maandag 18 september 2017

We hangen maar een vogelhuisje tegen de mast

Tja en daar gaan we dan, het IJsselmeer over zeilen was lekker, wel aan de wind maar met een klap naar Lelystad hadden we gelijk even een kijkje op de nieuwe eilanden, en stond er van te kijken hoe groot dat word.
Aangekomen bij de Oranjesluizen, besloten we maar door te varen en voorbij de brug in zijkanaal "C" te gaan liggen bij WV IJmond.
Daar meerden we na 48 mijl af, mooi plekje normale tarieven en wat rust betreft, ach dat ging wel tussen de vliegtuigen door...
sluis Spaarndam
En voeren we de volgende dag verder naar Haarlem waar we zeker een nachtje wilden blijven.
We sloten aan in een konvooi door Haarlem waar we in de  "vissersbocht" afhaakten. Voor de derde brug na de sluis moesten we daarvoor een kaartje kopen, de wachtsteiger was vol en zette ik Joce af op de kant en pikte die later weer op,
wachten op de brug
Het gaat allemaal soepel maar je moet wel geduld hebben..
Van schrik en in de haast drukte ze de verkeerde keuze in en kocht ze een ticket voor boten van 5-10 meter! ze kon dit niet meer aanpassen, toch 5 eur. verdiend.. geven we straks maar door aan de havenmeester.
Aangekomen bij een volgende brug lig je elke keer weer ff te dobberen (tussen 10 andere boten) voor dat de brug weer open gaat..
Zit je in de auto zijn het "die rot boten" zit je op de boot is het precies andersom..
Maar na enkele bruggen kwamen we aan op ons bedoelde plekje.
We lagen nagenoeg in het centrum en gelijk maar even een rondje om, we hebben alle hofjes in de buurt bezocht.
Je verwacht niet dat er achter een gewone deur dat er zoiets achter zit.
knusse kleine huisjes voornamelijk gebouwd voor alleen vrouwen uit het brouwersgilde, de mannen gingen naar een oude mannen tehuis omdat die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Volgende morgen weer verder zuid in met bedoeling Gouda te halen.. en geraakten we aan de wachtsteiger bij de verkeersbrug bij Sassenheim na 3 uur wachten zouden we kunnen ondertussen gooiden de boten die er net waren al los en ontstond er een ware puinhoop, ongelofelijk hoe de mensen reageren als het licht rood-groen wordt.
puinzooi met 25 kn wind
de (nauwe)   vaarweg lag vol en toen kwam er ook nog een grote duw-trek eenheid er tegen in.. vloeken en schreeuwen .. je schaamde je rot dat je bij de pleziervaart hoort.
Afijn we hadden losgegooid en werd het licht op rood gezet, dus weer terug en vast gemaakt.. krijg allemaal de maar pleuris 😠 , wij gaan morgen vroeg wel verder. (het weer was toen ook beter)
We hadden een buur en die ging op tijd en besloten we toen we wakker werden maar mee te gaan en voeren we om 06.30 door die "K" brug.
stadhuis in Gouda
Een paar bruggen verder kwamen we in de buurt van een andere boot die vooraan voer, en na enig twijfelen zagen we dat het de "La Luna" was de laatste keer dat we bij hun lagen was in Bermuda wel waren ze even in de winkel geweest.
We zijn aangemeerd in Gouda en na een flinke ronde door de stad hebben we een sundowner gedaan bij de La luna aan boord, en even gezellig bijgekletst..
Verkeersbrug alblasserdam

Volgende dag weer vroeg verder koers Dordrecht.
Het weer was bar, veel regen en veel wind.. Voordeel: weinig (plezier) bootjes dus relaxed varen zonder alle ander..
ons plekje in Dordrecht
Het regende continu maar alle bruggen en sluizen werkten mee en meerden we om 13.00 u af in de koninklijke verenigingshaven in Dordrecht. De rest van de middag binnen gebleven het was nergens anders weer voor..en kijken we morgen wel weer verder.

Dordrecht is een leuke stad, met erg mooie monumentale panden. Er zijn dit weekend monumentendagen en kunnen we dus overal vrij in om te kijken, ook waren er festiviteiten met muziek etc..  en het weer werkte mee...
Er zijn hier veel antiekzaakjes maar ook veel tweede hands winkeltjes met allerlei snuisterijen.. We hebben natuurlijk wat gekocht, je koop niet iets nieuws maar je koop een herinnering!

Er doorheen lopend zie je alleen maar dingen uit je kindertijd..
toen we ook nog 3 grote glas in lood ramen op de kop tikte (vroegen ons af of ie wel wist wat ie verkocht (wij wel)) gingen we weer naar de boot wat nog een hele klus was met dat gewicht maar hadden een mooie koop gedaan.
ff wachten voor de verkeersbrug bij Dordrecht
Zondagochtend kwamen er nog vrienden aan boord, even lekker samen geluncht en daarna gingen wij nog even de stad in, er waren hier en daar monumenten waar muziek was en geraakten we in de Lutherse kerk!
Hier speelde een drietal prachtige soulmuziek. De kerk was gevuld met jong en (zeer) oud, waar allemaal muziek uit de vroegere jaren werd gespeeld een mooie middag toe.
Plan was maandag maar het werd dinsdag, regen en wind hielden ons tegen verder zuid te varen.
Mooi plekkie in de stad
Werd het Willemstad, Bruinisse of Goes? maar gezien de harde wind (storm) die voor woensdag op stapel stond zijn we doorgevaren naar Goes en liggen we 43 mijl later mooi in ons "hurricane hole" midden in de stad. hier kan ie komen. onderweg nog wel een 25-30 kn tegen gehad op de Oosterschelde waardoor we een lekkere zoute kop opliepen..
Goes is een leuke stad met veel, heel veel winkeltjes, weer een wandelroute door de stad gedaan, als het weer zo blijft doen we (te) veel cultuur op. hopen maar dat het nu wat op gaat knappen!
Vonden nog een Marokkaans/Turkse supermarkt en hebben we de snabbeltjes aangevuld met lekkere olijven, gevulde pepers en dadels en de lekkere baklava..
Morgen weer verder naar Middelburg als we de havenmeester nog kunnen vinden, gister kwam ie langs maar zou vandaag terug komen?? we zien wel..
Volgende morgen op weg, er zouden een paar buitjes in de ochtend zijn en daarna tot 5 u in de middag droog! dan zijn we er wel.. nou op buienradar kunnen ze ook wel een bom gooien we kregen 30 kn  met uitschieters naar 36 kn wind, en inderdaad de buien hielden op en ging over van zacht naar hard regenen. wat een smerig pokkenweer was het we zijn nu bijna 14 dagen onderweg en hebben nog maar 20 mijl gezeild de hoes blijft er op..
We overwegen een paar vogelhuisjes aan de mast te hangen...
Maar ja om 3 u meerden we aan in de haven van Middelburg kachel aan luik dicht film gestart en lekker hangen op de bank..
Volgende dag gelukkig aanzienlijk beter zo ook de vooruitzichten in de komende week (wat wind betreft)
Het weekend weer door naar Vlissingen
Daar aangekomen werden de touwtjes aangepakt door Dik en Anita van de "kind of blue"
Gelijk meegenomen de stad in er was een filmfestival en het weer was er ook goed voor.
En zaten we na een lunch met de 3D brillen op..
Avonds lekker samen gegeten en onbeperkt douchen. En gingen we de volgende morgen al vroeg weer richting Oostende, niet al te veel wind maar eindelijk konden we de via de schelde de Noordzee op.
en meerden we  om 5 u middags af in Oostende. ff een rondje om om de benen te strekken en een lekkere wafel te  scoren, dat kunnen ze hier wel heerlijk voor elkaar maken..
Daarna lekker eten en de kooi in
Morgen vroeg op om het tij te pakken naar Duinkerken.. met dikke buien en wind maar dat lees je in het volgende blog..