vrijdag 1 juli 2016

Horta, the place to be?

Dinsdagmorgen waren we vertrokken uit Flores, en hadden een voorbeeldige tocht naar Horta op het eiland Faial.
We waren om 09.00 u uit Flores vertrokken, en in de middag zeiden we al tegen elkaar we gaan te hard en komen te vroeg aan.. en even voor middernacht hebben we de kotterfok laten zakken en twee reven in de fok gedraaid, het rif in het grootzeil lieten we zoals het was.
Lekker tussen de zeeën door

De gang ging er uit en even daarna stond de aankomst tijd om 07.00 dat was goed. En inderdaad om 07.00 uur liepen we de haven van Horta binnen..
We werden al opgeroepen en medegedeeld dat we op ch 10 konden aanroepen voor een evt. ligplaats maar wel na 08.00 u.

Dus anker overboord en de dinghy maar even oppompen en na de haven te hebben gesproken met de dinghy ingeklaard  en kregen we  een plek  toegewezen bij iemand op zij, bij aankomst van de plek was die gene al vertrokken dus kwamen we mooi voor de kant te liggen..
dat duurde maar even en hadden we al weer 2 man op zij!
Toch de poulietrekker niet voor niets mee!
Hé hé lekker voor de kant de haven was aardig vol, er waait al een tijdje en dat zal nog wel even blijven.. een noorden wind. dus ongunstig om richting Frankrijk of noordelijker te gaan, maar het wordt er niet minder gezellig van
De eerste dagen wat rustig aan, wat klusjes gedaan. O.a. de watermodule van onze Duogen was na een kleine 14000 mijl aan revisie toe en moest er een nieuwe koppeling en lager worden gemonteerd. Ondanks regelmatig los vast maken en met tef-gel onderhouden was er toch nog een inbusbout vastgerot in het aluminium.. maar uitgeboord en zelfs zonder het schroefdraad te beschadigen weer klaar gekregen en draait het geheel zelfs op de wind!
Eerst de grondlaag
Verder de lieren weer een servicebeurt gegeven, je sta er van te kijken hoe vaak dat nodig is in het vele gebruik..
We bewonderen ook de vele muurschilderingen waar we bij liggen, en elke keer zie je weer nieuwe van bekenden erg leuk om te zien.
Sommige schilderingen zijn echte kunstwerken en kijk je met respect hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.. Zo zijn wij ook begonnen met het opbouwen van ons schilderij!
Het viel niet mee een plekje te vinden
maar uiteindelijk lukte dat..

Horta is een leuk gezellig dorpje waar van alles te vinden is.. zo is het lekker dat je nu ook eten kan koken wat jij wilt en niet iets klaar maken met wat er is te krijgen. We zijn hier verwend met een grote supermarkt.
Ook is er een elektrische kachel aangeschaft want de avond en ochtend uurtjes zijn nogal fris, en met de heteluchtkachel, neemt veel diesel en is de kachel weer snel  terug verdiend, met onze gratis stroom.
Op de achtergrond het eiland Pico
Mooie plekjes
We hebben tussendoor een afspraak gemaakt met de helling en de 15e juli  worden we op de kant gezet om het schip door een expert te laten beoordelen.. Ben benieuwd wat er loos is met de aandrijving..
En voor de rest lopen we lekker te kuieren door het dorpje.
We hebben ook even een internetkaart geregeld, even slikken maar het was waar... een maand internet met 30 Gig! en dat voor maar 20.00
Het leven hier is wel een feest hoor zo goedkoop allemaal, 4 verse broodjes en een lekker bruin brood voor maar 1,40 bakkie koffie 0,60 een 4 ons biefstuk en 2 karbonades 4,50  en zo ook in de supermarkt, steeds je afvragen of je het wel goed hebt verstaan... En dan het onbegrip wat het allemaal kostte in b.v. Bermuda. Daar zijn ze gewoon gek..
Even poseren voorde gevel
was nogal  luidruchtig in de kleine ruimte

Regelmatig gaan we even langs Cafe Sport, even een biertje en gezellig bijpraten met andere zeilers, er is daar een lekker ontspannen sfeertje.

Veel kleine klusjes zijn er gedaan, en moeten we zelfs denken wat nog meer te doen
Ondertussen is er een afspraak gemaakt om de boot er uit te halen.
Vanwege de aanvaring wil onze verzekering dus de boot uit het water hebben voor een volledige inspectie.. voor  zover ik zelf kan meten in de motorruimte lijkt er wel een kleine slinger in de as te zitten! Maar dat is beter vanaf de kant te meten.. We hopen er mee naar Nederland te kunnen om het daar verder te repareren.. en proberen nu de afspraak naar een paar dagen eerder te regelen..
Ondertussen is ons schilderij in ver gevorderd stadium en dus eigenlijk klaar.
Geconcentreerd zijn we bezig

En laten we onze afdruk hier ook weer achter.
Het valt op dat hier erg veel Nederlanders op de "muur" staan. Een klein landje maar ze zitten overal.

We zijn tussendoor nog even een dagje samen met de Kind of Blue over het eiland gereden, en waren al weer aardig onder de indruk helaas was het boven bij de vulkaan en aan de noordkant van het eiland te mistig maar we hebben gelukkig meer kansen.
De laatst uitgebarsten vulkaan gaf daar aangekomen een maan-achtig landschap, nog steeds dikke lagen vulkaanas en geen begroeiing.
Ook hier was de dikke bewolking spelbreker, en gaan we nog maar eens langs als onze familie er is

Vuurtoren met ondergronds
bezoekerscentrum
Er was daar een centrum waar alles nog eens werd uitgelegd, de laatste uitbarsting was in 1958-en '59 en waren er mooie beelden van.
De vuurtoren had de eerste rang, en is niet lang geleden helemaal uitgegraven en kan je nu zelfs bezoeken.
verderop was een mooi zwembad gemaakt tussen de lava
Het leek wel een subtropisch zwembad alleen niet overdekt! tussen de lava door waren betonnen paden gestort, en kon je op verschillende plekje te water. Met glijbaan of gewoon via een trap.
Het was erg mooi opgezet.    Maandag de 3e komt ons bezoek, en daar kijken we weer naar uit.
Een klein gedeelte van het geheel.
Zoonlief met vrouw al weer een tijd niet gezien, en zijn we al druk met plannen. en hebben we een paar dagen geboekt op het naburige eiland Pico.
Wat "hikes" gepland.. hopen dat het weer wat knap is, wat er overigens wel goed uitziet!
Maar eerst hebben we zondag a.s. een feestdag bij het naburige dorp..
De jaarlijkse zegening voor de visserij wordt gevierd en gaat gepaard met veel optredens, eten en allerlei andere artiesten!
we zijn benieuwd..

Je leest het allemaal weer in het volgende blog..