maandag 20 juni 2016

Flores, mag je niet missen

Met langsvaren en aanlopen kregen we al het gevoel dit is een mooi plekje.
Een wat kneuterig haventje, je zoekt je eigen plekkie om hem vast te knopen.
stevige drijvende steigers, met zware kikkers zegt al genoeg dat het hier in de haven kan spoken met Een oostelijke deining.., maar gelukkig hebben we daar voorlopig geen last van.
We knoopten hem vast achter de betonnen golfbreker een mooi stekkie.
kneuterig haventje met alle faciliteiten

We lagen bij een Jong Nederlands stel die ook op de terugweg waren. Dinsdag verder niet veel gedaan, een lekker hapje eten even zitten en een lange nacht in, zonder te worden gewekt voor je wacht!
Volgende dag de kant op en wat rondkijken wat er allemaal te halen valt hier. Het was weer mooi weer en aan het horen was dit pas na een maand van mist en motregen..

De boot wat verder  opgeruimd etc.. verder wat informatie gewonnen bij het toeristenbureau. en hebben we wat kaarten met wandelroutes.
Mooie plekjes
Flores is een wandeleiland bij uitstek en daar willen we natuurlijk ook wat van meepakken.
en volgende dag gingen we op pad.
De eerste indrukken waren geweldig, mooie uitzichten en rust, een paar goede bergschoenen wel aan te raden want het is nogal vochtig
We hadden besloten een padje niet ver hier vandaan te nemen, rustig beginnen toch!
En gelijk al werden we overdonderd met mooie uitzichten en plekjes
Langs de hele route staan vele hortensia's langs de kanten het lijkt wat dat betreft wel veel op Madeira
Doorgang route langs de steile wand
Maar we zijn in Europa en dat kan je zien ook,paardenbloemen, boterbloemen, fluitenkruid en merels, spreeuwen.. dikke hommels  weer apart om tegen te komen.
Maar ook nog palmbomen en zelfs bananenbomen al zijn ze niet zo talrijk meer.

Het pad begon wat grilliger te worden, en voor we het wisten liepen we langs een steile wand naar beneden.

Steile wanden
Met de gedachte..  wat we nu naar beneden lopen, moeten we straks weer omhoog.
Het was een goed onderhouden (steil) pad wat ons weer naar het waterniveau bracht,
vele stroompjes met water hoge vochtigheid en een zonnetje maakte het er niet koeler op!
de Azoren liggen vaak tussen een hoog en lage drukgebieden, en is het vaan mistig en nat..

Uiteindelijk beneden gingen we eerst een stuk over het zwarte strand en bezaaid met grote keien

een beetje klauteren
En op het einde vonden we een "weg" omhoog langs een beekje
de originele weg was weggeslagen met een briesje denken we. maar wat een geweldige loop is dit en wat een mooie natuur zo om je heen geweldig.
We waren weer op retour naar ons huisje, en na een nogal inspannende klim omhoog waren we weer op het hoogste punt vanwaar uit we de haven konden zien.

Aan boord even bijkomen en overwogen een masseur aan boord te laten komen!!
maar een nachtje rust zal wel weer veel goedmaken..
eind van de dag liep er nog één van de zweden binnen die waren ook blij dat ze er waren.

wil je de track bekijken kan je hier op klikken

Volgende dag wat klusjes gedaan, en onder de vloer wat uitgemest, je wilt niet geloven hoe snel en hoeveel troep  daar invalt van de vloer.. even naar de havenmeester, we liggen al drie dagen hier en zullen ons maar even melden!
geeft je een idee hoe het hier gaat..

Elke avond zodra het donker wordt hebben we een hele hoop vogelgeroep bij de steile rotsen voor ons, een niet onaangenaam geroep..
De "Cagarros"
Niemand van de zeilers weet wat het voor vogel is, maar toen de kustwacht hier aan boord kwam kwam de vraag naar boven en deze jongen wist veel te vertellen (gelijk notities maken)  maar het betreft hier de vogel met de Portugese naam "Cagarros" de Nederlandse naam kan ik niet zo gauw vinden maar het is geen onbekende voor ons en zien we hem vaak op zee..
ze komen hierom te nestelen, en ze gaan altijd naar het zelfde nest en het altijd het zelfde paartje.. alleen in het donker zijn ze hier actief.. weer een aparte wetenschap..

Eind van de middagen gaan we meestal even bijpraten bij het restaurantje op de heuvel..
even een uurtje gezellig babbelen over van alles en nog wat,

altijd een gezellig tijdje en zo werden plannen gemaakt om met een busje naar alle hoogtepunten van het eiland te gaan.
er werd een busje geregeld en de volgende ochtend gingen we op pad.
Silvio onze chauffeur wist heel veel en sprak erg goed Engels
met 7 man in het busje zaten we ook lekker ruim..

we troffen het met het weer, behalve op het hoogste punt was het mistig waardoor de meren niet in het zicht kwamen..
Corvo op de achtergrond
overal verder prachtige uitzichten, en bleven we foto's maken... het is dan altijd weer moeilijk een keuze te maken!

maar dat het hier erg mooi is dat is zeker alleen in dit jaargetij is er vaak mist en vandaag hadden we gedeeltelijk geluk

en reden we weer verder na een lekkere lunch in Ponta Delgada.
en reden we via de vuurtoren verder naar het westelijkste puntje van Europa!
het meest westelijkste puntje van Europa
(kleine rots op achtergrond)

Het is ook een eiland van veel bloemen vooral hortensia's maken hier de dienst uit, en natuurlijk is er ook plaats voor andere..
wij vinden hier veel vergelijking met Madeira, we zijn ook op het goede moment dat alles in bloei staat, alles groeit hier natuurlijk hard omdat er water genoeg valt!
een verscheidenheid aan kleuren.
er is dan ook geen tekort zoals vaak op Caribische eilanden.

Het laatste stukje gingen we nog even door een dorp dat een vroeger levende familie heeft opgezet.
het waren allemaal oude watermolenbedrijfjes, en zijn stuk voor stuk opgeknapt en tot op heden worden ze verhuurd
Het is echt een plaatje van een dorp

door de wind grillig gegroeide bomen
Volgende dag hebben we nog weer een Hike gedaan aan de NW kant van het eiland.. ( klik hier voor de route)
Het weer zou mooi zijn maar zoals het weer kan zijn was de bewolking wat laag en hadden we op de hoge stukken mist.. Wat het mooi uitzicht belemmerde.. maar bij de volgende keer misschien meer geluk.
maar hebben erg genoten van deze tocht die bekend staat als de "beste"van het eiland..
op de achtergrond verschillende watervalletjes..
Morgen is het plan dat we naar Horta gaan vertrekken, achter een overtrekkend koufront aan, vandaag maar een dagje rust, mistig, regen en lekker met de kachel aan wat foto's uitzoek, filmpje kijken.. lekker koetelen dus..