vrijdag 12 december 2014

Goodby Gran Canaria hello Tenerife

Naar Tenerife
Het was een mooie tocht, maar Jocé werd wat misselijk omdat buiten de haven van Las Palmas een rottige weerzee (terugkaatsende golven van de kant) stond, en we met de motor eerst een 6 mijltjes recht in de wind en golven op moesten.. daar werd ze niet beter van..
Ikzelf was bezig met sturen e.d. en had geen last.
Maar toen we eindelijk lekker halve wind aan het zeilen waren knapte ze weer wat op maar ging het niet helemaal weg!
Halverwege konden we al de hoge besneeuwde top van "Pico del Teide" zien,
(links boven septer)
wat een mooi gezicht was. Wikipedia
Middags om 4 uur liepen we de haven van Santa Cruz in.
Als je hier de voorhaven in vaart denk je al gauw  waar beland ik nu weer. Varend door geparkeerde boortorens e.d. maar even verder kom je de jachthaven in, een voor de aanwezige ruimte een veel te kleine haven maar wel tegen het midden van de stad.
Geen drukke snelweg hier alleen een paar cruiseboten die avonds verrekken en in de vroege ochtend aankomen.. maar dat zijn redelijk vertrouwde geluiden.

Het ziet er allemaal goed uit, vandaag voor de rest lekker aan boord gebleven, en werd het niet laat.
Volgende dag de stad maar in, na wéér een lauwe douche! (dat heb ik nu al bijna 3 weken)
In Santa Cruz lopend is het al gauw veel gezelliger als in Las Palmas, niet minder groot maar een heel leuk centrum, alles is ook nu verlicht en aangekleed voor de kerst, en zal het avonds ook wel gezellig in de stad zijn.

Toen we in de middag terug kwamen was ook ons pakketje aangekomen met de nieuwe lader.
Die ook aangesloten OP DE JUISTE manier en hij werkt.
Nu kunnen we weer doen wat we willen. Avonds Sinterklaas gevierd met een film van Bennie Stout (opgenomen in het buitenmuseum in Enkhuizen)
Onze pakjes uitgepakt en gedeeltelijk opgegeten..
Bij het uitpakken van de lader kwam er nog een extra chocolade verrassing naar boven!
Zo nu op de kerstdagen aan!
Om te beginnen hebben we onze boom maar eens opgetuigd, en vervolgens onze kuip wat versierd zodat we gezellig buiten kunnen zitten..
Zondag zijn we naar het NO van het eiland gegaan, dit is het oudste gedeelte van de bestaande bergen en zijn er diepe kloven wilde begroeiing door de lange erosie, daar te lopen is nogal zwaar vanwege de steile klimmen en afdalingen Maar we meenden een redelijke tocht te hebben uitgezocht op de gps.
Na een dure busrit van Eur 1.25 p/p kwamen we na 45 min op de bestemming aan. We kwamen in een prachtige omgeving liggen dorpje Iguestede San Andes
af en toe wat spannend
Waar ons pad begon.
we hadden deze dag een prachtige tocht met vele mooie vergezichten, en een ruige omgeving.
De laatste afdaling was af en toe spannend maar erg mooi.

Mooie vergezichten

Maandag 08 dec.
Vanmorgen om 08.00 uur toen we mail controleerden, kreeg ik even de schrik te pakken.
De Windoversea die al onderweg is naar de Carieb, was ontmast..
Ze waren even westelijker dan de Puff en de Ojala, die ook onderweg waren, deze twee hadden redelijk weer, maar de Windoversea lag slechts een 160 mijl westelijker en had afgelopen nacht wind tussen 50 en 60 knopen!
Een grote breker kwam tegen de boot en deed deze platgooien en zelfs helemaal doordraaien, waardoor ze werden ontmast!
Wij hebben ze gelijk opgebeld met de satphone hoe het verder allemaal ging met hun, zij zelf waren gelukkig ongedeerd.
Via een schip hebben ze na 12 uur diesel, water en voedsel gekregen!
Daarna hebben we dagelijks contact met ze gehouden via de satelliet telefoon en lieten die dag en nacht voor ze bij staan..
Zelf waren we ook behoorlijk ontdaan, te meer omdat je ze goed kent..
De verdere dag na het bericht was het leven in een soort roes, je gedachten zijn steeds bij hun, en we hadden nu ook even geen zin om naar de volgende haven te gaan! en hopend dat dit avontuur snel voor hun over is.
In Mandelo liggen 3 voor hun goed bekende Hollandse schepen die ze gelukkig kunnen opvangen.
Ze hadden ondertussen van de Spinakerboom en de stormfok een noodzeil gemaakt.
Donderdagochtend om 11 uur liepen ze binnen en meerden ze af naast de Puff.  bericht kustwacht
waar een dag later door iedereen de boot grondig werd aangepakt met zoet water!
We hopen dat Menno en Marielle  snel van dit hachelijke avontuur bijkomen.
Wij zelf zijn nog steeds in Santa Cruz, het is nu wel mooi weer van wind, maar morgen gaan we 30 mijl zuidelijker er is dan wel weinig wind maar nog ff geen zin.
Toilet klus
Als tijdverdrijf gaan we de WC opentrekken omdat die steeds langzaam volloopt! Joepie!! altijd de klanten vertellen hoe het moet! en nu mag ik zelf...
En daar hebben we een partij kalk verwijderd waar je ongeveer een woonkamer mee kon bekleden.. (na ¾ jaar) maar na een grote schoonmaak beurt van alle pakkingen en wat liervet voor betere afdichting  (geen nieuwe rubbers, en kijken of dit zo een tijdje blijft werken) werkt alles weer goed, nu eerst maar een douche!.
alles weer uitzoeken
En jawel deze was héét!!  dat werd een héééle lange douche zodat ik er nog gerimpelder uit kwam als dat ik er onder ging, heerlijk.
Joce had alle kastjes weer opnieuw geinventariseerd! een hele klus maar alles staat weer goed op papier.
De volgende ochtend zijn we vertrokken samen met de Antares richting zuid naar San Miguel
Waar we met motorsailen eind van de middag aankwamen.

onderweg naar San Miguel (foto Antares)