donderdag 25 december 2014

Feest op La Gomera

Afgelopen vrijdag zijn we overgestoken naar La Gomera
Een veel kleiner eiland dat ten oosten van Tenerife ligt. met 24000 inwoners

Niet tegen de boot op gezwommen hoor
zo zijn ze.
Onderweg voeren we opeens midden in een grote school Tropical Pilot Whales! (opgezocht)
Deze aangename verrassing hadden we niet ingepland, wel dat er een kans was hier walvissen tegen te komen..
De yankee ingerold en een beetje mee dobberen op het grootzeil zo hebben we 45 minuten van de prachtige beesten genoten prachtig zo vlak naast je boot. hier doe je het voor, sommige haalden wel een lengte van een meter of 6
We konden zo lang bij ze blijven omdat we géén motor aanhadden, voor een moment deden we deze starten om door te varen en daarna doken ze allemaal langer weg..
Na een rustige 25 mijltjes verder varen kwamen we aan in San Sebastian.
Een gezellige haven te midden van de stad. door de
havenmeester  werden we begeleid naar onze ligplaats.
Waar na het vastleggen van de boot we de havenformaliteiten weer gingen afronden, bij een vriendelijke dame. Die ons verder alles weer  uitlegde wat er te vinden en te doen is.. en bij vragen altijd kan raadplegen.
San Sebastian is geen grote stad meer een flink dorp en reuze gezellig!
leuke terrasjes, winkeltjes etc..  Hier zullen we ook het grootste gedeelte gaan inslaan, ja er gaat nog veel meer aan boord!!!
want op de Kaapverdische eilanden zijn sommige producten beperkt of niet verkrijgbaar!
Ook de boot gaan we nog beter op orde brengen, een paar dingen vervangen, verplaatsen, stormfok standby maken en alles goed nalopen zodat we geen verrassingen tegenkomen.
Want de volgende oversteek is toch een weekje varen! Avonds zitten we lekker met alles dicht (koelt flink af)  kerstboompje aan en met een mooi boek of een filmpje.
En met een leuke muziek van het lokale Duitse station dromen we de avonden rond!

Zo met de bekende kerstplaat van John Lennon op de achtergrond
Hoor ik zingen:
"So it is Christmas and what have we done? Another year over and a new just begun"
Wat mij te denken gaf wat we allemaal het laatste half jaar hebben gedaan..
Toch wat om weer even bij stil te staan..
Buiten om de vele mooie en minder mooie plekjes hebben we ook wat gerekend.
Zo hebben we al 2836 mijl gevaren (5252 km)  268 uur daarvan op de motor. 487 liter diesel verstookt. ('t is een zeilboot hoor..)
Een winkelvoorraad van een buurtsuper verorberd..
Ca. 90 liter bier en 50 liter wijn en een 3.5 liter whiskey. ahummm! (samen hoor en soms visite)
En dan hebben we nog maar net een half jaartje gevaren!
Gelukkig is er weinig kapot gegaan, en daar blijven we voor duimen.
Overdag
en nachts ook een klein tintje

Afijn, tot en met ruim de kerst zijn we zeker hier..
We hebben de boot wat aangekleed en zijn er klaar voor. we zijn de enigste Nederlander hier in de haven, De Antares moest helaas voor een software-reparatie naar Las Palmas.

Verder wilden we maar weer even een autootje huren! er is vast weer genoeg te zien hier! we hebben er zin in. Maar we kwamen van een koude kermis thuis
nergens een auto te huur!! vanwege deze feestdagen is het op het eiland geen auto meer vrij!
elke dag proberen en dan hebben we een kansje dat we een half etmaal een auto hebben.. duimen maar.
Gisteren Maandag de 22e waren we met de bus naar de ander kant van het eiland, maar op mooie  plekjes stopt ie niet! om wandeltochten te maken is het uitstekend!
Gisteravond weer een mooie avond in de stad gehad een groep gevormd van mensen van over het eiland maakte en zong de mooiste muziek echt genieten..
Er is nu elke dag wat anders te beleven hier en we liggen er vlak naast
prachtig.. gospelkoor in de kerk, zwemwedstrijden bij het strand, en de hele dag door vanaf nu... elke keer wat anders te beleven in de stad van muziek tot kunst.
Navigeren op een Wandelkaart..
en soms konden we niet verder
Ook hadden we geluk, we hadden een auto voor een dag! en in de ochtend om 9 uur waren we al op weg.. en hebben het hele eiland rondom bekeken. helaas was  het wat heiig en hadden we geen mooie vergezichten.. Maar een mooie dag en wat is het ook een mooi eiland ook.in de avond terug na 180 km te hebben gereden, en alle twee total loss... niet echt ontspannend.

In de avond wilden we dus lekker gaan uit eten.. 1e restaurant, dicht.. 2e vol... 3e ook vol.. etc..
Dan maar een lekkere pizza halen.. de super was nog open! tot we voor de deur stonden en net de sleutel werd omgedraaid!! Dat hebben wij weer. terug maar naar boord, bakken we nog maar een hamburgertje op..
Maar tot onze verrassing werden we door onze Amerikaanse buren uitgenodigd te komen eten..
daar hoefden we niet lang over na te denken en grepen dit met twee handen aan.. en hadden we een hele gezellige avond, waar voor het eerst aan de "bakkeljouw" gingen.

1e kerstdag hebben we na een lekker brunch een rondje gelopen door de stad, en een tijd op een bankje in de schaduw gezeten.
Daar paradeerde vele inwoners langs op hun best gekleed en de kinderen met hun gekregen speelgoed en de mooi poppen, bestuurbare autootjes, rolschaatsen skeelers en noem maar op.. een waar feest om het allemaal te zien, al  die trotse kinderen met hun nieuwe waar..

Daarna nog even geskyped..  daar zagen we de hele familie bij elkaar hartstikke leuk, maar na het gesprek waren toch een beetje stil en van slag..een beetje vooruit staren met elk zijn eigen gedachten..
Dan zit je toch weer erg ver weg.
Maar willen het voor geen goud missen.. en hebben een fijne tijd hier.
Er zit een grote kans in dat we komende week gaan vertrekken en dat we zelfs met oud en nieuw op zee zitten er lijkt zich een mooi weertje te vormen.. maar het blijft weer..!

We hebben ook weer een klein filmpje geupload! op de filmpagina of klik hier op.