donderdag 28 januari 2016

Klussen, dus nog meer werk vóór de maagden!

Na vertrek van de visite zijn we maandag gelijk aan het werk gegaan..
Joce aan het inventariseren van al het voedsel, een missie op zich. Ik hield me bezig met de motor, deze moest weer nieuwe olie hebben en wat controle.
De laatste keer tapte ik weer wat rommel af van het MLS filter en heb alle filters vervangen, olie ververst etc..
Wederom kwamen beide gasoliefilters ondanks wat smerigheid er weer brandschoon uit dus kan ik volgende keer wel overslaan.
Dat MLS filter is werkelijk toppie.

Druk aan de gang
Verder alles met de stofzuiger schoonmaken alle restanten van de V- snaren hingen sinds de gebroken steun nog aan de motor en dynamo's een stoffige boel.
Na het geheel even een rondje machinekamer lopen voor het geval we nog wat tegenkomen..
Romp schoonmaken, in de was voor zover het gaat, mastcontrole etc..
Woensdag was de boodschappendag, samen met de Dirk en Anita konden we een pickup lenen en maakte daar graag gebruik van.
En kwamen na de middag vol beladen terug aan boord, Joce kon niet meer mee en liftte met de andere mee..

Hij was echt vol..
Een paar uurtjes later had alles weer zijn plek, alles weer herbeladen zware spullen laag en in het midden zover het ging..
Elke morgen is hier een netje op kanaal 10 met weerberichten maar ook alle info etc..
En bij de ronde van tweedehands artikelen, hadden we een oproep gedaan voor een polyesteren gasfles met een Amerikaanse aansluiting, en hadden de tweede keer geluk en soorde een mooie redelijk nieuwe BP fles met regelaar en deze was zelfs geheel gevuld! Waar, niet zoals in Nederland de 5,5 kg word aangehouden, maar gewoon vol.. Hoefde net niet af te blazen..
Zo zijn de gasproblemen voor de komende 4-5 maanden in iedergeval voorbij.

We are so happy
Woensdagmiddag liep ik uit de watersportwinkel vandaan en zag dat er net een grote speedboot in de brand was gevlogen, en de tweede begon ook en het duurde niet erg lang dat de naast gelegen 54 ft catamaran ook vlam vatte, ik stond versteld hoe snel dat gaat.. met polyester is er maar één ding.. zie dat je er af kom. Toen de meertouwen doorgebrand waren dreigde deze weg te drijven naar de 50 meter verder gelegen marina van waterworld!
Maar het geluk wilde dat de mast naar de lage kant viel en daardoor de boot op zijn plek hield..

Een flinke rookontwikkeling
Gelukkig was de wind gunstig voor ons en ging de rook het net langs ons heen!
Vele klusjes geregeld, ook het afscheid van de Antares kwam nabij na een lange tijd dat we elkaars koersen kruisden wordt de kans dat we elkaar weer tegenkomen wel erg klein.
Zij hebben besloten nog een seizoen er aan vast te plakken en blijven nog even langer hiernin de lagoon.
Hedda had een lekkere maaltijd voor ons en de Kind of blue gekookt en hadden een gezellige avond.

Alle bruine koppen kleuren goed bij de achtergrond...
De volgende dag water laden en nog een paar kleine boodschappen.
Een mastinspectie kon ook nog even in het stille water..

Nog steeds blij met de maststeps!!
En zaterdag morgen gingen we door de brug richting Anquilla waar we nog even een nachtje blijven wat weer een paar mijl scheelt naar de BVI's!
We hadden een grote groep supporters bij de yachtclub naast de brug staan die ons uitzwaaide en toeterde.. We waren erg in onze nopjes met deze actie, erg leuk.

Het uitzwaaiteam de Antares en Vanilla.

Door de brug bij Simpson Bay de volgende brug zal wel even duren!
Toen we onder Anquilla door voeren, hadden we beet aan de lijn. De hengel stond haast dubbel, ook liepen we door een bui een ruime 7 knoop niet bevordelijk voor je armpjes, maar alles even wat gevierd en kregen we na een 15 minuten strijd (hij was behoorlijk sjagereinig) een koningsmakreel van een ruime meter!
Gelukkig hadden we een nieuwe penn reel molen op de hengel, wat wel even beter werkte!

In de middag lieten we ons anker vallen bij de crocusbaai, de Kind of Blue een halve vis gegeven, daarna weer aan het werk! Zo in de lagoon liggend gaat de aangroei onder het schip ook erg hard!
Dus de aangroei er af en weer wat pokken er af steken, we hopen nu dat het schip helemaal weer klaar is, alhoewel ik een klein scheurtje zag op de hoes van de zeillat, een lastig plekje... maar even voor gaan zitten en dan ben je zo weer klaar. Zo blijft er altijd wat...
Ook even een nieuwe lijn gesplitst voor de rolfok, wij gebruiken hiervoor een dyneema 6 mm lijn zodat de trommel niet zo vol wordt. Deze lijn splitsen we dan in 10 mm doublebraid wat lekker in de hand ligt.. Niet de gemakkelijkste verbinding, maar wel erg handig!
Avonds lekker aan de vis uit de oven in roomboter gaar gemaakt, dit was echt heerlijk, ook een gedeelte gebruikt voor vishamburg en visballen!

Joce's visballetjes
Lekker sausje er bij we worden al creatiever!
Volgende dag even naar road bay, een luch bij de Kind of Blue aan boord (vis) daarna naar de kant waar een bandje speelde met mooie blues muziek.

De volgende ochten ging in alle vroegte om 04.00 u het anker op..
Na een 2 mijltjes ging de motor uit en zaten we lekker in de korte broek met een uitgeboomde fok koers British Virgins..
We konden de 6 mijlen vasthouden, met uitschieters in een buitje, maar een paar mijltjes voor de haven startte we de motor, want we wilden niet in het donker aankomen.
Om half zes lieten we het anker zakken bij Virgin Gorden bij Prickley pear Island.
81 mijl gevaren en we hadden onze zakken vol!
Het was wel een prachtige rit, na een paar uur al kregen we een spectaculaire Dolfijnenshow!

We liepen door een bui ruim 8 knopen en dat vonden ze denk prachtig, ze sprongen vlak naast de boot het leek of je ze bijna kon aanraken.. Het bleek wel des te harde we riepen des te gekker ze deden!
Dat was weer een hele tijd geleden maar zeer welkom, en konden bijna een half uur van hun uitsloverij genieten..
Na het ankeren was het plons... dan lekker zoet afspoelen, nasi eten en..... je raad het denk wel.
Volgende morgen na het ontbijt even inklaren, meestal krijgen we wel een glimlach op de lippen van de ambtenaren, maar deze (sjagerijnen) bleven in de plooi! al zag je de stapel formulieren voor hun snap je wel waarom. De kosten vielen mee 1 $ us.
Daarna een plekje gezocht bij de Saba Rock.
Het water is hier blauw, asociaal blauw, ook een beetje druk maar niet zo erg als we hadden gevreesd en wennen doe je er ook aan!

Op de ankerplek
Middags even met de dinghy varen en dan kom je af en toe een mooi plekje tegen, onderwater maar wel mooi. Je gooit je vrouwtje overboord en neem een paar foto's.....

Volgende dag op weg naar Anegada, een eiland 12 mijl noordelijker, omgeven door riffen, en blauw, blauw water..
We vonden een mooi rustig plekje aan de westkant van de algemene ankerplek (die erg druk was..)
Maar hier liggen we voor een parelwit strand waar we in de middag een heerlijke wandeling hadden gemaakt.

Vlak voor de kant nog een paar dolfijnen die een kort bezoekje kwamen brengen..
Tot nu toe bevalt het ons prima hier, en vermaken we ons opperbest...
En kijken al weer uit naar de andere eilanden hier...