zondag 27 maart 2016

Cienfuegos

Woensdag 23-03
Na nog een extra tochtje met de dinghy hebben we hem gistermiddag maar aan dek gezet
Omdat we met de kotter wilden zeilen ook maar even laten leeg lopen, dan hebben we wat meer ruimte.

Je kan hier overal door mangroven varen en rondjes maken, tijdens het kijken naar de pelikanen die aan het nesten waren kwam er nog een visarend voorbij..

Het was een mooi eiland,
We waren vanmorgen om 06.30 vertrokken en het was weer een drukke dag
Begon met de zenuwen omdat het opdroogde naar 30 cm onder de kiel, met een 20 knopen wind halfdonker aan de lagerwal niet lekker…. (kaart hier is zo, zo)
Maar weer opgelost en met 2 reven in fok en grootzeil stoven we richting Cienfuegos.
Een paar uur later werd de wind rustiger, en begon het werk…
Genaker op, vieren nog eens vieren doorhalen en nog eens doorhalen.. meer wind… afvallen nog meer afvallen.. 22 knoop! %$#^@ zakken maar met dat ding naar voren toe, piloot kreeg een kromme volt, loefde op Pffff sta je met een dikke 100 meter zeil op het puntje hangend aan de reling..
Maar hij was beneden.
Zweten en hijgen.. wind draait! Meer van achteren, fok uitbomen gaat lekker… wind draait verder.. Gijpen…. dus
Andere kant uit bomen (toe aan een bakkie koffie!)
Koffie op, zouden we niet sneller gaan met de Genaker? Tja.. nou hijsen maar spiboom er uit, fok inrollen kotter laten zakken en Genaker hijsen.. whommmp en wind vangen..
Half uur later Gloeiende,, de wind draait gijpen dus..
Één schoot zit er aan. Dus Genaker zakken omzetten en hijsen en weer whommp wind vangen..
He, he, he ff zitten nog een bak koffie, tijdens koffie (altijd) wind ineens recht van voren..
En waren we de wind aan het vooruit douwen
Alles zakken motor aan en met fok en grootzeil op (net te bezeilen) kwamen we om 7 uur avonds bij Ciefuegos aan..
We dachten het is nog licht en laten we maar voor anker gaan, maar we werden opgeroepen en moesten ons melden bij de steiger van de Jachthaven..

Daar stonden verschillende mensen klaar om ons op te vangen.. maar, we moesten "even" de stootwillen uitgraven.. en in no-time was de kuip veranderd in een grote puinhoop..
Het met daglicht ankeren konden we op onze buik schrijven, maar alles verliep vrij vlotjes, eerst kwam de dokter aan boord met een partij vragen, we werden na het meten van onze temperatuur gezond verklaard en de gele vlag kon zakken..
Met van boord gaan vroeg hij nog een Cola voor zijn vrouw en gaven hem er twee mee (de echte cola is hier niet te krijgen) maar nu twee dagen later en verscheidene ander boten te hebben gesproken doet hij dat overal, en heeft hij vermoedelijk een flinke voorraad liggen we moesten er om lachen.
De andere formaliteiten waren ook snel klaar en van de havenmeester mochten we blijven liggen..

In de avond alle watertanken nog even gevuld we mochten niet meer als 100 liter (is op de bon denk ik) maar dat was ruim genoeg..
Volgende ochtend anker overboord, en hopend op een klein windje, er was geen wind en bloedheet en behoorlijk vochtig gelijk de zonnetent geplaatst en jawel, de afvoer van de gootsteen kon weer helemaal uit elkaar, maar het scheelde het was lekker warm..
Daarna naar de kant en de stad in..
Lopen.. nee met paard en wagen de laatste keer was dit voor ons ergens in Indonesië maar hier rijden er veel paard en wagens en fietstaxi's die je voor een paar CUC (toeristengeld = ca. gelijk aan een Eur..) overal heen brengen..

Wat een mooie stad, alles zo gemoedelijk, en wat zijn de mensen hier blij en aardig (terwijl je aan de verhalen anders deed vermoeden) bij menig restaurantje speelde een live muziekje, wat zeker geen slechte muziek was..
Mooie gebouwen, vele kraampjes met souvenirs veel te duur voor hier, maar erg goedkoop voor ons..
Hier een schoolgebouw, alle kinderen mooi in uniform mét baret en ster.. 

Ook keken we door een raam in bij een oude drukkerij, waardoor we prompt naar binnen werden gevraagd, we moesten alles zien.. de machines waren 80 tot 100 jaar oud maar nog steeds werkend. De man (en de meeste mensen) zijn erg trots op hun spullen en dat maakt het zo mooi.
Er was nog een oudst werkende machine in Cuba (vermoedelijk van de wereld) waarmee ze de zetletters maakten de man die hem bediende raakte niet uitgepraat en legde de hele machine uit.. schitterend

Natuurlijk mogen de oude Amerikaanse sleeën niet ontbreken, eindeloos opgelapt.. van heel mooi maar ook heel slecht en rijdend kuchend door de straten

Luisterend naar mooie muziek op een mooi binnenplaats terrasje genieten van een Majita

Na even een kijkje in een achteruitje te nemen zag de eigenaar me, maar in plaats van mij weg te jagen moest ik mee komen, en alles zien en natuurlijk overal een foto van maken
Ook weer een trotse man…

En natuurlijk ook de bekende Che Chevara ontbreekt hier nergens..
En prijkt zijn foto behalve op T-shirts, mokken, pennen etc.. ook hoog boven de gebouwen..

Volgende dag wat rondgehuppeld in Cienfuegos, en genoten van de mensen..
Wat zitten en kijken is al een hele belevenis.. later naar de oude begraafplaats geweest waar de rijken ui de suikertijd zich lieten begraven met alle pracht en praal gemaakt van geïmporteerd Italiaans marmer..
Het was enigszins in verval maar wel indrukwekkend..

Onderweg kwamen we nog een stalling van oude locomotieven tegen die letterlijk staan weg te rotten..

En later lieten we ons door een Cubaan vermaken die op een komische manier (en dat kunnen ze) mandjes vlechten.. uiteindelijk gingen we natuurlijk weer met enkele mandjes verder..

Avonds was er een processie mis en een opvolgende optocht, waar we nog even op hebben gewacht
En weer naar de boot
Want we moesten weer vroeg op, we gingen naar Trinidad!
-----
At 27-3-2016 12:41 (utc) onze positie was 22°07.38'N 080°27.39'W


----------
radio email processed by SailMail
for information see: http://www.sailmail.com

1 opmerking:

  1. Het kan altijd te hoge kosten voor auto's zijn, of grote betalingen aan de details. Het is de auto, die altijd nodig is om te repareren, kleine veranderingen of grote reparaties, dit is echt. Mijn auto moet elke twee maanden worden vervangen of verbeterd. Gewoon omdat ik van mijn auto hou. Aan dit alles zou ik willen toevoegen dat dit een oude auto is. Niet van de salon. Dat is waarom ik bezig ben met het repareren van deze auto, bestelgegevens, van een vertrouwde winkel, ik weet zeker dat je het weet, dit https://www.auto-onderdelenshop24.nl/ Ik gebruik deze service al heel lang en ik wil opmerken dat dit de beste van alle winkels is. Wie auto's repareert, zal mij begrijpen. Soms is het beter en goedkoper om alleen te repareren dan door onderhoud, wat een super-dure prijs zal vergen

    BeantwoordenVerwijderen