zondag 25 januari 2015

Géén Gambia.. Wel op vakantie

21-01
Zoals de meeste weten, waren onze plannen om ook richting Senegal en Gambia te gaan!
Vanwege de Ebola virus zijn we ook wat langzamer verder gegaan, om de situatie af te wachten.
Ook daarom zijn we eerst naar de Kaap Verdische eilanden gegaan zodat we meer tijd kregen en dan alsnog daar heen te kunnen!
Vanwege de Ebola zien wij geen problemen meer, maar de poging tot een staatsgreep en de bij komende ellende daaromheen heeft ons wel helaas moeten beslissen om het helaas definitief uit ons lijstje te  schrappen!
zie hier meer info.  Wij hadden ons hierop erg verheugd, omdat wij dol zijn op dit soort landen..
Alles was geregeld Visa's lagen klaar in Senegal.. het mocht niet zo zijn. We nemen geen risico's...  jammer

Mindelo:
Wij Zijn na twee nachtjes ankeren in de voorhaven de jachthaven van Mindelo ingegaan.
Op weg naar een ligplaats
Om alles maar weer eens lekker schoon te maken dat is gewoon weer eens nodig.. Het is een erg onstuimige jachthaven, en liggen we aan vele lange lijnen vast om de schokken van de swell (golven)  op te vangen.. het gaat redelijk goed maar af en toe wordt je door een onverwachtse beweging bijna omver gegooid... gelukkig is het weer later wat rustiger en neemt de swell iets af waardoor het comfortabeler wordt.
Hier werd veel gekaart!
Mindelo vinden wij een hele mooie plek, netjes en onderhouden gebouwen en een vrolijk volkje die veel met muziek hebben.. Regelmatig horen wij luid geschal van zware trommels en andere lokale muziek.
Ook avonds spelen er op veel plekjes live muziek ergens op de vele pleintjes die de stad rijk is.
Gisteren dinsdag was er een feestdag, en als op vele plaatsen waren er ook vele mensen weer  bij elkaar ergens op een plekje in de stad spelletjes met elkaar aan het doen.
de Schoenmaker
alles gaat op het hoofd
Zo zie je ook weer een stalletje waar je spullen worden gerepareerd, schoenpoetsen, kleding reparatie schoenreparatie alles vind je in de stad...

Avonds zijn we aan boord van de Windoversea geweest waar Marielle ons verraste met haar heerlijke kookkunsten, We hebben er van genoten en was het erg gezellig. En gewoon even lekker gepraat..

Woensdagmorgen hebben via een tip van Menno en Marielle, een huisje besproken op het ander eiland Santo Antão
Donderdag tot zaterdag hebben we daar even een kleine vakantie geboekt en een mooie voettocht in het vooruitzicht!
Donderdag: na een korte nacht! er speelde een band in de stad en die begon om 23.00 u. avonds! tot 06.00 in de ochtend, aangezien de luidspeakers zo'n 10 meter opgestapeld stonden hadden we het gevoel er naast te zitten! dommelde je even weg.. dan was er om 02.00 u weer een daverend vuurwerk (wel erg mooi) afijn wel allemaal slecht voor de nachtrust!
Om 08.00 vertrok de boot.
Vroeg waren we al uit  de veren en op weg naar de boot.
Ze mochten niet over de rode streep komen
Die op tijd vertrok en na een uurtje waren we op Santo Antão..  Waar een menigte aan busjesbestuurders klaarstond om je naar je bestemming te brengen. Een busje vinden was dus snel klaar en na een 45 min waren we op onze bestemming Paül
Onderweg kon je de natuur zien veranderen van droog waar weinig groeit, naar groen waar alles in weelde bloeide.
Geen tekst nodig
We hadden ook eens zin deze dagen in een gewone douche met een lekkere straal en een stil bed! Gewoon even wat anders.
Maar ja, we hadden het kunnen weten de douche was warm maar beperkt (nat maken..dan kraan uit, inzepen.. kraan aan! afspoelen nog heel even dan.. en dat was het weer), gezien de maatstaven alhier was het een redelijk B&B onze maatstaven moest je op dit punt even vergeten...
We lagen op een gewoon stuk schuimrubber, met een dun onderlakentje, daar overheen een dun laken met twee dunne fleece dekens en een iets  dikkere deken.. dus... dat werd dicht tegen elkaar en alle dekens op elkaar!
Maar het eten was er voortreffelijk, en hebben daar elke keer van genoten. en zo ook het mooie uitzicht en de mensen.
Diezelfde dag hebben we nog een korte wandeling gemaakt van een 3 uurtjes.
Die leidde door koffie bomen/struiken, suikerriet, bananenbomen en van allerlei groenten.
helaas hadden we niet een heldere blauwe lucht maar ja, dat kan je niet regelen.
Onderweg lopend besef je toch dat hier wel heel hard wordt gewerkt, op al die terrassen waar geboerd word. Auto's komen hier niet dus alles gaat op de rug naar beneden, en dat zijn stukken vaak van een uur of langer op de flip-flops... en ongelijke paadjes steil omhoog of naar beneden..
En daar lopen we dan als verwende westerling er tussenin met onze gore-tex bergschoenen, koolstof loopstokken en een goed zittende rugzak! waarin we een GPSje hebben zitten want stel je voor  dat je de weg  kwijt raakt!
De huizen hebben meestal rieten daken! dat groeit hier natuurlijk genoeg. Het zijn vooral kleine huisjes, op de voor ons mooiste plekjes.
de koffie verkoop
Overal wordt ook koffie gebrand en gemalen (stampen) Als we alle koffie kopen onderweg die ons wordt aangeboden.. zouden we al gauw door de knieën zakken van het gewicht. (wel wat gekocht natuurlijk)
Om 5 uur waren we weer op honk, een lekker koud biertje en daarna hadden we alle twee een groot bord spaghetti.
Het was er nog al koud in de avond, dus gingen we later samen eens de lokale rum proberen.. om 10 uur vielen we dus als een blok in slaap.
zo kregen we mooie beelden
Volgende dag na een lekker ontbijt gingen we een grotere trip doen, flink omhoog en langs de krater van "Cova de Paul"  er waren wat gaten in de wolken dus vroeg op weg, maar helaas halverwege liepen we door de wolken verder omhoog. Vanuit hier boven kan je normaal de hele vallei overzien maar dat zat er nu niet in.
Maar vlak  bij het einde kwamen er zonnestralen door, en geraakten we boven de wolkenlijn.
Waar we dus boven in het zonnetje even lekker ons broodje hebben gedaan.
Later via de oostkant van de krater gelopen richting het pad naar beneden.
De krater (foto: internet)
De krater zelf is geheel gevuld met landbouw en veeteelt, helaas lag deze ook in  de nevel en hadden we er geen overzicht over.
Zo ook de weg naar beneden, die nogal imposant is om te zien van boven, was gehuld in de dikke mist.. dit pad is een bouwwerk langs een steile rots naar beneden allemaal gemaakt door mensenhanden, erg knap en vooral zwaar moet dat zijn geweest..
Het pad naar beneden met rechts de
vallei (foto: internet)
Voor we daar gingen afdalen, hebben we nog even lekker in het zonnetje gezeten. Erg vreemd letterlijk 10 meter verder zat je in de wind en wolken..
Om 4 uur waren we langs het glibberige pad (nat  van mist) weer beneden. We voelden onze knieën wel, En vonden dat we wel een ander smaakje rum konden proberen...
Deze wordt natuurlijk zoals alles ook lokaal gemaakt.. O.a. met koffiesmaak, peper (voorzichtig) witte en donkere etc..
avond in Mindelo
Om de herinneringen af en toe op te kunnen halen hadden we terug erg zware rugzakken!
Volgende dag wat rondgehangen aldaar en in de middag weer terug naar de veerboot.
Om 6 uur avonds meerden we voor de kade in Mindelo weer aan.
En konden we weer lekker naar  onze eigen boot die er goed bij lag.
En ons gaan concentreren op de oversteek die dichterbij is dan we zelf misschien denken!
Bekijk hier onze video van de Kaapverden