dinsdag 19 juli 2016

Met een potvis-tand naar Sao Jorge

Na een wat druilige ochtend zijn we naar de woonplek van de Nederlandse John van Opstal gegaan
( http://johnvanopstal.nl/ ) gelegen even buiten Horta tegen een heuvel op met een schitterend uitzicht over Horta en het water.
John staat bekend als kunstenaar en graveerd(de) oude tanden van potvissen..
Er is hier ook een museum, maar John heeft thuis ook het e.e.a. en dus gingen we een kijkje nemen.
Onze aankoop.
John kocht vroeger met de walvisjacht de tanden op en graveerde deze met fraaie afbeeldingen. "Scrimsaw" genaamd. We werden gastvrij ontvangen, en omdat John uit een vaarfamilie afstamt was er genoeg stof om te praten..
Van deze tanden resten er nu nog maar een paar, en als dat is verkocht is het over, er zijn geen nieuwe meer.. na een tijdje twijfelen over een keuze  gingen wij na een uurtje weer op de terugtocht met een gedane investering!

Volgende dag wilden we de tien vulkanen loop gaan doen, een lange tocht van rond 20 kilometer, wegbreng en de ophaal taxi geregelden, de volgende ochtend zouden we om 09.00 u worden opgehaald..
maar met wakker worden regende het pijpenstelen met een harde wind en was het ook nog eens mistig..
Dus alles maar afgebeld! even balen maar morgen beter hopen we.. later klaarde het natuurlijk op en werd het mooi weer.
Wij gingen een paar klusjes doen en de jongens hadden de fiets gepakt voor een toertje.
Volgende morgen was het droog en gingen we op weg, het weer was niet ideaal maar het was (nu) droog.

Zoals verwacht was de vulkaan zelf gehuld in de lage bewolking, we hoopten dat het lager zou opklaren..
Maar het ging niet gebeuren, en hielden we mist en af en toe een lekker vies motregentje.. we konden het net droog houden door onze zelf geproduceerde warmte maar even lekker zitten en van het uitzicht genieten was er niet bij!

Het is een erg mooie tocht en zeker een aanrader als het mooi helder weer is, niet te warm want af en toe was het flink klimmen..
In de middag om 16.00 kwamen we 20,5 kilometer later aan bij de Vuurtoren die bij de laatste vulkaan stond. "klik hier om de track te bekijken"
Na de taxi te hebben gebeld eerst even een lekker bak koffie in het Bezoekerscentrum aldaar en daarna op weg naar huis..
Avonds lekker uit eten met zijn vieren, het was de laatste avond morgen vliegen Tjerk en Maris weer richting huis..
De volgende dag weer vroeg op, Taxi kwam voor de deur en konden we ze uitzwaaien..
Gelijk weer ruim aan boord, wat gaat zo'n weekje weer snel..Alle spullen weer op zijn plek zetten en klaar maken voor vertrek..Plan voor morgen is Sao Jorge!
En zoals gezegd vertrokken in de ochtend om even over 7 na de buren te hebben gewekt! (leuk klusje)
Er was een lage bewolking, maar geen mist. en natuurlijk geen wind en motorden we heerlijk rustig de 22 mijltjes. wat schrobben onderweg en opruimen en om ons heen kijken natuurlijk..
Dag Horta

de assistentie
Er was genoeg te zien en spotten we grienden, een walvis, schildpadden en vele dolfijnen die ons tot aan de haven hebben begeleid.
Aangekomen troffen we een heel klein haventje aan met een allervriendelijkste havenmeester die ons een mooi plekje gaf.
Het was nu mooi weer van wind, en dus tussen twee steigers de boot kunnen draaien en voor de kant.
Als hier wind staat krijgen we hem denk niet zomaar rond en nu liggen we gelijk koers!!
Nauwe ingang

Wat we in Flores al hadden aangetroffen de hier bekende "Cagarros"vliegt hier ook bij de rots.. na verder zoeken kwamen we eindelijk bij de Nederlandse naam en die is de Kuhls pijlstormvogel.. hier kan je zijn roepgeluid horen.. als je het geluid hebt gehoord vermenigvuldig je dit met zo'n 1000 en heb je een beetje indruk van het lawaai hier in de nacht..
De haven met de rots op de achtergrond
En van bovenaf

Maar we slapen er niet minder om en is het zelfs leuk om naar al die verschillende toonhoogten te luisteren. (en we horen de baby van de buren niet huilen!)
Volgende ochtend met een huurautootje het eiland verder bekijken..
Eerst naar de NW hoek toe waar we al snel werden overrompeld door de vele echt heel veel hortensia's langs de weg en in het veld, maar ook door de mooie vergezichten..
Pico in de verte

We bleven aan de noordkant en reden verder langs de kust..  en genoten van de prachtige omgeving

Onderweg kwamen we nog een paar hijgende buren tegen die een wandeltochtje deden, ze gingen verder omhoog en wij gingen ze later zwaaiend en toeterend voorbij.. in de auto natuurlijk!!
We geraakte uiteindelijk aan de andere kant van het eiland en vielen weer in de bewolking, en kozen een lage weg uit langs de kust..
Waar we onderweg nog even hebben gelunched.

Daarna hebben we nog even een kleine hike gemaakt, het eten weer wat te verteren en gelijk de beentjes voor morgen weer wat losser te maken. Hij was kort maar wel flink..  (klik hier voor de hike) wat weer behoorlijk zweten werd..
Maar we zijn het over een ding zeker eens, weer een prachtig eiland!

Daarna een lekker bak koffie en weer naar de boot toe, en alles weer uitzoeken voor  de volgende dag..
En de radio lekker afstemmen op de Fado muziek.. wat al leuker klinkt
en kunnen we er heerlijk naar luisteren.. (verstaan het nog niet hoor)
Volgende dag zag het weer er prachtig uit maar eenmaal onderweg reden we de mist in en nog even later bakken met regen! alle wandelingen liepen letterlijk in het water..
Dan maar verder met de auto en zijn we naar het ZO telijke puntje van het eiland gereden Topo genaamd.
vlak in de buurt werd het droger en met de vuurtoren in het zicht klaarde het op met de zon er bij..
Ongelofelijk hoe het weer op verschillende plekken hier zich gedraagt!
ter plekke even een bakkie en besloten we hier maar een wandelingetje te maken.. ( klik hier voor de route)

Het was een gedeelte van een lange tocht en hadden weer mooie plekjes onderweg..

Eind van de middag weer terug en terwijl we al hoger kwamen reden we weer de mist en regen in
tot vlag bij de haven waar de lucht weer brak?? Je begrijpt er hier geen snars van?
havengeld betaald, auto ingeleverd en Joce ondertussen lekker aan het pannenkoeken bakken..
morgen weer verder naar Terseira een ruime 50 mijltjes.. We hadden graag langer gebleven, maar we komen hier vast nog eens om het hier dunnetjes over te doen
Om 08.00 uur werden we uitgezwaaid door de havenmeester...