maandag 25 september 2017

"Allo Allo" Frankrijk

Op naar Duinkerken
Het eerste plan was Gravelinde even verder, maar dat haalde we niet vanwege het tij. Daar hebben maar twee uurtjes de tijd om binnen te komen.. en het was er ook niet bepaald goed weer voor.
Met dag worden voeren we Oostende uit en gelijk waren we goed wakker toen de neus van de boot tussen de pieren uit was.. een pittige wind kwam ons tegemoet.
We hadden de stroom lekker mee alleen was het erg (eigenlijk te) hoog aan de wind.
Na een tijdje diende de volgende bui zich al weer aan.
Dat werd wel een beste zo te zien!
Het leek wel een sneeuwbui.. zo zwart..

Gelijk maar een rif gezet en de kotterfok er bij, de fok meer ingedraaid, zo kom maar op! wij zijn er klaar voor.
Joce is er klaar voor..
Wind viel mee, het hield bij een ruim 30 kn op maar regen,.. wat viel daar een water uit zeg leek wel een tropische bui (alleen de temperatuur scheelt)
En zo ging het verder de tocht door, om ruim 12 uur liepen we Duinkerke binnen.
We waren hier nog niet geweest toch maar eens avonturen, we hebben hier keurig gelegen en een interessant plaatsje met de nodige herinnering van de oorlog.
Waaronder de welbekende operatie "Dynamo" waarbij zo'n 338000 mannen zijn geëvacueerd! die waren ingesloten door het Duitse leger, erg indrukwekkend
We wilden nog een dag blijven maar dan zouden we daarna hier moeilijker wegkomen.. het wordt weer vroeg en in de ochtend niet zo lekker weer, maar met dit mooie vakantieweer geven we daar niet meer om..
Op naar Boulogne
haveningang Duinkerke
Nou daar kwamen de eerste uren weer achter. we hadden gelukkig een mooi tij mee. Door dat we tussen de banken moesten blijven kregen we een koers die voor het mooie ook weer net te hoog voor ons was, en moest af en toe de motor er even bij. Zo boven de industrie van Duinkerke stond er een rare zee en met toch nog een 25 kn weer een pittig begin.
Na passeren van Calais gingen we lager af, de wind werd wat minder zonnetje kwam er bij en de kleding ging uit! Heerlijk zeilweer werd het, zij het tegen 4 kn stroom in (cape Chez Nez) maar dat was te overzien omdat het tijdelijk was.

Om half 5 lagen we in Boulogne waar we de volgende ochtend concludeerde dat dit het éérste etmaal was geweest zónder regen!!

Volgende dag wat door de stad lopen lekker gegeten en wat gepland voor de volgende plek. Vrijdag is het weer weer gunstig en gaan we een 30 mijl zuidelijker
Maar morgen eerst even lekker fietsen, de "Battery Todt" gaan we eens ff bekijken..
Mooi door de landerijen
We begonnen na Boulogne al met een fikse klim op de fiets. met verzuurde benen stonden we boven, want aan elkaar toegeven.. neeeh dat doen we niet.
Maar we moesten nog een stukje en we hadden gelukkig voor de wind.
Leuk om te fietsen zo door Frankrijk, nu snap ik ook waarom de mensen de tour de France doen! (schijnt dat ie hier ook langs komt?)
Na een tijdje op de pedalen kwamen we aan bij het museum. gelijk een indrukwekkend pandje om te zien
Er stond buiten al een kanon van zo'n 25 meter lang waar 35 cm granaten in gingen.  zie hier de track
En veel ander wapentuig ter verdediging van de bunker.
De bunker zelf was uit 3 verdiepingen, met slaapplekken ziekenboeg, eetkamer, radiocommunicatie, grote munitie depot en veel ander de muurtjes waren 3,5 meter dik en wat aangevuld met gepantserd staal.
Al met al een stevig pandje wat nog wel een paar jaartjes zal blijven staan..
Hier vandaan nog verder gefietst naar "Cap chris-nez" en weer verder op huis aan. Al met al kwamen we einde middag na 43 km en een paar zure benen weer aan bij de boot.

In de haven lagen 3 bekenden van ons! lig je in Frankrijk en kom je ze tegen, toevallig allemaal.

Avonds gezellig gezeten, en de volgende ochtend ging de wekker al om half 6!
plan was naar "Baie de Somme" waar we eindigde in het pittoreske Saint-Valery-sur-Somme
maar voor we er waren hadden we al een paar hardkloppingen te pakken.
Met laag water is het hier op sommige plekken 4,5 meter boven zeeniveau!
Het gedownloade kaartje van de haven klopte helemaal niets van, en stationair liepen we een 6,5 kn naar binnen.
Alle nrs van de boeien waren totaal anders en met de nodige extra bochten. Maar goed dat het springtij was anders hadden we droog gelegen voor een tij lang.
Maar buiten de hartkloppingen  een leuke tocht naar binnen, ook vele zeehonden kwamen we tegen.
Hier schijnt de grootste populatie  te leven.
Uiteindelijk werden we in de haven door de havenmeester(es) opgevangen en geholpen met vastmaken, gelukkig maar een knoop maken valt niet mee!
aankomst verkenner
op het einde vaar je langs het dorpje

Met een 3 uur na laag water kan je niet voorstellen
dat we daar gevaren hebben.
Hier staat altijd water verderop is al het water verdwenen

Saint Valery is een knus dorp met een heel oud gedeelte wat een beetje aan Honfleur doet denken..
mooi wandelen en fietsen kunnen we hier..
Verder lees je het in ons volgende blog..




maandag 18 september 2017

We hangen maar een vogelhuisje tegen de mast

Tja en daar gaan we dan, het IJsselmeer over zeilen was lekker, wel aan de wind maar met een klap naar Lelystad hadden we gelijk even een kijkje op de nieuwe eilanden, en stond er van te kijken hoe groot dat word.
Aangekomen bij de Oranjesluizen, besloten we maar door te varen en voorbij de brug in zijkanaal "C" te gaan liggen bij WV IJmond.
Daar meerden we na 48 mijl af, mooi plekje normale tarieven en wat rust betreft, ach dat ging wel tussen de vliegtuigen door...
sluis Spaarndam
En voeren we de volgende dag verder naar Haarlem waar we zeker een nachtje wilden blijven.
We sloten aan in een konvooi door Haarlem waar we in de  "vissersbocht" afhaakten. Voor de derde brug na de sluis moesten we daarvoor een kaartje kopen, de wachtsteiger was vol en zette ik Joce af op de kant en pikte die later weer op,
wachten op de brug
Het gaat allemaal soepel maar je moet wel geduld hebben..
Van schrik en in de haast drukte ze de verkeerde keuze in en kocht ze een ticket voor boten van 5-10 meter! ze kon dit niet meer aanpassen, toch 5 eur. verdiend.. geven we straks maar door aan de havenmeester.
Aangekomen bij een volgende brug lig je elke keer weer ff te dobberen (tussen 10 andere boten) voor dat de brug weer open gaat..
Zit je in de auto zijn het "die rot boten" zit je op de boot is het precies andersom..
Maar na enkele bruggen kwamen we aan op ons bedoelde plekje.
We lagen nagenoeg in het centrum en gelijk maar even een rondje om, we hebben alle hofjes in de buurt bezocht.
Je verwacht niet dat er achter een gewone deur dat er zoiets achter zit.
knusse kleine huisjes voornamelijk gebouwd voor alleen vrouwen uit het brouwersgilde, de mannen gingen naar een oude mannen tehuis omdat die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Volgende morgen weer verder zuid in met bedoeling Gouda te halen.. en geraakten we aan de wachtsteiger bij de verkeersbrug bij Sassenheim na 3 uur wachten zouden we kunnen ondertussen gooiden de boten die er net waren al los en ontstond er een ware puinhoop, ongelofelijk hoe de mensen reageren als het licht rood-groen wordt.
puinzooi met 25 kn wind
de (nauwe)   vaarweg lag vol en toen kwam er ook nog een grote duw-trek eenheid er tegen in.. vloeken en schreeuwen .. je schaamde je rot dat je bij de pleziervaart hoort.
Afijn we hadden losgegooid en werd het licht op rood gezet, dus weer terug en vast gemaakt.. krijg allemaal de maar pleuris 😠 , wij gaan morgen vroeg wel verder. (het weer was toen ook beter)
We hadden een buur en die ging op tijd en besloten we toen we wakker werden maar mee te gaan en voeren we om 06.30 door die "K" brug.
stadhuis in Gouda
Een paar bruggen verder kwamen we in de buurt van een andere boot die vooraan voer, en na enig twijfelen zagen we dat het de "La Luna" was de laatste keer dat we bij hun lagen was in Bermuda wel waren ze even in de winkel geweest.
We zijn aangemeerd in Gouda en na een flinke ronde door de stad hebben we een sundowner gedaan bij de La luna aan boord, en even gezellig bijgekletst..
Verkeersbrug alblasserdam

Volgende dag weer vroeg verder koers Dordrecht.
Het weer was bar, veel regen en veel wind.. Voordeel: weinig (plezier) bootjes dus relaxed varen zonder alle ander..
ons plekje in Dordrecht
Het regende continu maar alle bruggen en sluizen werkten mee en meerden we om 13.00 u af in de koninklijke verenigingshaven in Dordrecht. De rest van de middag binnen gebleven het was nergens anders weer voor..en kijken we morgen wel weer verder.

Dordrecht is een leuke stad, met erg mooie monumentale panden. Er zijn dit weekend monumentendagen en kunnen we dus overal vrij in om te kijken, ook waren er festiviteiten met muziek etc..  en het weer werkte mee...
Er zijn hier veel antiekzaakjes maar ook veel tweede hands winkeltjes met allerlei snuisterijen.. We hebben natuurlijk wat gekocht, je koop niet iets nieuws maar je koop een herinnering!

Er doorheen lopend zie je alleen maar dingen uit je kindertijd..
toen we ook nog 3 grote glas in lood ramen op de kop tikte (vroegen ons af of ie wel wist wat ie verkocht (wij wel)) gingen we weer naar de boot wat nog een hele klus was met dat gewicht maar hadden een mooie koop gedaan.
ff wachten voor de verkeersbrug bij Dordrecht
Zondagochtend kwamen er nog vrienden aan boord, even lekker samen geluncht en daarna gingen wij nog even de stad in, er waren hier en daar monumenten waar muziek was en geraakten we in de Lutherse kerk!
Hier speelde een drietal prachtige soulmuziek. De kerk was gevuld met jong en (zeer) oud, waar allemaal muziek uit de vroegere jaren werd gespeeld een mooie middag toe.
Plan was maandag maar het werd dinsdag, regen en wind hielden ons tegen verder zuid te varen.
Mooi plekkie in de stad
Werd het Willemstad, Bruinisse of Goes? maar gezien de harde wind (storm) die voor woensdag op stapel stond zijn we doorgevaren naar Goes en liggen we 43 mijl later mooi in ons "hurricane hole" midden in de stad. hier kan ie komen. onderweg nog wel een 25-30 kn tegen gehad op de Oosterschelde waardoor we een lekkere zoute kop opliepen..
Goes is een leuke stad met veel, heel veel winkeltjes, weer een wandelroute door de stad gedaan, als het weer zo blijft doen we (te) veel cultuur op. hopen maar dat het nu wat op gaat knappen!
Vonden nog een Marokkaans/Turkse supermarkt en hebben we de snabbeltjes aangevuld met lekkere olijven, gevulde pepers en dadels en de lekkere baklava..
Morgen weer verder naar Middelburg als we de havenmeester nog kunnen vinden, gister kwam ie langs maar zou vandaag terug komen?? we zien wel..
Volgende morgen op weg, er zouden een paar buitjes in de ochtend zijn en daarna tot 5 u in de middag droog! dan zijn we er wel.. nou op buienradar kunnen ze ook wel een bom gooien we kregen 30 kn  met uitschieters naar 36 kn wind, en inderdaad de buien hielden op en ging over van zacht naar hard regenen. wat een smerig pokkenweer was het we zijn nu bijna 14 dagen onderweg en hebben nog maar 20 mijl gezeild de hoes blijft er op..
We overwegen een paar vogelhuisjes aan de mast te hangen...
Maar ja om 3 u meerden we aan in de haven van Middelburg kachel aan luik dicht film gestart en lekker hangen op de bank..
Volgende dag gelukkig aanzienlijk beter zo ook de vooruitzichten in de komende week (wat wind betreft)
Het weekend weer door naar Vlissingen
Daar aangekomen werden de touwtjes aangepakt door Dik en Anita van de "kind of blue"
Gelijk meegenomen de stad in er was een filmfestival en het weer was er ook goed voor.
En zaten we na een lunch met de 3D brillen op..
Avonds lekker samen gegeten en onbeperkt douchen. En gingen we de volgende morgen al vroeg weer richting Oostende, niet al te veel wind maar eindelijk konden we de via de schelde de Noordzee op.
en meerden we  om 5 u middags af in Oostende. ff een rondje om om de benen te strekken en een lekkere wafel te  scoren, dat kunnen ze hier wel heerlijk voor elkaar maken..
Daarna lekker eten en de kooi in
Morgen vroeg op om het tij te pakken naar Duinkerken.. met dikke buien en wind maar dat lees je in het volgende blog..















dinsdag 5 september 2017

Eindelijk op vakantie

Eindelijk vakantie...

'T is alweer een tijdje geleden dat er wat op dit blog werd geschreven..
Daarom wordt het wel weer eens tijd.. na af en toe een weekendje met de kleinkinderen te hebben gevaren, zijn er weinig activiteiten met de verleiding geweest..
Zo hebben we de Antares binnengehaald van hun 3 jarige reis, waar we een gezellig en mooi weekeinde hebben gehad.
Maar ook nieuwe matrassen in de achterkajuit en ook onszelf getrakteerd met nieuwe matrassen in de voorkajuit.. en daar zijn we wat blij mee we lagen al lekker maar dit is ware luxe!! we hebben gekozen voor Flexima

We hebben achterop de spiegel meer ruimte gecreëerd door de Duogen naar de andere kant te verplaatsen en daardoor kon ook de BBM meer naar de zijkant. ook kan de nieuwe windgenerator er straks beter worden geplaatst zonder dat er antennes in de weg zitten.
Elke week weer meer spullen aan boord, stap je aan boord.. wat slingert dat ding veel zeg.
Maar ja er is bijna niets aan boord 80% van de kastjes zijn leeg, tanken bijna leeg
In verschillende kastjes liggen kussens om de ruimte op te vullen voor rammelen, gewoon leeg..
Hebben we wel genoeg aan boord??

Laatste week veel weerberichten gevolgd wat de systemen allemaal gaan doen zodat we er weer een beetje "in" komen.
Plan is Peterhead in Schotland een kleine 350 mijl (ca. 640 km) varen vanaf Vlieland
En willen we toch ook wat lekker weer hebben toch!
een kleine 3 daagjes varen zal wel ff wennen zijn..
We hebben weer QTVLM geïnstalleerd we gebruikte het regelmatig maar het laatste jaar wat in het slop geraakt.
Maar we zagen dat het gehele programma behoorlijk is aangepast, dus was het weer even zoek
Maar na een tijdje stoeien werkt het weer..
En kijken we elke dag naar de te varen route en dat verschilt nogal per 12 u!
Ziet er op dit moment (nog 3 dagen) naar uit dat het een redelijk bezeilbare koers wordt..

Het blijft een mooi programma om mee te werken..


Zaterdag zijn we alvast aan boord gaan wonen, het weekend nog even werken..
Des te dichterbij de vakantie des te twijfelachtig werd het weerbericht..
en werd het een keuze.. Of maandag heel vroeg weg via Vlieland gelijk door naar b.v. Whitby met mooi weer als start maar in de nacht al toenemende wind ff voorlijker dan dwars een 5 Bft.. en weer even later recht in de wind!
Of.. zuid in, rustig de staande mastroute  doen en later oversteken of Frankrijk?/ De keuze was makkelijk.
En liggen we in de verenigingshaven WV IJmond in het zijkanaal "C"
Heerlijk rustig te genieten van de omgeving
Althans tussen de vliegtuigen door.. snap niet hoe de mensen hier kunnen leven met die dingen over te vliegen. Het is na 11 u avonds stil maar om 07 uur begint het weer..
Staks een lekker ontbijtje en gaan we snel verder, een plekje in Haarlem zoeken.
Er is daar vast wel wat te beleven..

woensdag 31 mei 2017

De Carieb in Enkhuizen

De eerste keer zeilen liet nog even op zich wachten.. toen alles klaar was kapte de kachel er ook mee eerst 2 x knipperen wat "vlam gedoofd" betekent dit hadden we wel eens meer maar verder geen last..
nu was het 12 x knipperen wat apparaat vergrendeling betekend!! oei niet goed dacht ik..
hij wilde ook niet meer branden.. na een telefoontje bij de dealers storingsdienst lag hij een uurtje later los in de kuip en 2 uur later bij het postkantoor!!.
In Kampen zullen ze hem even voor ons in orde maken..

Het lekkere weer  wil niet erg vlotten, maar zal vanzelf wel komen, a.s. zaterdag komen ze de nieuwe kussens brengen, en is er vloerbedekking opgemeten. (voor het koude voor en najaar)
Waar ik zelf een halve dag voor nodig heb, werd hier mooier en beter gedaan in een half uurtje!!  en daarna gefestonneerd.. hebben er meer naar gezocht welke bedrijven dat nog deden maar vonden het vlakbij 
ondertussen al lekker een weekendje weggeweest wel wat muggen maar lekker voor anker in een vlakke zee







We hadden losse bakstagen gemaakt (origineel is een vaste) maar ondervond hier toch meer nadelen van, het is uit eindelijk beter maar toch lastig, helemaal met het spannen van je kotterstag.
En hebben hem even goed ingemeten en komen de originele vaste bakstagen weer op hun plek, zodat we straks ook gemakkelijk een rolsysteem op de kotterfok kunnen plaatsen. Nadeel.. er moeten weer schurftplattingen in!
De mast stond ook niet helemaal lekker er zat een kleine slag in, links strakker recht losser hoofdwant  tussenwant, en dit resulteerde wel in een rechte mast maar de volgende dag alles los gemaakt en opnieuw gaan opbouwen en vanaf onderwant omhoog gewerkt. want je raakt het kwijt , zodat sommige stagen te strak staan.. nu staat alles nagenoeg gelijk op spanningen en de mast weer mooi recht.
Met hulp van On-deck hebben we het Harken rolsysteem ook iets strakker kunnen krijgen, zodat een nieuwe voorstag weer een tijdje kan worden uitgesteld.. kan hem niet te diep draaien want dan komen we met het anker in de knoei, dat is eigenlijk nog iets waar we nog eens goed over moeten nadenken. voor de volgende reis.
De nieuwe kussens liggen op hun plek  stukje vloerbedekking er bij.
Als je naar binnen stapt ruikt het naar een nieuwe boot alles is er erg van opgeknapt.
Het Hemelvaart weekend naderde en hiermee ook eindelijk het warme weer, en kregen we het idee om met de boot voor anker te gaan liggen in de kom bij Enkhuizen en met de dinghy op en neer te gaan naar het werk..
Zo gezegd en zo gedaan en het bevalt prima... lekkere avonden in de kuip, gezellig klotsen van het bootje achter de boot en hebben we zo al weer een klein weekje te pakken.
Wat een verschil met thuis zo met dit geweldige weer weer een flink Caribisch gevoel..
een mooie sundowner
En zo hier achter het anker nog meer havenbioscoop dan daar.. We staan er versteld van hoe mensen kunnen ankeren, een paraplu ankertje, alleen een (kort) lijntjeDe wind draaide iets en nam toe tot wel windkracht 3 en vanaf 01.00 u in de nacht hoorde je ankerlieren en ketting ratelen paniek!!!
Zou wel eens goed zijn dat de mensen hier iets over gingen leren.., en voorkom je een hoop schade
Plons.... anker overboord en gelijk vastknopen zie je maar al te veel, vooral in deze slappe grond.
Tussendoor zijn we onze vakantie wat aan het uitzoeken, plan is (let wel!! Plan!) om even over te steken naar Peterhead (Schotland) en vandaar uit langzaam af te zakken.. tot? hopen dat het lukt..

Ondertussen hebben we perikelen met onze domijn van onze website, en hebben alvast een nieuwe naam aangemaakt deze heet www.sy-deverleiding.nl waar we hopen op verder te gaan..later zal de .com er ook weer bijkomen maar voorlopig niet. Dus .COM is veranderd in .NL




donderdag 4 mei 2017

Klaar om te varen!

Begin van de maand hadden we nog een presentatie gegeven over onze reis bij onze zeilvereniging EWVA
Er was veel voorbereiding vooraf gegaan en uit zo'n 17000 foto's hadden we wat mooie en informatieve uitgezocht..
Bij elkaar duurde het wel 2,5 uur wat wij te lang vonden maar vanuit de (65 mensen tellende) zaal hadden we dit niet gehoord, en werd er niet gegaapt uit verveling.. en was iedereen erg onder de indruk. een goed teken.. maar we gaan hem voor een volgende toch nog wat verder inkorten..

Heerlijk om alles weer op te bouwen..
van binnen het laatste gelakt, wat voorbereidingen voor de nieuwe accuplek..
lades en kastdeurtjes weer ophangen het word weer een boot van binnen..
vrijdag gaat ie te water en donderdag middag de schroef gemonteerd, toch nog een aardig klusje alles goed vast zetten en borgen, het komt al nauw bij en voor je het weet heb je een foutje..










ff friemelen om de bladen er in te zetten

Hopen dat ie het morgen goed doet als ie in het water ligt.


Volgende dag om 09.00 u was het eindelijk zover en ging ze te water. nog in de banden hangend alles gecontroleerd op lekkages, asafdichting en.. of de schroef goed zat en alles lijkt goed..

Vol water getankt en op naar onze nieuwe plek in de Oosterhaven. onderweg alle apparatuur aan en even controleren..
even kijken wat de motor nu kan met de nieuwe schroef, we draaien iets meer toeren maar we lopen ook over de 8 kn!! maakt wel wat uit zeg! en toch staat deze schroef net zo als de andere op 16 graden.. spoed.
maar even een seizoen aankijken hoe het gaat.
met de nieuwe isolatie en dempers loopt het als een zonnetje een stuk stiller en veel minder trilling..
lekker zo.
In de haven even de opbouw gepolijst met renskib en wat opruimen, komende week staat in de ban van opruimen en uitsoppen binnenkort zal ook wel de nieuwe bekleding komen..
Er staat echter nog een klusje te wachten en dat is de aardstrip nog neerleggen, daar zien ik wat tegenop maar moet toch nog even gebeuren en nieuwe accu's
16-04 de aardstrip ligt, de nieuwe plek voor de accu's is klaar, de boot is gesopt.. Wat was die smerig van het polyester slijpsel.. alles was afgedekt maar dat lijkt niet afdoende..
Nieuwe filter zijn weer in de behuizingen geplaatst en hebben zo weer lekker water zonder smaakje..
Ondertussen zijn we in de avonduurtjes bij het huis aan het snoeien, een ingrijpende klus maar we doen niet meer dan een uurtje per dag, het vreet nogal energie..
en tussendoor weer de boot laden...
Vreemd dat je nu alles weer tussendoor moet doen, ff dit en ff dat! niet even er lekker voor gaan zitten en wat niet af is komt morgen wel...
Zoetjes aan vult de boot weer, zeilen er weer op geplaatst, die goed zijn nagekeken door de Vries Sails.. uit Enkhuizen. Waarbij overigens opviel dat er nog geen stikseltje los zit. Enkele slijtstripjes moesten worden vervangen maar daar zijn ze voor.. en dat na zo'n totaal een 20000 mijl te hebben gebruikt.. toppie
Ons laatste zware klusje was het plaatsen van 4 Nieuwe AGM accu's van 104 amp.. en zijn we rijkelijk voorzien van stroom
Nu nog even tijd maken om te varen..!









donderdag 30 maart 2017

Alles komt weer op zijn plek

We zijn begonnen met de stuurstand, in elkaar gezet en alles in het vet..
aan boord gat afplakken en kitten.. overeind, en vastbouten..
Tussendoor de voetrail weer vast gemonteerd en de bouten afgelamineerd, plafond er in... heerlijk om weer wat op te kunnen bouwen..



In de handel van de motorbediening zit flink speling.. hij werkt nog goed maar ik erger mij daar al een tijdje aan.. en ben op zoek naar een nieuwe..  deze is van het merk volvo en daar is ook de kast voor aangepast.. en blijven er weinig andere alternatieven voor over! dan de zelfde te vinden.. en te plaatsen.
Maar er komt nog een klusje omdat de uithouder nog op zijn plek moet, (dan eerst nog even polyester slijpen!)
Stilletjes aan begin ik ook te denken aan het voornaamste lakwerk, de kajuit ingang en de keuken..
We waren deze winter meer van plan maar dat is voor volgend jaar. deze twee dingen moeten een laklaagje, omdat het anders te schraal met bescherming wordt!

De koperen plaat op de kiel moest ook worden vervangen, wel even zoeken naar een koperen plaat van een 3 mm dik maar alles weer gevonden..
de oude was even te ver ingevreten. Dat kwam door???  maar de nieuwe glimt weer tegen je op..
Deze plaat zit met een 70m2 kabel verbonden met de onderkant van de mast (paal)
Ook lopen er nog (4) zware kabels van de andere stagen naar de mastvoet-steunpaal onder de vloer..

Ik heb een nieuwe zeewaterpomp op de motor geplaatst, de oude is te slecht om te worden gereviseerd er moest te veel worden vernieuwd zodat dat een nieuwe niet veel duurder meer is.. De oude gaat maar op de reservebank..met nieuwe afdichtingsringen, zo hebben we altijd een thuiskomertje aan boord..
De nieuwe schroef is ondertussen ook aangekomen, overwogen om de oude te verkopen.. maar we houden hem mooi als reserve. Zo'n max-prop is mooi compact met opbergen..
Wel weer even puzzelen zo'n schroef, maar na enkele keren in en uitelkaar te hebben gehaald we weten nu weer hoe hij er weer op de as moet worden geplaatst..
niet meer aankomen

Polymo is begonnen met het plaatsen en uitlijnen van de as-uithouder ze hebben me weten gerust te stellen dat het goed in één lijn komt te staan, ik ben wat secuur met deze dingen, maar alles zit mooi op zijn plek.. eerst werd hij uitgelijnd en vast geplakt met vezelplamuur.. twee dagen later werd alles afgelamineerd.. nou als de boot instort is dit het laatste wat intact blijft. hier hoef ik mij dus geen zorgen meer om te maken.
10 Maart. Er is eindelijk ook wat lente in de lucht, het weer is lekker warm en vandaag. ook op de haven zelf werd het al drukker even later kwam ook een mannetje van  ventis welke de de stootlijst gaat repareren die afgelopen najaar kapot was gegaan toen we plots liggend aan een steiger aan lagere wal geraakten.
We kunnen niet alles..

Er moeten stukken worden uitgehakt en worden vernieuwd, geen klusje voor ons zelf. maar gelukkig hebben we in Enkhuizen de mensen daarvoor in de buurt!

Alles begint weer een beetje vorm te krijgen komen de week zullen we de motor er even in laten zakken, en naderen we eindelijk het punt dat we gaan wegstrepen..




Na de oude waslaag te hebben verwijderd hebben de romp voorzien van een nieuwe waslaag. Deze keer hebben we renskip geprobeerd, we vernemen er goede berichten over dus hebben we de gehele behandeling ondergaan met als gevolg een mooi nieuw glanzend schip en dat ik de volgende morgen met een takel uit bed moest worden gehesen..
ze ligt er weer mooi bij 
Ben benieuwd hoelang de boot zo blijft glimmen.

Donderdag 16 maart is de motor er weer in gehesen.. de schroefas hebben we nog even laten inkorten, omdat ie anders te lang werd voor in de flexibele koppeling!
We zouden aan de motor beginnen maar.. het was een mooie temperatuur en droog dus hebben we het onderwaterschip maar even in de A.F. gezet en zijn we daar de komende 3-4 jaren vanaf

Motor is ondertussen even grof uitgelijnd en kunnen de steunen op de fundatie worden vast gelast.
en natuurlijk hadden we nog een ander klusje bij het anker wat gelast moest worden. hij is er nu toch.

In de avonduren de keuken kastjes er uit gehaald (lakken) en de motor verder aangesloten . Met als gevolg dat hij maandagavond rokend tot leven kwam.. zo, die doet het weer..
vandaag komt Pieter hem even beter afstellen, avonds had ik alles aangesloten en kwam de motor weer rokend tot leven, nu kan ze in principe te water..


Nu het motor gedeelte klaar is storten we ons verder in wat lakwerk.. alleen de nodige dingen en volgend jaar de rest..
Maar lakken is één ding.. de voorbehandeling veel werk..



Komende week staat ze in de planning om te water te worden gelaten en gelijk naar onze nieuwe ligplaats in de Oosterhaven nog even doorzetten en kunnen we weer varen
De nieuwe schroef moet ik nog even monteren maar doen we vlak er voor, ben nog even te bang dat ie wordt gejat.. hij glimt nogal..
Weer meer op het volgende blog