woensdag 17 augustus 2016

Alweer een beetje thuis..

Dit was voorlopig onze laaste grote oversteek, wanneer weer? Misschien wel sneller als we denken..
Wederom op een paar mindere momenten na, was het weer een mooie oversteek, zonder erg zenuwachtige situaties omdat er een rare depressie aan kwam met slecht weer..
Het werkt bijna verslavend het oversteken de eerste dag zeg je: wat een eind.. En tegen het einde jammer dat we er zijn.. Onderaan dit blog enkele foto's.
We hebben nog even gekozen voor een nachtje op de Scillys achter het anker, en omdat er nog een slechte en koude nacht aan zat te komen , en de stroom kwam beter uit.. en de verleiding groot!

Na een gezellige avond bij de Maaike Saadet aan boord, deze waren ook vanaf de Azoren gekomen.. gingen we de volgende ochtend op tijd onderweg, en na 11 uur lagen we bij Falmouth aan een mooring..

We werden ietsje overompeld door alle boten daar, allemachtig wat een drukte om ons heen..
De Falmouth week is gaande en dit is het oudste zeilevenement in Engeland.

Toen we eenmaal vastlagen kregen we een hele luchtshow van de "Red Arrows". Engelands meest beroemde stuntvliegers.

Al die kracht en kunsten in de lucht en met die enthousiaste mensen om ons heen kreeg je af en toe een brok in je keel (te lang op zee geweest?).

Volgende dag de dinghy opgeblazen, en naar de stad toe. We waren hier nog nooit geweest dus er was weer genoeg te zien. Een gezellige straat met leuke winkeltjes, de dames waren niet te houden en gingen ook niet met lege handen terug.
Vrijdagavond werden we getrakteerd op een grote vuurwerk show en lagen we ook weer eerste rang aan onze mooring.

Er dienen zich ondertussen wat probleempjes aan, onze accubank heeft 1 of 2 slechte accu's, en loopt langzaam het voltage achteruit. Gisteren zelfs tot 10,2 V waardoor alle begon te piepen..zodra we tijd hebben gaan we maar even meten.. Ze moeten het nog even volhouden en hopen dat we de slechte er uit kunnen pikken..
Volgende dag (zondag) zijn we vertrokken verder de rivier op, waar we een 2 mijltjes voor Truro het anker uit gooide. (50.14.277N 5.01W) onderweg kwamen we de Maaike Saadet nog tegen die net was aangekomen vanuut de Scilly's die ook inhaakte!

We liggen op een prachtige ankerplek...

Hiervan uit gaan we morgen richting Truro met de dinghy, zodat we meer tijd hebben dan als we zouden gaan met de grote boot.. Of je moet hem aldaar in de bagger laten zakken..
Dat hadden we wel willen doen maar dinsdag op tijd moeten we weer in Mylor zijn waar we gaan droogvallen tegen de kant aan..
We gaan proberen de aandrijving wat te fatsoeneren omdat we met binnenkomst net aan 2 knopen haalden... Even een nieuw steunlager vervangen en gelijkertijd de schroef even goed smeren, hiermee hopen we het getril wat mee te onderdrukken..
Na een nachtje achter het anker zijn we de volgende dag vertrokkken met de dinghy, voor de twee mijl naar Truro.
We moesten even wachten dat er water genoeg stond dus vertrokken we pas na de middag.
Er was op sommige plekken net water genoeg en moesten we wel het midden van het geultje aanhouden..
Maar na een half uurtje motoren waren we er, even klimmen om op de kant te komen..
Truro is een leuk stadje maar Falmouth vonden we mooier en knusser we hebben natuurlijk de kathedraal bezocht, als je hier bent moet je hem niet overslaan. Het is een joekel met erg hoge gewelven en veel glas in lood waarin buitende bijbelse bekenden ook een stuk geschiedenis van Engeland is uitgebeeld..
Na wat winkeltje te hebben bekeken nog even uitgebreid een high tea gedaan.. De meest uitgebreide met alles er op en er aan, voor mij geen high thea, maar een high coffee wat geen probleem is hoor..
Het tea-house gebouw, wat hier al jaren is gevestigd.
Van binnen zijn er ook allerlei snuisterijtjes te koop, van oude golfclubs tot en met boeken en kasten..
Maar wij kwamen voor de high tea...
Hoe Engels kan het zijn...en hij was heerlijk en soms erg zoet, maar dat hoort er bij..
Einde middag wat boodschapjes en weer de dinghy opzoeken.. Ondertussen een dikke bries waar we tegenin moesten! maar we werden niet al te nat..
Aan boord de luiken dicht en even lekker de kachel aan.. Om de koude er even uit te halen..
Volgende ochtend al op tijd onderweg voor het laag water was wilden we in Mylor marina zijn..
Waar we 1 nachtje gaan liggen en de volgende dag gaan droog vallen.. Voor ons de eerste keer op deze manier, het zal ons benieuwen. We moeten het zelf doen want het hoge water is er al om 05.20 !
Na uitgebreid te zijn voorgelicht moest het er toch van komen, Dirk van de "Kind" pakte op de kant de touwtjes aan.
de wind deed de rest toen ze vast lag... wachten....  en wachten... wat duurt dat lang als je er op wacht, je kan het water wel wegkijken..