zondag 10 januari 2016

Rondje Nederlandse eilanden

Na Stacia kozen in de ochtend koers naar St Maarten
En na een mooie zeiltocht belanden we in het binnenwater van St Maarten "de lagoon"

En om daar te komen moesten we sinds 1,5 jaar weer eens door een brug.
Daar binnen aangekomen lagen we heerlijk rustig en bewoog de boot niet meer.
Een welkome ervaringen in vergelijk met Stacia, alles kunnen neerzetten zonder dat het omviel!
Woensdag kwam mijn broer met schoonzus aan op het vliegveld die de volgende 18 dagen met ons meevaren, weer gezellig.

Saba vooruit
Na een rustdag en enkele weerberichten voeren we vrijdagochtend naar Saba waar we na 27 mijl na de middag aankwamen, eerst even snorkelen in Wells bay, en later wat zuidelijker.
Even ingeklaard, wat nog een flink eind was varen met de dinghy!
Saba heeft hele mooie duikplekken wat we alleen maar kunnen bevestigen, mede door het stille weer was 25 meter zicht geen uitzondering! Met een verscheidenheid aan vis en andere zeedieren.

Mooie duikplekjes, hier varen we weg van Wells Bay
Morgen maar voor een tijdelijke mooring bij de haven kijken dan liggen we wat dichterbij om het eiland op te gaan.
In de nacht lagen we nagenoeg stil, een lichte deining wiegde de boot, maar nog voor ons te veel om via de origenele weg "de ladder" het eiland op te gaan, ook wat onpraktisch.

De Ladder een lange trap waar vroeger alles omhoog ging..
Mooring losgegooid en er eentje opgepikt bij de haven, wel zo makkelijk, we waren ook met 4 personen in de kleine dinghy wat de mogelijkheden wat beperkter maakte.
We liepen de weg omhoog naar het dorp wat nogal warm en steil was en een aanstormende oude vrachtwagen boot uitkomst, en werden we omhoog gebracht!
Gelukkig maar het was nog een behoorlijk eind.

Goed vasthouden
In het dorp "Bottom" wat rondgewandeld. Het is een mooi plaatsje, onderhouden huizen en een schone omgeving wat al gelijk opviel.
We hebben even een lekker patatje gehaald, de hamburgers waren alleen op maandag en vrijdag maar het broodje kip deed er niet voor onder. Alleen de patat was voor ons al een feest dat was al weer een tijdje geleden.

Witte huisjes steken mooi af tegen de bui op de achtergrond.
Eind van de middag weer naar beneden, naar de boot en weer terug naar de ladderbay waar we lagen.
We zouden gele moorings moeten oppikken, maar de enigste gele mooring lag nog bij de haven dus lagen we weer aan één van de duikersmoorings!
Ook geprobeerd met het anker maar geen succes, misschien moest je dan wat noordelijker zijn?
Aldaar weer lekker gesnorkeld wat daar weer heel mooi was, haaien en schildpadden waren geen uitzondering..
Volgende ochtend na de zwempartij besloten we om verder te gaan, er was weinig wind en gezien de aangegeven noordelijke deining besloten we onderweg nog even st Eustatius aan te doen, het was nog goed van deining en die zou maandag avond toenemen naar een 1.6 meter. Geen plekje om lang te blijven, eerst maar een korte tour op Stacia

Dag Saba, je was mooi

Stacia (St Eustatius) We lagen nu hier helemaal stil, wat een luxe vergeleken met verleden week!
Volgende morgen even in en uitklaren en daarna even een rondje om.
Naar de oostkant en even langs de mooie kust daar, lekker zitten te lunchen en ondertussen kijken naar de pelikanen die druk aan het vissen waren.

Volgende dag naar St Bart een 30 mijltjes weg maar niet in 1 keer te bezeilen, er stond een mooie wind meer als aangegeven waar we dankbaar gebruik van maakten.
St Bart ( Saint Barthélemy) genoemt naar de broer van Columbus.
Ooit geruild door Koning Gustav voor een Warenhuis, waardoor er hier nog veel straten een Zweedse naam hebben.
In de middag knoopten we na 42 mijl de boot vast aan een mooring in Anse de Colombier

Turquaise water in de baai
Er stond een hoge deining maar hier was het best te doen..
Onderweg hadden we een barracuda gevangen, en gefileerd voor de avond!
Maar enkele mijlen voor de baai trokken we een dikke tonijn aan boord waar we met zijn vieren ruim 2 dagen van konden eten met nog genoeg Sushi als voorgerechten

Jaap zijn eerste Tonijn..
In de baai de barracuda aan de achterburen gegeven een jong stelletje uit Frankrijk die er blij mee waren. Daarna een tonijn sushi met een borrel, en even later een heerlijke maaltijd.
Volgende morgen weer verder gevaren naar Gustavia de hoofdplaats van St Bart.
Het was voor mij een onrustige nacht, door de deining kwamen de lijnen aan de mooring met geknerp strak te staan, en af en toe de mooring tegen de boot aan te reien..

Gustavia een klein stadje waar je jezelf leuk kunt verrijken met een simpele vrijetijds setje kleding van zo rond de 4000.00 €  met een bijpassende Rolex, of een simpele korte broek met Hawai shirt voor een paar tientjes!
Leuk alles zo te zien, het eenvoudige Caribische is hier ver te zoeken en is het een eiland voor de rijkere geworden.
We troffen een mooi ankerplekje met als achtergrond een decor van megajachten wel apart hoor..

In de nacht leek het wel kerstmis met alle mega jachten
Wat hier wel opvalt is dat er verrassend veel schildpadden hier zwemmen en allemaal redelijk groot van maat, mooi gezicht in het heldere blauwe water.
Via een dag/snorkelstop bij Anse des Grande Saline aan de ZO kant van st Bart verder naar Ile Foursue liggend een 3 mijl richting st Maarten, een mooie beschutte baai, vandaar wilden we na de nacht weer richting St Maarten.

Een mooie zonsondergang in Ile de Foursue
Bij de ingang van de baai zagen we gelukkig nog op tijd een grote rots die tussen de golven net boven water kwam..
In de plotter stond een klein kruisje, maar niet als normaal geel of groen dat ie boven water kwam!
Een mooie rustige baai, met een mooie snorkelplek. En rondom vissende booby birds... zeker de moeite waard!
Dag later weer verder naar Philipsburg st Maarten op de fok want de wind was relaxed van achteren met een 17 knoopjes. Lekker ontspannend reisje
Eerst maar water geladen, zo met zijn vieren gaat het hard. We konden mooi voor de kant met de boot wat weer sjouwen met jerrycans bespaard!

Was weer een tijd geleden dat we voor de kant lagen...
Overal was er weer muziek en was er een gezellige sfeer..
We hadden er niet zo'n zin in deze drukte maar hier kwam de verwennerij om de hoek kijken.. Jaap en Anneke vonden het erg mooi hier en zeiden al jullie zijn al teveel verwend..
En toen we er over nadachten zeiden we tegen elkaar, ja.. Wij vonden dit ook prachtig toen we het voor het eerst zagen..

Gezellig liggen te tanken in de haven met een feestboot op zij
Maar na een loopje op de kant waren we toch ook weer blij dat we hier waren.. Philipsburg is een mooie levendige plek, met vele winkeltjes en is het zelfs leuker als bij Simpsonbaai in de lagoon..
Er waren oefenwedstrijden met 12 mtr klasse, mooie schepen Amerika en Canada waren aan het strijden..
We zijn blij hier te zijn geweest.. In en uitgeklaard en... weer anker op en richting Anguilla....

Hieronder een Nederlands zeilschip de "Mercedes" die we in de de great bay bij Philipsburg tegenkwamen