Boot


Breehorn 37 specificaties
Design                                        Koopmans Sr.
Length over all                            11.20 m
Length waterline                          9.05 m
Beam                                           3.54 m
Draft                                            1.60 m (zal wel dieper worden)
Displacement                              7800 kg
Ballast                                         3250 kg
Mastheight above waterline       16.40 m
Engine                                        Vetus 34pk
Interior                                        Teak
Main sail                                     32m
High aspect                                  33
P-measurement                          13.33 m
J-measurement                           4.90 m
I-measurement                          14.70 m
E-measurement                          3.90 m
Fuel tank                                     110 litres
Water tank                                  220 litres
CertificationCE category            A, Ocean
Bouwjaar                                    1989
                        
Veranderd/vernieuwd
Bij de aanschaf (2009)is alle antifouling geheel verwijderd de primer (VC-Tar) laten zitten en 6 lagen bij gesmeerd.
de boot lag al 6 mnd op de kant en een beter situatie konden we niet krijgen.
Na een korte zeilvakantie in Nederland.
In de winter (2009/2010) aan het werk gegaan en geplaatst:
Victron multiplus 80A-2000W met afstand bediening en batterij monitor.
- 4 AGM accu's (wilco) a'105 AH nieuwe start accu (60AH).
- Nieuwe Webasto EVO 3900 met extra uitgangen.
- Fanloze PC (pc maritiem gebruik: 11W).
- 15"Monitor/dvd/tv etc..
- Raymarine ST60 Speed, Log en wind
- Bestaande GPS Furuno GP32 met bijbehorende Navtex opnieuw bekabeld. Furuno radar werkt nog  prima!
- 147.3KHZ weatherman (nasa) gemonteerd.
- Veel bekabeling verbeterd en vernieuwd
- Nieuwe Bilgepomp geplaatst onder de vloer met een bilgewateralarm.
- Alle lampen vervangen door L.E.D. lampjes.
- Led (nasa) 3 kleuren toplicht geplaatst
- Andere beugel geplaatst bij stuurstand met een Raymarine C90W plotter
Na 2 vakanties naar Engeland en de Oostzee... 2010
- Tussendoor (omdat de oude eerder instorte dan verwacht) een nieuwe piloot gemonteerd, een Raymarine  liniere drive met ST70 kleuren display en SPX10 Computer met afstands bediening
- Nieuwe voorstag met Harken rolreef installatie
Winter 2010-2011:
- Mast er af alles gedemonteerd en word helemaal opnieuw gespoten
- Nieuwe verstaging (Dyform)
- Lieren op mast en Kuip (Barbarossa) geheel schoongemaakt en zonodig wat vernieuwen (1 palletje en 1 lagerring (wil wat zeggen over de kwaliteit))
- Ship naar binnen en gehele teakdek opnieuw gerubberd en geschroefd
- Lei-ogen van achterop de kuip verplaatst naar zeikant en 1.2 mtr genuarail verwijderd.
- Nieuwe High Aspect en een nieuw Grootzeil gekocht. en een Genaker z.g.a.n. van een andere breehorn over kunnen kopen.
- 65 mtr ankerketting met 15 kg Rocna anker
Deze is later vervangen voor een 25 kg en de 15 gaat als 2e anker
- Enkele programma's op de Computer geïnstalleerd en nu..
kunnen alle raymarine instrumenten inclusief Autopiloot vanuit de navigatiehoek beneden worden bediend.
- Zware L.E.D. deklamp gemonteerd (aanrader)
- Kotterfok op Kärver eindloze rollijn geplaatst. deze word nu gehesen met een dyneema 10 mm lijn
(vertraagd) dus het geheel wegneembaar.
- Nieuwe overloop met nieuwe schootvoering, alle vallen vernieuwd en vervangen door Dyneema
- Vaste bakstagen vervangen voor losse dyneema lijnen
-  Duogen geïnstalleerd
Winter 2011-12 (en zomer)
- extra watertank geplaatst
- zonnepanelen geplaatst en hekstoel aangepast
- zware extra dynamo geplaatst voorkant motor
- extra rail kotterfok geplaatst
- nieuwe kotterfok gemaakt. (zelf..onder geleide van de vriessails)
- g70 ankerketting genomen (andere kunnen doorverkopen)
- ventilatoren (sirocco) geplaatst in kajuit.(3) (heerlijk)
Verder wat kleine prutsklusjes in de boot.
Winter 12/13
Plan:(uitgevoerd) ankerlier, Stuurstand reviseren, schroef revisie (bij maxprop in Engeland)
Mast gaat er weer af voor opnieuw te spuiten (foutje maar onder garantie), aardplaat voor zender plaatsen, div huiddoorvoeren veranderen, Waterlijn verhogen kapje over "kuiploosgaten" plaatsen
ongewild bijgekomen een nieuwe boiler,, en drinkwaterpomp (garantie)
verder tuner geplaatst en kabels getrokken voor de zender. nieuwe seal op schroefas en buiten nieuw steunlager
Op de mast steps geplaatst (na veel wikken en wegen)
in de loop van 2013 Zender Icom 7200 geplaatst, pactormodem geplaatst, extra voorstag voor stormfok, Bimini geplaatst
Winter 2013-2014
- Computer upgedate naar huidige maatstaven
- interne Wi-Fi geplaatst
- watertank in punt Goed!! dicht maken.
- motor gróte beurt, koeling verstuivers, rubbers, kleppen, motorsteunen

Tussen 2014 en 2016 (de Thuiskomst) weinig kapot gegaan buiten het normale onderhoud..
Door waterschade nieuwe Batterij monitor geplaatst (Azoren)
Winter 2016-2017
In verband met aanvaring met walvis!
Nieuwe schroefas, schroef, en uithouder in schip gemonteerd..
verder motorruimte opnieuw geïsoleerd, geschilderd en elektra aldaar vernieuwd/geordend.
Na lagerwal affaire..
De voetlijst opnieuw gericht, stootlijst gedeeltelijk vernieuwd.
twee nieuwe scepters
verder:
Motor uit schip gehaald
Nieuwe zeewaterpomp voor motor
Nieuwe regelaar motor bediening, stuurstand nieuwe lagerbussen.
Diverse koelwaterslangen vervangen, nieuwe motorsteunen geplaatst
Trillingsdemper voor motor gecontroleerd
Koppeling nagekeken
Nieuwe Max-prop 3 blads 16"
Alles opnieuw uitgelijnd
Nieuwe bekleding met vulling leefruimte en achterkajuit
Nieuwe matrassen voorpunt
Keuken en ingang  en vloer gelakt
Twee nieuwe vaste bakstagen gemonteerd
Twee nieuwe alarmen  in de bilge geplaatst
Lenssysteem aangepast voor nog twee elektrische balgpompen die extra worden geplaatst
4 nieuwe AGM 105 A/h accu's geplaatst
Voor het koude voor en najaar tijdelijke vloerbedekking laten maken.
Winter 2017-2018
Stevigere contraplaat onderdeks geplaatst voor de baby-stag
Nieuwe windmolen geplaatst Silentwind 400+