donderdag 8 januari 2015

Glühwein en stof

de Baai
We liggen voor anker, het hield goed maar toch even gecontroleerd, hij ligt tussen stenen maar ook in een beetje zand .. maar ben er nog niet erg gerust op!
We hebben nog steeds geen heldere lucht en worden geteisterd door woestijnzand.
Gisteren na aankomst alles afgespoeld, inclusief de zeilen en die zijn schoon en droog onder de hoes gegaan, het verdere schip ook afgespoeld maar zal wel snel weer teug komen.
Je ziet de stof in de lucht
We kunnen niet inklaren want alles is dicht en zijn we maandag de eerste..

Verder kunnen we niet  geld wisselen hier, omdat er hier geen bank is.
Maandag,
Vanmorgen ingeklaard, stempeltje hier en stempeltje daar.. hoeven geen visa te halen omdat we met de boot zijn.. dus.. scheelt weer kosten!
Visa moet je alleen als je met het vliegtuig reist.. (stond achteraf ook in de pilot!)
Er is aaaltijd plek.
Zijn met de minibus samen met Jan van de “Tinkerbel”  naar het vliegveld gegaan en een internet kaartje gekocht van 5 Gig.! redelijke prijzen en kunnen we weer vooruit voor een tijdje. Wat raak je er aan gewend dat internet..
Geld gepind, nog nooit zoveel uit een automaat gekregen.. overigens kan dat alleen met een Creditcard..

Op de terugreis laten afzetten in  Espargos een grotere plaats hier 4 km vandaan en gelijk de hoofd(stad) van dit eiland.
Wat een andere cultuur hier, je vaart een 800 mijltjes en je kom in een compleet andere wereld.. Nu, droog stoffig en wat somber maar als de zon even schijnt toch mooi..
Knopen leren
Alleen al voor de mensen zou je hier heen moeten, mooie en vooral aardige mensen..
we zitten veel op de kademuur en kijken alleen maar ze komen naast je zitten praatje maken en je hebt gewoon een hoop lol..
Geen gebedel ja, ze proberen je een souvenir te verkopen, maar daar ben je zelf bij.

Zo hebben we hier Carlos.. Hij struint alle toeristen af om zijn collectie zonnebrillen etc.. te verkopen.. where are you come from?  vroeg hij, ik zei from China!
En hij begint in verzonnen chinees te praten en zo praatte ik terug en hadden daarna een hoop lol..
A you’r from Holland. ahaaaa..  Gijken Gijken Gijken en niet Kopen!!
Leuke vent..
Verse toeristen

En zo kom je elke keer weer wat anders tegen..

De avonden koelen hier flink af, en is/heb je het zelfs koud, nu zijn we ook al een beetje verpest maar we hebben er wel mee te maken..
Vanavond kreeg Jocé het idee we hebben nog Glühwein staan!
Dus even later zaten we lekker aan de warme glühwein, we misten de apfelstrudel nog, mit sahne
Dinsdag:
Cunner
Wat beter weer  iets meer zon en wat klusjes gedaan, even weer naar het anker gedoken je voelt hem steeds schrapen over stenen (ketting) maar hij geeft geen krimp, dus goed zo..
In de middag een lekker visje gekocht van en bootje, we denken dat het een Cunner is. Hij word even voor ons schoongemaakt scheelt weer troep aan boord!
Woensdag zijn we samen met onze Amerikaanse buren naar Santa Maris geweest.. gelegen aan de zuidkant van het eiland.
Dit plaatsje is in het geheel toegespitst op toerisme en dat kan je overal zien in de vorm van vele souvenir winkeltjes en restaurantjes..
Ze hebben ze daar een mooi strand met helder blauw water.. waar je de windsurfers, kitesurfers, waterscooters en ga zo maar door kan vinden..
Leuk om een dagje eens rond te kijken maar voor de rest een beetje Te...

Ook was de zon van de partij en kregen we ook goed zicht om ons heen..(zouden we de stof kwijt zijn?) Met een vol gepropt busje rammelden we aan het eind van de dag weer terug naar de boot, waar we weer met schemer aan kwamen.
De reis in de dinghy terug was weer een ware onderneming om vrij te blijven van alle moorinkjes van de vele bootjes twee keer lijn uit de schroef gehaald en toen waren we er..
Morgen zullen we de boot lekker gaan opruimen want nu de lucht schoon is gaan we maar stofruimen,het zit overal en alles is rood
We houden de weerberichten weer in de gaten want komend weekend willen we naar het volgende eiland Sao Nicolau.

Afgelopen nacht is het anker uitgebroken, met een harde wind kwam hij achter de rotsen vandaan, ik was er al niet gerust op en dat kwam helaas uit.. na 40 meter lagen we weer vast.. ik kon de slaap niet meer pakken en bleef alert in de kooi liggen..
Straks zullen we de boot maar verkassen, we liggen nu te dicht bij de buren....
Hopen op een stukje echt zand straks.

Mankala  een van de oudste spellen in de wereld!
wordt hier fanatiek gespeeld

Vrouwen wachten op
de vissers

Wij pakken de fiets!

Ook wachten op de vissers, en dat gaat de hele dag door.