Tja wat nu.. we hebben lang over de Ierse westkust gedaan. Plan was via Noorwegen en Zweden terug te varen. Het kan nog maar dan moeten we wel gaan varen en niet blijven hangen..
We hadden een mooie overtocht naar Islay. Een rustig windje beetje schuin van achter.
om 2 uur in de middag liepen we Port Ellen binnen, een selfservice haven met alle gemakken.
Dus gelijk de eerste was er in gedaan en in de droger.
Volgende morgen nog een wasje en we waren weer schoon met alles, in de douches was het druk dus deden we dat maar in de kuip, ook lekker want we hebben een flinke straal (als we willen) en water kunnen we zo bijladen.
Port Ellen |
Er was een drogerij aan het werk voor de destilleerderijen en het was flink lawaaiig, toen die uiteindelijk uit ging kwam de ferry en die liet de generator draaien. hier hadden we geen zin in, dus.. Volgende morgen boodschappen gehaald
En met de middag gingen we los naar de ankerplek in de baai een ruime halve mijl verder.
Dit was een mooi plekje in helder water, even later kwamen er nog 3 Nederlanders bij waaronder de Baluga die gelijk met ons in 2014 rondje atlantic voeren. Zwaaien en oproepen maar ze zagen het niet.. wij hadden de rubberboot al opgeborgen.
Volgende dag een stuk noordelijker gevaren, het was aan de wind maar geen golven en in één keer te bezeilen.
mooi zeilen zonder golven |
Er hoefde geen rif in en het ging geweldig, een stuk nog de stroom mee en schoten we lekker op, Langs jura zagen we nog de "vlieger" een boot die we regelmatig tegen zijn gekomen ze voeren een 4 mijltjes voor ons..
Na een 45 mijltejs (verder gevaren omdat het zo lekker ging) lieten we het anker zakken aan de noordpunt van Jura in Kinuachdrachd harbour.
Mooi plekje buiten de stromingen van de Corryvreckan
Daar de kant even op het was nog lekker weer en zagen we een pad naar de Gulf of Corryvreckan. nou dat gingen we maar even doen, we zijn er nu toch.. Een mooie wandeling van een 6 km met een mooi uitzicht op de gulf. het was kentering dus niet veel spektakel te zien.
Mooie ochtend met mooi licht |
Door het ketting gerammel werd Joce ok wakker en niet veel later namen we de sterke stromingen mee voorlangs de corryvreckan en langs Scarba en Lunga. en de Fladda Lighthouse.
Nu onderweg naar Loch Spelve, waar we komende nacht gaan ankeren bij een mosselkwekerij.
Daar kan je ook open en we hadden er zin in..
Ondertussen de marina bellen want had nog geen bevestiging, en die wil ik wel hebben anders moeten op zoek.
4, 5 keer gebeld en een antwoord apparaat.
toch maar door gegaan en gooide het anker uit bij de kwekerij.
De weerberichten waren intussen er niet vrolijker op geworden.
na nog een keer te hebben gebeld had ik eindelijk contact..
en dan zeggen ze tegen je I'm afraid that..... nou dan weet je het wel.
Wat is dat dan voor een klote systeem dat online boeken, heb er altijd al een hekel aan gehad en nu nog meer.. Doe het dan goed en zorg dat je update bent!
In ieder geval anker op, zeilen op en gas er op. nog een 24 mijl verder op naar Tobermory. We hadden nog even stroom mee, en daar van profiteren. En Motorzeilend kwamen we om half 4 aan in Tobermory.
Ondertussen deed de automatische piloot jet ook niet meer en achter de mooring kon ik zoeken, met als uitkomst het display is kapot..
Dus geen piloot meer en nu kijken of we wat kunnen regelen.
Volgende ochtend mooi weer, eerst de boot verplaatst, er was een mooring vrij gekomen en daar lagen we beter en dichter aan de opperwal.
Daarna een lekker bakkie, van een buurman had ik een kabeltje geleend om zeker te weten dat het display stuk was en helaas was dat het geval en niet de kabel.
Daarna de kant op voor een paar boodschappen, morgen kunnen we niet van het weer.
Nog even naar de vuurtoren gelopen nog niet geweest, meestal komen we hier om water te laden en boodschappen te doen. Het is een beetje toeristisch maar wel een leuk plekje.
Weer naar boord en de boot klaarmaken want het wordt echt slecht zo hij aangeeft.
anker weg om de lijnen vrij te houden op de mooring, vallen om de voorzeilen draaien, extra lijn om de huik, bimini weg, kuiptent weg, vlag weg, giek in het midden, spanbandje om de Starlink, rubberboot leeg en aan dek..
En stuur vast. en verder alles wat kan wegwaaien weghalen of vastsjorren..
Maar op het ergste voorbereiden. ook voor als het misgaat.
Avond maar eens een mooi filmpje kijken en zien hoe warm het op andere plekken is 😊Hier breekt in ieder geval het zweet je niet uit. In de nacht begon het rond 03.00 te waaien en we hadden 40 kn max uit het zuidoosten. daarna heel veel regen en dan zou ie draaien naar NW en toenemen. Gelukkig ging de kern uiteindelijk wat noordelijker langs en krijgen we een wat westelijkere wind wat voor hier beter is..
Na een paar uur werd het weer minder.. ook weer gehad, en blij dat we deze voorbereidingen hadden gedaan.
af en toe flinke helling |
Er is denk hier niet veel schade, zag wel wat filmpjes van havens in de buurt met uitgerolde zeiltjes e.d. hier alleen rubberboten op hun kop dat is niet zo spannend.
Later einde middag de tent er weer opgebouwd en alles weer op zijn plek.
Ondertussen hier een nieuw display voor de piloot besteld, hopen dat het daarmee is opgelost..
Vandaag ondanks de wind toch lekker weer om een rondje te lopen. Meestal kom je hier ff om te provianderen en daarna weer verder, de leuke gekleurde huisjes zijn leuk maar verder is alles erg toeristisch. maar nu konden we niet verder en gingen we de achterlanden maar eens bekijken. en dat was verassend mooi en rustig één buitje in het begin, daarna lekker weer met een zonnetje
Liepen langs bossen en beekjes en de gewone weg, die zeer rustig zijn.
Volgende dag wat regen in de ochtend, vandaag wordt het pakket hier verwacht, zo gaf ook de track & trace aan.. maar je weet maar nooit. We gingen een loopje maken de andere kant op, via het pad wat bij het havenkantoor begint.
Op de terugweg kregen we een pingeltje dat het pakket was afgeleverd.. vanuit Edinburgh naar Mullin in 1 dag netjes hoor..
het was wat laat maar om 20.00 lagen we vast aan een mooring van de Oban Sailingclub
Hier liggen we meestal, dicht bij de stad en een mooi pontoon en voor wie het nodig heeft een goed wifi ontvangst!
Volgende morgen de kant op en boodschappen gehaald, lekker weer een ruime keuze..
Bestemming wordt Port Ramsay. Er vlak naast al eens gelegen, een mooie en beschermende plek. hier geen golfjes of stroming.
Maar moest al snel met de hand sturen, het stroomde nogal flink en we wilden een kortere weg en daar was het nu ca 2.5 mtr diep.. Om 15.00 u lieten we het anker zakken in 10 mtr water, het houd hier goed toen het vastgreep viel ik bijna om.
Lekkere mosselpan in de avond. heerlijk rustig water, wel een harde wind maar geen last hier.
ook Het Calladonia kanaal gereserveerd a.s. zondag wanneer het was rustiger weer word gaan we er in.
Volgende morgen weer een hele harde wind, Bij toeval kwam er een Engelse Breehorn bij ons liggen.. Morgen misschien even een praatje maken
Onderweg bleek dat we niet erg laat daar zullen zijn en belden we de sluis nogmaals of we misschien vandaag er nog in konden!
En dat was mogelijk. kwam hun beter uit omdat het morgen ook wat drukker was..
We moesten nog een 4,5 mijl en hebbeneven de motor het laatste stukje er bij gezet. en zo waren we mooi op tijd daar en hoefden de anderen niet te lang te wachten.
he, he.. weer een bewogen dag we konden deze nacht in de kom blijven, morgen verder.
Maar na een paar uur er waren ondertussen boten van boven naar beneden geschut, kregen we te horen dat de spoorbrug niet werkte.
Een monteur onderweg, maar daarna werd het te laat en moesten we wachten tot morgenochtend! Jahoor gaan we weer.
De harry potter trein |
Nou het was nu lekker weer, morgen hebben we een hele dag regen.. Nou ja, maar een rondje om gelopen.
Volgende morgen werden we om 08.05 opgeroepen dat we met tien minuten konden vertrekken en daty we alles klaar konden maken..
Na een 20 minuten nog steeds niets en bleek de brug weer stuk te zijn..
Monteurs kwamen dezelfde als de avond er voor..
Ik zei zo.. Do you remember what I told you yesterday evening?.. het was ff stil en kreeg het antwoord Yes, you told me to keep the bridge open to be sure! 😂 we maakten er maar een lolletje van. en even later lagen we in de eerste van de 8 sluizen.
alle twee landvasten op de lieren |
Hier probeerden we even wat anders, de achterlijn hadden we altijd al op de lier. Nu deze keer ook de voorlijn er op gezet, dan hoeft Joce niet steeds de boot te houden als de kolk volloopt. Dat gaat nogal eens wild.
Nu hoefde ze alleen maar met de lus in de hand naar de volgende sluis te lopen..
Dus ook onze vrije kant hingen we vol met stootwillen.
Bumperboats zijn de huurboten hier, meestal van Le Boat. Buiten die paar die het wel kunnen zijn de meesten onervaren en gebeuren er veel aanvaringen, hier zagen we de vorige keer eentje die bovenop andere afgemeerde boten voeren..
We hadden nu walstroom en water en die luxe vonden we heerlijk, we konden nu onbeperkt lekker douchen. Aan de wal ook douches, maar aan boord véééél lekkerder.
Morgen steken we loch lochy over daarna zullen we wel weer een plekje zoeken voor de nacht, niet te veel haast..
Dat lees je weer in ons volgende blog
Geen opmerkingen:
Een reactie posten