donderdag 28 april 2016

Bruggen, huizen! En een mooie natuur

Woensdag zijn we op tijd vertrokken via de ICW (Inner Coastal Waterways)
Moteren een dag lang langs de bekende steden van Floria, en de nogal welvarende mensen.
Normaal is motoren een nogal saaie bezigheid, maar er was genoeg te zien. Grote mooie huizen met een nog grotere boot bij de tuin! niet in het water want dan wordt ie smerig keurig op een flinke lift uit het water getild!
                 Zo ging het de hele rit door.. Het ene huis nog mooier dan het andere..
Maar ook tussendoor was er wat groen overgebleven van de vroeger rijkelijk groeiende mangrovebossen. Daar zagen we andere buurtbewoner die zich niet van al die Florianen aantrokken en gewoon hun nest bouwen en een ei er in leggen.. het is broedtijd hier.
              Een nest met een visarend er op, we kwamen er drie tegen zo langs de kant

Onderweg nog even diesel geladen 2,34US per Gallon en mooi rood, niet zo pikzwart als in Cuba, dat is vermoedelijk goedkope Venezuelaanse olie die je eigenlijk niet te veel moet hebben, er zit teweinig  smeering in, en heb er ook wat motorolie bijgegooid we willen nog even langer met de motor toe!
Het was niet de bedoeling maar we zullen de motor straks nog maar eens even verversen..
Omdat we nogal wat motoruren maken.
                                                            Diesel laden
De bruggen die we passerden stonden allemaal op kanaal 9 en hoefden maar een enkele keer te wachten, mooi geregeld allemaal

Af en toe komt er zo'n snelle boot je tegemoet maar ze doen het netjes en halen keurig het gas er af als ze bij je in de buurt zijn.
O'ja nog een wetenswaardigheidje.. Als je last van muskietjes krijg dan kan je natuurlijk spul op je spuiten... Maar hier hebben ze er wat knaps op gevonden en het is nog gezond ook!
Gewoon een klamboetje over je tuin!
    We dachten eerst van een vogel liefhebber, maar toen we er meer zagen wisten we het

Na 47 mijl en 21 bruggen (ééntje konden we onderdoor) lieten we om 5 uur sinds een lange tijd weer het aanker eens zakken bij  "Old port cove" bij Noord Palm Beach.
Het waren nog al wat bruggen, en om de tel niet kwijt te raken hield Joce een lijstje bij!

We lagen hier heerlijk rustig en helemaal toen de motor uitging maar de oren tuterde nog na.
Maar toen het donker werd kregen we de rust weer over ons en hoorden we zelfs weer het lucht snuiven van de zeekoeien die hier rondzwemmen.

Van old Port Coce vertrokken we weer op tijd richting noord, bedoeling was Fort Pierce te halen.
Onderweg uiteraard de mooie huizen maar ook een erg mooie natuur. Waartussen af en toe een huis was verstopt ze hebben dat hier mooi opgelost.
Even verder passerden we een doorgang naar buiten maar wij gingen daar weer verder binnendoor, de " Kind" dacht nog even dat ie minder diep was gaan steken en dat brak hun even op maar ze waren zo weer los!
                                          Vuurtoren bij de doorgang
De geultjes waren smal en dat viel op toen we langs pootje badende mensen voeren niet zo ver
Naast de boot
                                                       Oppassen dus

Op de automatische piloot varen is hier wat lastig tegenliggers en de smalle stukjes maken het dat we maar met de hand gaan sturen.
Staan is goed voor even zitten aan de zijkant krijg je eeen houten kont!
Dus gaan we maar een stuurstoel bouwen.
We hadden al sinds Suriname een kratje aan boord voor andere doeleinden maar nu werd het bevorderd tot stuurstoelsteun (Walewijn Tip!!)

Zo zaten we dicht tegen de bimini en lekker in de schaduw, want de zon is hier zeker niet minder sterk..
Verderop werd het water ruimer (vaargeul niet) en voeren we door een groot (Dit is Amerika) natuurgebied met vele visarenden zeekoeien en zelf later dolfijnen om ons heen.

Erg mooi om zo hier te varen.. hier op de Indian River
Het landschap was verder weer totaal anders als gisteren en hebben we ons weer geen moment verveeld we krijgen weer zin in morgen vooral omdat we de laatste 18 mijl de fok er bij hebben gezet
De motor uit.. heerlijk rustig.
En zo dobberden we onder een brug door met wat grote vogels
                                                   Loerend naar een vissie
En kom je langs een mooi huisje met een héle grote vlaggenmast tja het is Amerika en daar zijn ze trots op en zie je in iedere tuin een vlag wapperen.
      En dan ga je vervolgens er lekker onderzitten!

Na 43 mijl en na 9 bruggen gooiden we de spijker overboord bij Fort Pierce, morgen zien we weer verder.
We begonnen met stroom mee maar dat hield al op na een kleine mijl.

De stroom hier kan redelijk sterk zijn, tot wel 2 kn aan toe hoger in smalle kanaaltjes en minder op brede stukken.
De ebstroom loop bezuiden de doorgangen noord over! Aan de noordkant van zo'n doorgang loopt de ebstroom zuid over en andersom met de vloedstroom natuurlijk!
Tussen de doorgangen heb je natuurlijk ook een wandtij!
Dus zijn we tot de conclusie gekomen dat je moet weggaan wanneer het jouw beter uitkomt!
 En dat deden we. En motorzeilden we verder noord over genietend van de mooie omgeving.
En van vele sportvissers die gecamoufleerd  uitgedost zijn al kwamen ze zo uit een guerrilla oorlog, of van een andere planeet! En je ziet ze ook tot hun nek aan toe in het water staan met hun bootje achter hun op het strand!

Er zit hier veel vis vermoedelijk, we zien vele jagende dolfijnen  (geen tijd voor ons) pelikanen, zwart-witte ibissen en visarends.
Waar je bij de oostvaardersplassen stiekum en stil vanuit een hokje die enkele visarend kan zien.
Vaar je hier er bij langs doe even rustig aan en kijk je vanaf 5 meter naar een nest.
Deze had 2 jongen mooi genesteld op een bakenpaal.

In het begin riepen we elkaar op als we dolfijnen zagen.. maar hier zwemmen er zoveel dat je ze eigenlijk continu ziet, het is hier prachtig varen.
En zo vinden anderen ook vele bootjes varen hier rond en zie je de mensen van de omgeving genieten..
Joce heeft een nieuwe bril, wel wat uit de maat gevallen maar ze ziet meer zegt ze! als ik heel lief vraag mag ik even kijken!

Wel oppassen want even buiten de geul droogd het snel op!
Na weer een 43 mijl en deze keer 4 bruggen waar we alle keren onderdoor konden varen wat toch weer scheelt.
Het was een prachtige dag van weer en omgeving, na de middag kon de fok worden uitgerold en dobberde we naar onze ankerplek even buiten de geul bij Melbourne (Florida)
Indian River tot nu toe een toppie.
Volgende dag was de bestemming Titusville
Een 35 mijl verderop gelegen, we hadden onderweg weer veel dolfijnen om de boot.

Het was vandaag een breed stuk vaarwater en wat minder wat belevenissen betreft.
Maar volgens de berichten gaat dat weer beter worden. Wat hier opvalt is dat alle kerken hier een erg spitse toren hebben.
 Het waarom weten we nog niet.
Wat we niet verwachte hier  is dat er hier en daar toch nog verschillende boten tegen de kant aan lagen, half gezonken of hoog en droog op een bank.
In dit soort landen zou je denken dat zoiets wel opgeruimd gaat worden?

Verder op tegen het einde van de tocht zagen we het inmense grote gebouw van de NASA leuk om te zien.
Aangekomen in Titusville pikten we even een mooring op.
Hier zijn de prijzen weer wat normaal in vergelijking met Fort Lauderdale, zelfs de zelfde kan met smeerolie kost hier maar een kleine helft vergeleken met het zuiden!

Eind van de middag even een biertje in de stad gehaald bij een zaakje wat zelf brouwde.
Onder het heenlopen liepen we langs een mooie truck een echtte truck zoals je die hier zou verwachten.
Rondom in het chroom was het een plaatje voor het oog
Wat verdere info gewonnen en een taxi besteld om morgen het Kennedy Space Center te gaan bezoeken. Er rijden geen bussen heen vanaf hier, dus moeten we of een auto huren of een taxi nemen
Verder gaan we weer wat voedsel inslaan de supermarkt is om de hoek.
Hoe het space center was en hoe we verder gaan lees je in het volgende blog..