maandag 18 januari 2016

Wat boffen we toch..

In de late middag lieten we het anker zakken in Crocusbay bij het mooie Anquilla.
We hadden weer een prachtige dag, lekker gevaren vooral achter Anguilla zonder golven en een mooi windje 4

De ZW punt van Anquilla
Twee aasjes verspeeld aan flinke vissen, zelfs een haak gebroken!
 En even later ook een grote barracuda aan de haak, een mooie vis maar we durfden het niet aan zo dicht bij alle koraal riffen. onderwater kijkt hij altijd wat boos.. (Deze had wel recht daarop)
Na wat judogrepen om hem vast te houden hadden we de haak netjes humaan verwijderd, en lieten hem weer zwemmen........ het wordt vanavond dus kip!

Het was een flinke vis, Jaap was bang voor zijn tandjes. (En terecht)
Het was weer jammer dat we er waren.
Maar de baai was ook mooi, één andere boot lag bij ons en voor de rest omgeven door mooie rotsen en stranden in mooi helder water.
Road bay is eigenlijk de aanloop baai maar deze ligt even verder. In road bay lagen verschillende bootjes, maar maandag gaan we pas inklaren en kozen dus voor deze baai. (We houden niet zo van drukte)

Er liep een lichte deining wat niet stoorde, zelfs in tegendeel een beetje welkom om vanavond lekker in slaap te worden gewiegd!
Het zijn die momenten bij elkaar dat je tegen elkaar zegt "wat zijn we toch bofkonten"
En hadden we weer een mooie zonsondergang.

We hebben weer zin in de morgen...
Vandaag de duogen opnieuw verlagerd, nu loopt ie als van ouds. De vorige keer was er met plaatsen een lager beschadigd.
Daarna even snorkelen en de kant op.
Buiten de 5 sterren resorts aan de kust zijn de huisjes daar achter sober rommelig en slecht onderhouden, nu waren we per voet en hebben dus niet alles gezien, maar hier is het minder toeristisch

Nog even over het strand lopen in de avondzon
Morgen gaan we naar Road bay om even in en uit te klaren.
Road Bay.
Heen gemotord en na een klein half uurtje lagen we weer voor anker in een mooie baai met wit strand.
Naar de douane en immigratie, we waren wel twee dagen te laat maar dacht loopt wel los
Wanneer is u aangekomen? Ehh gisteravond..
Ondertussen stond broer Jaap met één van de charmante dames  te praten over een mooie band die eergisteren speelde in Crocus bay  @&€¥# en hoopte dat de juffrouw tegenover mij het niet hoorde
Toen hij zelfs een liedje van Abba begon te zingen had ie wel de aandacht!
Afijn het kwam verder allemaal goed...
Er werd nog gevraagd of we nog van het marine park gebruik wilde maken, een vrij dure aangelegenheid maar ook de tijd ontbreekt voor ons..
Het leuke van het natuurpark was dat de eerste regel van geboden was dat er niet naakt mag worden gezwommen!! Hoezo natuurpark?
We konden er wel om lachen.

Voor de rest lekker geluncht, gezwommen en gebruik gemaakt van de beschikbare douche aan het strand.. dat was lekker zeg...

De gebroeders in de dinghy
Na een mail van de Antares waarin ons werd meegedeeld dat er dinsdagmiddag/avond muziek en eten langs de kant in Grand Case baai aan de Franse kant van St Maarten.
Hebben we besloten daar even een kijkje te gaan nemen, na een mooie zeiltocht lieten we het anker daar zakken.
We lagen dichtbij de dingy steiger en met het laatste licht gingen we de kant op..
Vele kraampjes met ieder zijn spulletjes, eten en drankjes de restaurants met de aanbiedingen van deze dag.

Houtfineer ingelegde schilderijen
Onderweg kwamen natuurlijk de Anteres crew nog even tegen en even laterbop zoek naar wat eten!
Een Belgische patat was al gesignaleerd en genuttigd, maar... we wilden meer in het begin werden we al geplaagd met de geur van lekkere spareribs, maar alls was vol dus verder zoeken en we eindigden bij een grote schaal met Paella!
Na dat het was geserveerd waren we het er al snel over eens, er zat geen smaak aan.. Een stuk kip was niet helemaal gaar, dus waren we hier ook snel klaar, ons beklag gedaan klein beetje betaald en weg hier..
Een lekker koud biertje in de kuip was weer een welverdiend einde van de dag
Volgende ochtend op tijd weg naar Ile Tintamare..

Een prachtig begon van de dag...
Na een 12 mijltjes varen kwamen we in een klein paradijs, super helder turquaise water,
Na te hebben geankerd ging er een bootje weg en konden we de boot aan een mooring vlak bij het strand vastknopen..
Na mooi snorkelen op de kop van de baai.

Een geweldige plek..
Kwamen we terug onder de boot verschillende schildpadden tegen, we hebben het idee dat er hier meer zijn dan bij de Tobago Cay's!

Ze lieten zich mooi fotograferen...
Daarna een rondje strand wat echt mooi was, blauw water, wit strand, mooi gekleurde rotsen..
We hadden het dik naar ons zin..

Wat wil je nog meer..

We hebben hier overnacht en in de ochtend nog even lekker gezwommen...
Tintamare is een eilandje wat zeker de moeite waard is om te bezoeken... Er liggen zo'n 8 moorings, maar er is ruimte genoeg om te ankeren ook in goede grond..
We hadden een mooie avond, het eiland werd mooi verlicht in de bijna volle maan..
Daarna onderweg naar Simsonbay waar we weer de lagoon in gingen
Vlak voor de baai pikten we nog een dikke barracuda op, we hebben hem laten gaan geschatte lengte ca. 1,20 mtr we durven hem wederom niet op te eten.

Voorzichtig de haak verwijderen
In de Lagoon was het niet zo druk als verwacht en hadden we snel een mooi plekje tussen een andere 5 nederlanders.
Avonds happy hour bij de Lagoonies daarna met Anita en Dirk van de Kind of Blue lekker uit eten bij de Chinees, wat erg lekker was, en zeker zal worden herhaald.
Volgende dag sensatie op Maho Beach, een strand aan het begin van de landingsbaan.
Een top 5 van de eiland bezienswaardigheden, en dat klopte ook.
De aankomende vliegtuigen gaan voor dat ze landen vlak over je heen.

Topper was natuurlijk de KLM die met zijn boeiing 747 de show stal..
Deze land hier 3 keer per week en was de topsensatie.
Leuke momenten waren bij het vertrekken, er werd zelf een raampje bij de piloot open gedraaid en naar iedereen gezwaaid. Sommige waren zelfs bekend, en hielden extra lang de rem er op en gaven meer gas en vlogen de rugzakken , handdoeken etc over het strand..
Zelf ook in de jetstream gestaan met een 2 motorig vliegtuig maar na deze ervaring besloten we maar om de KLM aan de veilige zijkant te bekijken...Een mooie dag die we zeker niet hadden willen missen.

Het was weer toppie!!
De laatste dagen wat rondrijden met de lokale busjes over het eiland, en zondag was het alweer voorbij.
Alle spullen werden weer bij elkaar geraapt, extra gecontroleerd of er niets was vergeten, en in de middag brachten we ze naar het vliegveld..
Het bezoek van de Antares vertrok met het zelfde vliegtuig, en even later zaten we alle vier met natte ogen wat beteuterd in de vertrekhal.. Het hakt er altijd weer lekker in!
We hebben samen met de Antares een hard nodige sundowner gehaald bij de Sunset bar aan de startbaan.
En zagen vandaar de logees vertrekken..

Aankomende week weer wat klusjes en het schip weer extra bevoorraden wat voldoende moet zijn voor tot de Azoren!
Onderweg of veel te duur of niet te krijgen en slaan we hier onze slag...
Hierna verder naar de British Virging Islands...