlochten dunne Dyneema lijn van 350 meter (ca, 40 meter achter de boot) met rubberen inktvisjes van zo'n 15-20 cm we slepen deze aan de oppervlakte achter ons aan en soms wel eens wat gewicht er aan of een platte kop zodat hij wat dieper gaat.. Beste snelheid om te vangen is tussen de 5 en 8? Kn..
Als er eentje aanzit gewoon doorvaren zodat ie aan de oppervlakte komt en kan je hem stuiterend over het water inhalen een mooie sport.. Meestal hebben we na een vangst voor een dag of twee genoeg soms meer.
Verder hebben we natuurlijk reserve dingen mee, hier even een lijstje van wat voorname dingen. Niet alles want dat wordt echt te veel...
Maar dit is natuurlijk naar ieders wens.
1 Extra kale 6 en 8 mm Dyneema lijnen voor alles wat je maar kan bedenken, extra schoot!
2 Loopband (dik zeilband) sterk en overal voor te gebruiken
3 Lanocoat in spuitbus en knijpfles en als vet voor alles te isoleren, vet voor alu en rvs, spray voor roest, smeren isolatie electra, bescherming electra etc.. Jekan zelf je schoenen er mee inspuiten! Knijpfles voor gelijkwaardige dingen.
4 wd 40 verder geen uitleg nodig
5 Teflonvet voor lier, toiletzuiger etc..
6 mc lube voor alle blokken de windmolenbladen etc.
7 extra vallijn.
8 Naaigerei div zeilnaalden en garens dubbelzijdig zeilmakerstape (5mm breed)
9 Extra blokken, sluitingen beide diverse maten.
10 bak met verschillende schroeven en verschillende bouten met moeren
11 bak met schuifstekkertjes voor electra
12 vele zekeringen in alle soorten en maten
13 draadtappen ook een linkse om dolle schroeven er uit te krijgen
14 extra waterpomp en een extra balgpomp (voor water, bilge, douche water etc..)
15 duikset een enkel 7 om evt een vastgelopen anker(ketting) of iets uit de schroef te halen.. Al een keer moeten gebruiken.
16 reserve onderdelen voor windmolen
17 extra (start) relais
18 diverse soorten elektra draad
19 elastiek, lijnen in lange lengtes en dikten, een 100 meter lange lijn om voor anker te gaan met de spiegel voor de kant
20 veel gereedschap, haakse slijper, accuboormachine, houtzaag etc...
21 een multimeter onmisbaar om storing te zoeken of te controleren
22 25 meter slang met vele soorten gardena koppelingen/aansluitingen om water te laden!
23 walstroom adapters maar je lig niet veel in havens .. Na Europa
24 poulietrekker kan erg handig zijn
25 bakschroef te monteren op plank of in lier! Onze draai je met een klem vast ergens op..
26 extra bedieningskabel voor de motor op beide passend
27 lijmen e.d. (Tips)
28 dun Dyneema (2-3 mm trimlijn) als vervanger voor sluitingen werkt goed en is sterk door de hoeveelheid waar je mee bendeld
29 Contactspray,
30 extra USB stick's, geheugenkaartjes etc..
31 (oplaadbare)batterijen.. Batterijn zijn sneller overdatum hier en de duracel gaan zelf lekken..
Denk om de oude batterijen in apparaten voor je het weet ben je te laat!!
We zullen gerust een paar dingen vergeten zijn maar in mijn gedachte ben ik behoorlijk door de boot heen gewandeld....
Ik hoop dat we hiermee toch een kleine bijdrage hebben kunnen leveren aan toekomstige vertrekkers! Wellicht is er wat bij..
als je vragen hebt vraag gerust
Ron en Joce
Verleiders@gmail.com
Abonneren op:
Posts (Atom)
Beste Ron en Joce, hartelijk dank voor deze tips. Binnenkort hebben wij ook een Breehorn. Wij volgen jullie al maanden lang. Heerlijk om dit alles te lezen, en elke blog weer. Voor mij is dit genieten, dankjewel.
BeantwoordenVerwijderenhallo Ron, Jocé, super deze tips en wat julie allemaal op de boot hebben. wij gaan volgend jaar en zullen zeker gebruik maken van jullie ervaringen!
BeantwoordenVerwijderenMichel
verleiders, dankjewel onze controle lijst voor de trip in 2022 zeerob
BeantwoordenVerwijderen