woensdag 16 maart 2016

Dag 3 en 4

Dag 3
Wind nog steeds een 16 knopen en hopen dat we dat kunnen vasthouden..
Maar dat was natuurlijk valse hoop, in de middag zakte de wind verder naar een 12-13 knopen en dat is voor een voordewindse koers wat weinig.
In de nacht zakte hij nog verder tot zelfs 9 knopen. We kregen ook nog tegen stroom een 08 kn wisten we maar noordelijker waar we dat niet hebben is 0 wind..
Het zij zo, onze frustratie werd ook nog weggespoeld door een paar flinke buien helaas ook zonder wind…
Evengoed dankzij het lekkere windje in het begin van dit etmaal klokten we toch 120 mijlen
Zo het er naar uit ziet kan vandaag de motor er wel eens aan te pas moeten komen….
We wachten af, nog 320 mijl afgelegd 420 mijl dus ruim over de helft
Alles gaat verder lekker op een uit het plafond gerukte handgreep na, die inmiddels weer stevig op zijn plek zit, lang leve de epoxy
Positie: 17.18.522 N 73.48.900 W
Dag 4
Rond de middag werd het al rustiger en ging de trukendoos open, uiteindelijk de Genaker op de spiboom gezet en die als spinaker gevoerd! Dit ging uitstekend en konden we wat snelheid houden.

Een tijdje later moest toch de motor aan, slechts voor 1,5 uur want toen kregen we weer wind en
konden met de Genaker op zijn normale plek weer een kleine 7 knopen vasthouden.
Weer veel dolfijnen om de boot een pracht gezicht in het diep blauwe water..
Vlak voor donker lieten we de Genaker laten zakken, en konden we met grootzeil, kotter en fok met de wind op 90 graden lekker varen..
Daarna op het netje wat we hebben met de Kind of Blue, even de tactiek even doorspreken tot de volgende ochtend. Dit doen we twee keer per dag
In de nacht werd het nogal ruig de voorspelde 18 knopen kwam en zelfs een beetje meer tot af en toe 24 knopen, nog steeds onder een hoek van 90 graden dus met alles dubbel gereefd en kotterfok liepen we 7,5 knoop, maar… we pakten hier de (hier sterke) golfstroom op en we liepen een ruime 9 knoop over de grond.
Prachtig mooi en snel maar niet erg comfortabel!
Gelukkig bouwde de zee niet erg op, al was ie wel wat bonkig, hier en daar wat aanpassingen in de zeilstand om het wat comfortabeler te maken, wat gedeeltelijk lukte.
Weerbericht op gehaald, de wind zou ruimen en afnemen dus besloten we lager af te zeilen.
Wel moesten we wel wat hoger aanhouden omdat we wat door de stroom werden weggedrukt..
Voor de rest gaat het gewoon lekker op een enkele vliegende vis na die tegen je aan knalt!
We hopen morgen net voor donker het anker te laten zakken?
Maar we moeten nog een 200 mijl…
We varen nu een 20 mijl boven langs Jamaica en kunnen af en toe een lichtje en vuurtoren zien.
Straks maar eens een reggae muziekje aan.
Vandaag afgelegd dankzij de nacht een 143 mijl!