donderdag 17 maart 2016

Dag 5 en het anker in Cuba overboord

Dag 5

Uiteindelijk konden we wat afvallen en kwamen op een mooie ruime koers…
Maar helaas zou de wind later afnemen. We besloten wat dieper door te gaan zodat we later wat hoger aan de wind konden varen, wat meer snelheid geeft. Maar zoals altijd zijn de plannen goed maar de weersomstandigheden gooien altijd weer roet door het eten!

Uiteindelijk koers gezet.. de Genaker gehesen, en die lieten we honderd mijl verder weer zakken we waren nog een 30 mijl verwijderd van Cabo Cruz toen de wind voor even wegviel. Gelijk de Genaker laten zakken en verder met het andere tuig..
Goede keuze want een kwartier later kregen we ruim (niet voorspelde) 15 knopen dwars er in.
De laatste mijlen moesten we zelfs nog twee reven zetten, de wind kwam nog steeds dwars in dus de gang zat er lekker in.
Om 07.00 uur vanmorgen klokten we weer een 149 mijl op positie: 19.57.504 N 47.60.000 W
Het laatste stuk naar het eiland Cayo Granada nog eens 88 mijl.. en komen we uit op precies 800 mijl
In 5 etmalen en 8 uur.

Cayo Granada
We liggen hier moederziel alleen met de Kind of Blue alleen twee vissersbootjes gezien.
We wachten eigenlijk op een vissermannetje om te ruilen in de laatste 1,5 uur hebben we 4 grote Barracuda's terug gegooid.. en hebben wel zin in een visje of langoustine die hier veel schijnen te zitten..
we moesten tussen de riffen door sturen op het oog want de kaarten hier kloppen niet helemaal.
we gooiden om 15.00 u het anker uit op: 20.37.554 N 078.14.950 W
de eilanden bestaan uit mangroven staand in azure blauw water.. met pelikanen en reigers om ons heen
Morgen een daggie rust en daarna hoppend west over
Het was en lekker tochtje!