maandag 11 april 2016

De dagelijkse langoustines

Woensdagmorgen om 6 uur stonden we bij de immigratie om uit te klaren.
Hij vroeg om onze vertrektijd en die was als we hier klaar zijn.. maar hij moest een exacte tijd hebben, dus dat werd 07.00 u
Er was weinig of geen wind en met het uitvaren kwam de zon op..
Wat leidde tot mooie plaatjes.

Koers was Cayo Largo maar dat was een 80 mijl en wel erg ver en werd besloten om even een overnachting te houden bij Cayo Sal een klein eilandje een 22 mijl voor Largo.
We hebben ook nog even gewerkt en een 20 mijltjes lang met de Genaker gevaren

Om half 5 en na 53 mijl lieten we het anker zakken in kristal helder water.
Onderweg passeerden we Cayo Guana del Este met de "rocket" een vuurtoren die was neergezet in de jaren 70 door de Russen en zijn naam eer aan deed.
Vuurtorens mag je verder niet bezoeken omdat het militaire stellingen zijn!

Cayo Sal is ook een onbewoond eiland, omgeven door helder water met mooie riffen er is een klein strandje maar verder kan je haast niet komen omdat de grond waar je over loopt uit scherpe koraalresten bestaat, zo erg dat na enkele keren daar lopen je zolen stuk zijn!
Maar na het ankeren zijn we even met de dinghy gaan varen en stuitte al snel tegen een groot catamaran wrak van een 50 ft

Alles was werkelijk van de boot afgehaald bedrading, schroeven, ramen, kozijnen etc.. alles was een andere bestemming voor gevonden..
Even verder op het strand vonden we een dinghysteiger in de vorm van een bovenste helft van een monohul, toch nog ergens handig voor!

Er was hier duidelijk wel een briesje geweest! Het eiland werd bewoond door vele leguanen die zich trouwens uitstekend schuilhielden, maar de duidelijke sporen waren overal en bovendien zijn het uitstekende zwemmers..
We stuiten op een nabij gelegen eilandje nog per ongeluk op enkele broedende Booby Birds, even een foto en verder maar met rust laten. We konden niet zien of het eieren of al jongen waren.

Je merk wel dat de mens hier nog niet zo berucht is en komen de dieren vrij dichtbij..
Volgende ochtend lekker zwemmen, het bootje van onder schoongemaakt waarmee we weer veel vrienden maakten, die nieuwsgierig waren en profiteerden van de schelpjes en algen als maaltijd.
Ook was het erg helder met zwemmen, we schatten het wel op een minimale 25 meter zicht.. hier kan de Tobago Cays nog wel een puntje aanzuigen…
Na de koffie hesen we het zeil en gingen verder westwaarts, het was weer een prachtige dag met 10 knopen wind half inkomend en met een 5 meter onder de kiel achter de riffen prachtig zeilweer.
Door het wel heel blauwe water, voor hoever je oog kan rijken.

Eind van de middag lieten we het anker zakken op een mooi plekje. Bij het eiland Cayo Largo
En wederom in helder water en spierwit zand..

Het inklaren ging hier soepel en was ook zo klaar, het is meer een bevestiging dat je hier bent aangekomen zoals je plan was..
Wel kwamen we in een andere wereld, toeristen… erg veel toeristen met daarbij de nodige kraampjes met souvenirs, en met als gevolg overal veel te dure prijzen.. dit eiland wordt beheert door grote resorts, allen staats eigendom.
Er wonen nagenoeg geen lokalen, het personeel is hier 20 dagen op en 10 dagen af volgens de ambtenaar van de immigratie!
Iedereen heeft een kleur armbandje, waarmee je bij een hotel hoort, de resorts zijn allemaal "all inn"
Volgende ochtend zijn we eerst een lekker strandwandeling gaan maken

Heerlijk kuieren in spierwit zand wat het meest lijkt op bakmeel, even een wit voetje halen!
Steekt wel af op de bruin getinte beentjes

Opvallend was ook de vele schelpdieren in dit geval de Lambi's die je in de Carieb alleen maar leeg tegenkom, hier waren er velen.. groot en ook heel veel jongen.
Ze kropen zelfs het strand op, toch uitzonderlijk..
Aan deze kant van de foto kan je twee slurfjes zien.. waarmee hij/zij het voedsel filtert

Het is een mooi stukje land waar we voor anker liggen, het is hier ook erg steil naar de kant en gaan kijken als we weg gaan of we kunnen afmeren tegen het strand!
Langs de buitenkant van het rif is het ook steil in een stukje van 100 meter gaat de diepte van 6 á 700 meter in eens naar 20 erg wennen

Wat trouwens ook wennen is, als je ziet hoeveel mensen ze op een bootje laden voor een toertje buitengaats!
Hieronder stapte 60 mensen van het bootje af van een kleine 10 meter lengte ..

In de middag uitgeklaard voor morgenochtend, wat in Cienfuegos onmogelijk was, is hier geen probleem!!
Volgende ochtend om 8 uur gingen we naar het nabij gelegen rif om te snorkelen..
Tot onze verrassing lagen er moorings en konden daar gebruik van maken.. het zal wel vanwege het natuurgebied zijn.
Onderwater troffen we weer mooi dingen aan
De mooring lag vastgeknoopt aan een wrakje (de verleiding links boven)

Vanwege de flinke wind was het niet super helder maar evengoed mooi

En zagen we een heerlijke lekkernij.
Hij had denk een doorsnede van zo'n 15 cm bij zijn lijf..
Een mooi exemplaar

We hadden niets bij ons.. dus probeerden we het zonder netje en prikker.
Nou dat viel niet mee en lieten we hem verder maar met rust

Daarna van de mooring los en voeren we richting Cayo del Rosario
Een 25 mijltjes weg, er stond een 17-18 knoopjes dwars en later ietsje ruimer in, dus een prachtige koers..
Wel was er op sommige plekjes een rot zeetje omdat het steil oploopt we voeren over een 700 meter water maar een 400 meter verder in de lei was er maar 20..

En middags om half 4 lieten we het anker zakken.. 21.37.200 N 81.56.170 W
Tot onze grote verbazing lag hier ook de "Rafiki" ze lagen te wachten op een noorden wind om naar de Caymans te gaan..
Wij volgen hun al sinds we met de voorbereidingen bezig waren, en was het erg leuk ze nu te ontmoeten.. dan alleen via mail of zender..
We hebben samen met de "Kind" en de "Rafiki" gezellig een sundowner genomen, het was zo gezellig dat we zon niet meer hebben zien zakken!
Na een lekker nasi, en een aflevering " prison break" zakte de wind in en gingen wij ook naar bed..
Volgende morgen gingen we zoals afgesproken te snorkelen bij een nabij gelegen rif.

Wat we daar zagen was geweldig, en denk het mooiste rif wat in de Carieb hebben gezien, kraakhelder water en prachtige begroeiing, met veel gróte vis! Hier komt bijna niemand wat daar de oorzaak van was..
Ook veel grote lobsters, wat ons avondmaal zou worden. In een korte tijd hadden we 5 grote in de dinghy van de Rafiki liggen.
En avonds met zijn allen aan boord van de Rafiki hadden we een heerlijke maaltijd Marlène had de Lobsters bereid de "Kind" en wij de andere gerechten er omheen..

Het was een reuze gezellige avond.
Marlene en Joce hadden veel te vertellen aan elkaar, Tennis en kookboeken.. allebei als passie

Volgende dag zouden we weer naar een eiland verder gaan omdat we daar goed beschermd lagen tegen de Noord die er aan kwam….
Maar het weerbericht viel nog mee zodat we nog een dagje langer hier kunnen genieten!!
Aan de zon lag het niet die was weer vroeg van de partij

En om 11 uur lagen we weer op een locatie een ander rif in de ochtend het rif aan de ene kant van de boot bekeken..

En zagen we daar ook een rog mooi verstopt in het zand.. tja en dan zachtjes er naar toe en dan…

Het blijven fascinerende beesten ook de galante manier hoe ze zwemmen.
Na de middag naar de andere kant en daar lag een wrak wat totaal uit elkaar was geslagen en overal lag wat..
Wat ook weer leuke plaatjes opleverde

en…… weer een partijtje Lobsters!
Het gaat aardig wennen, zo elke dag een lobstertje per persoon.. we raken nog verwend, we denken maar geniet er van zolang het kan!
We leren wel variaties er op toe te passen.

Na deze geweldige dag gingen we weer naar de ankerplek
Er zou vannacht wat wind komen en zochten weer een plekje achter Cayo Rosario, waar we beter beschut zouden liggen…
Wij gingen volgende dag verder naar Cayo Campos en de Rafiki naar de kaaiman eilanden..
Het waren een paar mooie dagen