vrijdag 5 augustus 2016

Dag 5 Een front, mist, veel en weinig wind.

En inderdaad er kwam net voor de middag meer wind, eerst een knoopje of 12 en elk kwartier kwam er wat bij, tot dat we de 24 knopen hadden.
Hij kwam op 90 graden in en omdat er (nog) geen golven waren was het mooi zeilen, met één rif in het grootzeil (had achteraf liever 2 (Geen zin!)) de kotter stond en 2 ingedraaide reven in de Yankee. En hebben deze middag ook nog een bootrecord verbeterd..39 mijl in 5 uur!
Voor deze anti racebak een hele prestatie..

Als het vlak water had geweest had ik de hekgolf wel eens willen zien!
We hadden wat lager af kunnen sturen zodat hij meer van achteren kwam, maar met het oog op de volgende dag omdat we dan te maken krijgen met een langs schuivende depressie, konden we ook niet teveel naar het westen gaan omdat we dan te dicht bij de kern komen.
En tegen 5 uur in de middag nam hij af en lagen we te klapperen met de zeilen! geen wind en wel golven.. Erger is er niet..
Maar gelukkig na een uurtje pikte de wind weer wat op en hebben we de hele nacht lekker kunnen varen..

Vrijdag in de nanacht begon het te miezeren van de regen, en zakte het wolkendek over ons heen en zaten we met dag worden in een dikke mist.
We moesten de motor starten omdat we nog maar 2 kn liepen, dat schiet niet op.. je ziet hier al niet zoveel en nu dus helemaal niets meer.. en gaan we maar wat lezen en prakkiseren wat we allemaal moeten gaan doen als we weer bij ons huisje in Enkhuizen zijn.
We hebben de ochtend weg gemotord, en om 12 uur klokte we een 126 mijltjes..
We hebben een grotere gribfile gedownload om een beetje plan te maken..
Het blijft lastig want elke keer lijkt het weer anders te zijn..
We zien wel, eerst het komende etmaal hebben we wind startend vanavond als de depressie in de buurt komt..