dinsdag 22 maart 2016

Op weg in Cuba

Via: Jardines de La Reine (Queens Garden)
De honderden eilanden aan de ZO kant van Cuba

Na de eerste nacht in Cayo Granada besloten we toch in tegenstelling tot de plannen de volgende ochtend verder te gaan. Even een verbetering, de totale afstand was 759 mijl. Ipv 800. (rekenfoutje)

18-03
En om 08.00 u morgens voeren we weer weg van de ankerplek met bestemming Cayo Algodon Grande
Een 39 mijl verder op gelegen eiland.
De weg er naar toe was mooi tussen eilandjes door soms zou je denken we varen op het Heeger of Sneeker meer, maar de temperatuur en het heldere water vertellen het anders.
Wel even opletten want niet alle ondiepten zijn beboeid. Als er een boei staat, staat hij op het midden van de plaat! Niet dicht bij langsvaren dus… de boeien staan wel op de juiste plaatsen zoals op de kaart.
We hopen een dezer dagen nog even wat vis te kunnen ruilen, maar we moeten de eerste Cubaan nog tegenkomen..

In de avond lagen we bij Cayo Algodon eenmaal tussen de riffen doorgevaren lieten we het anker zakken op wel een heel mooi plekje.. ( 21.05.904N 78.43.682W)
Volgens Anita en Dick konden we verder maar toen we er uiteindelijk waren legen we eigenlijk op een nieuw plekje, een inham verder dan die als ankerplek was opgegeven.
Avonds een lekker visje gegeten bij de Kind of Blue aan boord zij hadden geluk die dag..
Verder kan je hier echt genieten van rust.. je hoort werkelijk niets.., geen kippen, auto's, mensen, honden etc..
Besloten is om de volgende dag naar het 15 mijl verderop gelegen Cayo Cuervo te varen een korte tocht.
De volgende morgen met de dinghy verder de lagoon ingevaren, het is hier als twee druppels water gelijk de Oostvaardersplassen, alleen zijn het mangrove bomen.

In de ochtend voor vertrek nog wat op een paar leuke strandjes gewandeld en weer wat schelpjes gezocht.
19-03
Later na de middag zetten we zeil naar Cayo Cuervo, het was weer een stralende dag met een 10 knoopjes wind dwars inkomend.. en waren we met een 2 uurtjes terplekke.
We zagen al wat masten, maar toen we dichterbij waren zagen we dat er zo'n 10 viskotters hier lagen.

Overdag wordt er weinig gevangen en alle schepen werden gelost op een groot schip. Tegen de avond waren ze op het ene schip na allemaal weer naar zee vertrokken.
We lagen hier ook weer in een klein paradijsje.. prachtig blauw water met witte strandjes..
Anker op: 21.03.905 N 78.57.268 W
We hebben ook maar weer eens een lekker stuk met de dinghy gevaren.
                                               Verlaten op een klein eilandje
We vroegen ons af, het gemiddelde loon is hier zo'n Eur 30.00 pr maand! Ongeacht wat je beroep is, vuilnisman of dokter! er zijn wel kleine verschillen.. maar niet noemenswaardig.
Wat motiveert de mensen dan hier? Toch een bepaalde passie voor je werk..
Als die visserlui een mooie trek doen zouden ze erg blij moeten zijn.. althans dat waren wij vroeger wel.. maar zouden ze hier een bonus krijgen? Anders lijkt het mij niets aan.. doe je klusje en klaar..
Gaan we proberen uit te zoeken..
Alle schepen zijn precies het zelfde, de zelfde bouw en de zelfde kleuren.. zelfde vistuig etc..
Boegnummers als C01, C02, C06 etc.. Kon wel van een rederij zijn.. "Fidel Lines" ofzo..

Afijn een nachtje slapen hier, en dan morgen verder naar Cayo Breton
20-03
Weer op tijd vertrokken een tochtje van 28 mijl, maar misschien wordt het 45 mijl als Anita en Dick daar vanwege de diepte niet er in kunnen gaan we verder naar Cayo Zaza de Fuera en wordt het 45 mijl!
Om 08.00 u vertrokken en na 5 uurtjes motorsailen kwamen we bij Breton aan.
En eigenlijk gelijk doorgevaren, we hadden er nog niet genoeg van en het was erg onzeker of de "Kind" er in kon.. dus voeren we een 20 mijltjes verder.

Via een "short cut" kwamen we aan bij Cayo Zaza, ook een onbewoond eiland met een diepe lagoon waarin we konden ankeren. We zijn er ingevaren om te kijken maar hebben de boot wat buitenlijk voor anker gegooid om wat wind te houden voor verkoeling, we kunnen altijd nog verder naar binnen..
Ook hier weer een prachtig mooi gebied.. helder water begroeid met gras.. (lastig houden voor het anker) dat ligt op: 21.27.953 N 79.34.439 W

Tijdens de sundowner kwam er een visser naar ons toe.. het is bekend dat deze meestal heel vroeg of heel laat met schemer langs komen om niet gezien te worden..
En inderdaad hij paaide de "Kind" en na enig onderhandelen hadden we 4 grote kreeften voor een paar sixpacs bier.. .
Later kwam er nog een kottertje maar ging gelijk voor anker..

We hebben de kreeften in een leefnet gegooid en overboord gehangen morgen zijn ze aan de beurt!
Na een wel heel rustige nacht, er kwam later gelukkig een verkoelend windje, werden we alweer vroeg wakker van de andere viskotter!
onze kreeftenboot was al weg, dus konden deze zonder dat de andere het zagen bij ons langs komen..

En die hadden lekkere vis.. en hebben we een grote red snapper over genomen, genoeg voor ons vieren.. erg leuke mensen en erg vriendelijk jammer dat er een taalbarrière is, had graag met ze willen praten.. nu ging met met yes en no en wat handgebaren.. dat ze allemaal gek op rum zijn is wel zeker…

We wachten even de noordelijke wind af, we liggen op een grensgebied en is het nog niet zeker wat we precies krijgen! In ieder geval 20-25 knopen, maar de navtex zegt W tot NW de gribs N tot NO..
Later bleek toch NO
22-03 we zouden vandaag vertrekken maar de wind kwam nog wat te voorlijk in en wachten nog één dagje af, en zou dewind naar 70 graden draaien, voor ons zou dat een ruimere koers betekenen.. Het wordt een dagtochtje van een 67 mijltjes dus mooi te doen, en komen we met dag nog aan..
Nog even bij Zaza een toertje met de dinghy gemaakt, vele vogels komen we hier tegen, ook de bekende aalscholver! En de pelikanen zijn begonnen met broeden..

Met de noorden wind koelde het behoorlijk af in de nacht. zo erg dat we in de nacht een donsbed hebben gepakt.. (wel lekker hoor)
Tot nu toe ervaren wij hier een prachtig mooi vaargebied, beschut en heel ruim… we zeiden gelijk tegen elkaar ze mogen de Maagden eilanden houden van ons..
Het is hier compleet uitgestorven, super rustig, altijd mooi zeilen, geen golven! En een heel groot uitgestrekt gebied van zo'n 170 mijl lengte!!
We weten het niet zeker, maar volgens ons was vroeger de gehele Carieb zo rustig
Gelukkig hebben we niet al teveel tijd in de Virgins besteed… en hebben we hier wat extra..

Morgen naar Cienfuegos.. we hebben er zin in