zondag 1 februari 2015

Oversteek Suriname dag 5

De wind is afgenomen, weliswaar gaan we nu langzamer maar het heeft ook zijn goede kanten natuurlijk.
Hiermee is ook de zeegang afgenomen tot een ruime 2 meter wat erg comfortabel is!
We hebben volop zon, dus eigenlijk is het wel goed zo.. met een 15 tot 18 knopen.. we kunnen een schrale 6 knoop gemiddeld halen zo voor de wind.
In de ochtend de boiler aangesloten op de omvormer naar 220V, via de accu's maken we warm water.. het neem 70 Amp/u, en met een half uur is ie warm en kost het maar 35-40 Amp.
Met de duogen en de zonnepanelen zijn we met een 3 uurtjes weer vol!
Uiteindelijk hebben we dus vandaag onze douche gehad, lekker warm water (in havens vaak een koude douche) en daarna heerlijk opdrogen in de zon. We hebben hiervoor 100 liter water extra aan dek en in de bakskist staan.. dus we kunnen verscheidene keren douchen!
Vandaag wat klusjes we zullen de landvasten omdraaien, een oog aan de andere kant er in splitsen etc..
Ook gaan we een begin maken aan de klamboe! er moet nog een loodlijn onderlangs en dat zijn die klusjes die we nu mooi even kunnen doen..
De temperatuur is voelbaar aan het stijgen, in de nacht wordt het niet kouder dan een 23-24 graden, en zitten dan gewoon in korte broek e T-shirt in de kuip.. Overdag meten we 25 in de schaduw en over de 30 graden in de zon.
De donsbedden gaan aan de kant!!
Zondag om 12 uur hadden we weer een 140 mijl afgelegd.. nog even en zijn we op de helft
We genieten volop in het mooie (zeil) weer..