zaterdag 9 juli 2016

Faial en even verkenning op Pico

Zoals al eerder vermeld vulden we de dagen met klusjes, en nu een week later is echt alles klaar.. Tot dat zoonlief komt met wat onderdelen en hebben we weer wat werk..
Na een gesprek met de Expert hoefden we niet het water uit, maar  wilde toch wel wat zien van de romp..
Nou jullie kunnen een duiker vragen, en die filmt dan de onderkant..
Mmmm, maar ik ben duiker! zei ik, nou des te beter want  je weet waar je kijken moeten.
Dus hebben we het onderwaterschip goed op beeld vast gelegd..
Wel wat verschil met de temperatuur hoor! een graatje of 10 kouder vergeleken met de andere kant van de Oceaan..
Maar best te doen, met goed helder water hadden we mooie scherpe beelden.
Aan de romp zien we alleen maar een paar oppervlakkige krassen en verdere ontbrekende aangroei die er door de walvis afgeveegd is..
Wel helaas problemen met de as en schroef helaas, de as is wat verbogen en de bladen van de schroef draaien zwaar.... en de uithouder is uit de lijn
Maar we kunnen veilig motoren tot 1500 toeren. en het is tenslotte een zeilboot!
Zondag zijn we samen met de Kind of Blue naar het naburige dorpje gegaan om de vissers te assisteren met de jaarlijkse zegen.

Een grote barbecue met muziek met optredens, en aten we de lekkerste kip hier ooit, geroosterd boven een houtvuur en als kruiden werd er van de omringende struiken geplukt..
Na een tijdje te hebben rondgehangen, kregen we wat kriebels.. het was helder weer en hebben we een kans om de vulkaankrater van boven in zijn geheel te zien.
Dus in de auto en na een half uur scheuren door de bergweggetjes stonden we aan de rand van de krater..
2 km in doorsnede, 400 meter diep.. een flinke kookpot van lava is dit geweest!

En gelijk maar door naar een ander punt met een mooi uitzicht..
Waar we mooi over Horta konden heen kijken

In de namiddag even na de autoverhuur want er kwamen geluiden vanaf het voorwiel die niet erg zuiver waren.. en omgeruild voor een andere..
Maandag.
Vanmorgen wat boodschappen en na de middag naar het vliegveld om de kindertjes op te halen..
er was een 10 min vertraging, maar we zaten mooi buiten vlak bij de start/landingsbaan.
en even later..
We zijn nog even langs de vulkaan gereden, maar we waren iets te laat en was het wolkendek weer dicht getrokken..
Nadat ze even te zijn geacclimatiseerd gingen we de volgende dag op pad.
Walvis museum, langs de mooie kust, de oude vuurtoren etc.. et was wat mistig maar toen we aan de andere kant van het eiland kwamen scheen de zon volop..

Volgende dag met de veerboot naar Pico het naburige eiland, vroeg op want de boot vertrok al om 07.30 u.
Het was wat miezerig maar het weer is hier erg vreemd en krijgen we wel weer de zon er bij..
Op Pico hadden we weer een auto tot onze beschikking, en na 2 pogingen ons huisje te vinden was de derde keer raak en stonden we nu eens niet tussen de wijnranken op een weggetje waar draaien van de auto een crime was!
Huisje was erg naar ons zin en eerst maar een bakje koffie onder de olijfbomen. het was een in oude stijl verkerend huisje helemaal opgeknapt naar de huidige maatstaven.. Een lekkere douche en een heerlijk ietsje te hard maar een groot kingsize bed! was even weer veel luxe na ons boordleventje.. en in de achtertuin stond nog een verassing in de vorm van een heuse jacuzzi.
We zijn hier maar twee dagen op het eiland en al snel reden we in onze ruime Micra!! over het eiland..
Weer een heel ander eiland, wat ruwer.. en wat meer historisch.. onderweg genoten we van de mooie uitzichten. Op het Zuid oostelijke puntje kwamen we bij een pottenbakkerij uit met wel hele mooie dingen.. En werden na wat aankopen erg vriendelijk uitgezwaaid Hmm.. wel wat veel gekocht eigenlijk, maar wel erg mooi!
Daarna maar een loopje gemaakt langs de Noordzijde van het eiland. een mooie omgeving en lekker weer het kon niet meer stuk.
Maar de dag vorderde al weer flink, en gingen we koers huis. En zouden we onderweg even een restaurantje pakken.. na 5 restaurants gooiden we de handdoek in de ring Portugal moest voetballen en alles was uitgestorven.. Wel een supermarkt gevonden waar we vielen voor bruine bonen met spekjes en uien.. en daarna even uitrusten! in de jacuzzi van ons huisje..

We even lekker hoor.. het duurde dan ook niet lang voordat alles erg rustig in het huisje werd..
Volgende morgen weer op tijd op pad, onderweg nog even een geocatch! gedaan en weer verder via een weg dwars over het eiland. Het was even flink klimmen maar dat werd weer mooi beloond, langs enkele bergmeertjes, ook even langs het punt waarvan je de vulkaan kaan beklimmen van 2300 meter. Het was op het station op 1300 meter erg mistig en hadden we niet veel zicht, een film van de beklimming gezien en daarna maar weer snel op naar de warme zon.
Aan de rechterzijde nog steeds de vele wolken waar  ook het station staat.
Bij de kust zijn we over de Breede lavastroom gelopen althans een stuk er van, deze heeft denk een breedte van zo'n 5 kilometer.
Mooie plekjes en een mooie omgeving maakte het weer tot een mooie wandeling
Op dit eiland is het echt genieten en zouden er eigenlijk wel langer willen blijven.. maar ja er is nog meer..

Hier waren ook weer vele wijnranken te vinden, er staan enkele ranken tussen een vroeger opgebouwd muurtje, waar overigens het eiland bekend om staat en daarom ook onder wereld erfgoed valt.
Avonds weer de auto ingeleverd en nu wel een lekker restaurantje kunnen vinden.. Portugal stond ondertussen in de Finale en staat er vast nog wel een feestje te wachten de komende dagen..