dinsdag 29 maart 2016

Trinidad..

Trinidad de oudste stad van Cuba sinds 1539 en dat kon je merken.
We besloten traditioneel te reizen in een oude Pontiac, voor ons gevoel uit het zelfde jaar als de stad maar het was toch 1952
We hadden een andere voorstelling van de comfortabele Amerikaan, maar hij reed en er stond een kist met gereedschap achterin! Wat kon ons nog gebeuren... Voor hem was het de mooiste auto uit de stad!
                             Niet te kritisch kijken (er zijn wel mooie gerestaureerde)
Natuurlijk moest ik hem even testen en dat dede we op traditionele steil!
Het verder rijden en bedienen van deze machiene met een grote gebruikshandleiding lieten we aan de schauffeur over...
                                   Wel wat bukken voor de grote Hollanders
We reden een uurtje over de 79 km en kwamen we aan in Trinidad, onderweg kwamen we nog een plek van zo'n 3 km tegen waar 10000den krabben probeerden de weg over te steken.
Er lag een dikke drab op de weg en de chauffeur slingerde er tussendoor. Als je aan komt rijden gaan de krabben in de aanvalshouding staan waardoor je een lekke band kan riskeren..
Hoe het rook kan je raden...
                                        We komen Trinidad binnenhobbelen
Na eerst een bakkie koffie te hebben gescoord (is lekker hier) gingen we op pad en lieten we ons verrassen.
Je komt hier werkelijk in de vorige eeuwen terecht.
Net zoals overal in Cuba werden de straten en alles er omheen blinkend schoon gehouden.
Dat is eigenlijk het eerste wat opvalt als je hier aan land komt..
                                    Slechte plek om je skeelers te verkopen!
Trinidad is een levendige stad en dat het ook een bezienswaardige stad is kon je merken aan veel toeristen die hier rondliepen.
Maar dat mocht de pret niet drukken, alle gebouwen waren mooi gerestaureerd en in ere hersteld en op vele hoeken speelde een lokaal bandje (met een zelfgemaakte cd in de verkoop)
Overal kon je in, op en door, musea's kerken paleizen etc..
Een mooi museum met de gehele historie van o.a. de revolutie, het leven van Fidel, Che Chevara en meer.
Lopend over de oude kasseien waande je jezelf echt terug in tijd..
Ook hier werd je uitgenodigd om ook binnen in de huizen te kijken..
Hieronder wat indrukken..
                          Zijn we in Cuba?

Je raakte hier niet uitgekeken, prachtig maar we moesten ook af en toe een schaduwrijk terrasje pikken want het is bloedje heet
Maar in één restaurantje moest ik toch even er aan geloven de Salsa!
          De dame wilde graag wat bijles dus vooruit dan maar wel een beetje warm hoor..

Ze was onder de indruk! Ik ook want het was voor mij ook al weer een 35 jaar geleden dat ik dit dansje had geleerd..
Om 5 uur zou onze auto er weer zijn, en even later hobbelden we weer terug richting Cienfuegos
En plakkend van de skai bekleding stapten we na een uurtje weer uit..
We hopen dat hij zijn verdiende centjes investeerd in de veering, dan komt het wel goed.

Volgende dag wat rustiger aan gedaan, in de ochtend wat kleine klusjes en het schip wat aan kant, niet te lang want dan is het te heet!
In de middag even naar de stad gekuierd, wat een leuke wandeling is je loopt langs het water en bij elke boom zitten de mensen gezellig bij elkaar, het is tenslotte 1e paasdag..
Winkels waren dicht maar er was een gezellige drukte op straat, vele inwoners liepen door de stad.
Weer opvallend was de lege straten van verkeer
                            Muiek instrumenten staan klaar in een lege straat
Een van de vele openbare telefoons staat eenzaam in de zon..
                                   De schone omgeving valt hier al op..
Op de terugweg liepen we langs de beroemde ijstent, op de heentocht vanmorgen was alles vol!
Dan moet je denken aan zo'n 100 man binnen, maar ook een rij van een 25 man buiten, ben gek op ijs maar dit is te gek..
Terug onze slag geslagen, 2x 5 bolletjes met room heerlijk en we rekenden 0,25 eurocent af..
Dat vraagt om nog een keer....
2e Paasdag werden we wakker met mist, het was in de avond al vochtig aan boord.. Dit is ons zolang we in de Carieb liggen nog niet gebeurd...
Bij het opklaren kwam er een bootje bij ons in het zicht of beter gezegd een vlot.
Er zaten 3 man op te vissen die deden dat dus de hele nacht.

Hier komen we weer de andere kant van de medaille tegen van het mooie Cuba.
Wij hebben hier aan boord wel wat lijntjes of andere spulletjes voor ze liggen en wat wij ze ook graag zouden willen geven.. Op hun beurt zouden ze graag bij ons langs willen komen om wat te ruilen of zo.. maar het mag niet!!
Op de kant bij de haven wordt er veel met verrekijkers gekeken of er o.a. Nieuwe schepen aankomen maar ook de andere dingen worden in de gaten gehouden
Wij mogen alleen met onze dinghy naar de speciale dinghy steiger en terug en naar andere boten hier op de ankerplek en daar mag je niet vanaf wijken! ook geen Cubanen mogen aan boord komen..
De dinghy moet avonds opgehesen worden en dat is niet voor ons zelf maar om te voorkomen dat hij wordt gebruikt om..... juist!

Zo was ik nogal aangedaan door 2visserlui die in hun scheepje na een nacht vissen aankwamen roeien.
Het bootje zelf gemaakt van piepschuim en bij elkaar werd gehouden door enkele planken van pallets en wat oud blik op de boeg..
   Met enige trots lieten zij hun zelfgemaakte scheepje aan ons zien, de foto zegt meer dan woorden
Toen ik dat zag dacht ik: hier lig je dan met ons bootje, voorzien van alle luxe vrij om te gaan en staan waar je wilt.
We kopen even een internetkaartje voor omgerekend bijna een maandloon, gaan uit eten. ook weer een maandloon.. en drinken lekker een koud biertje!
De rest van de middag had ik er eigenlijk niet zoveel lol meer in....
Je kijkt meer tegen de mensen op dat ze zo vriendlijk zijn, blij zijn, en vooral trots op hun eigen dingen..
Het is het volk van dans en muziek  en met sigaren en rum..

Natuurlijk wordt hier ook de vuilnis met vele manschappen opgehaald, bij ons snel en efficiënt, hier ook maar er wordt wel tijd gemaakt om in elke zak even een kijkje te nemen.. vooral bij de jachthaven.

De warmte loopt momenteel de spuigaten uit, in de ochtend tot een uur of twee is het blak, totaal geen wind, daarna komt er zeewind een 15 knopen, maar ziet er nu niet naar uit.
De zon schijnt volop en de 34-38 graden zijn al snel bereikt helemaal warm voelt het aan omdat de vochtigheidsgraat momenteel hoog is..
We zitten dan binnen of buiten onder de zonnetent met de zijkanten ook dicht, we hebben een ventilator van de muur gehaald uit de achterkajuit en staat zolang maar even in de kuip.
We zitten nu in de droge tijd en de heetste maanden staan voor de deur, maar het is ons al warm genoeg. Een lokale zei dat het nu al erg heet is voor de tijd, het ligt dus helemaal aan ons.
                                                         Enige verkoeling
Woensdag staat ons vertrek gepland naar een klein eilandje voor Cayo Largo.. Cayo Sal!