zaterdag 29 november 2014

Las Palmas

Na een zeer snelle overtocht naar Grand Canaria, lagen we avonds na 97 mijl om 7 uur de touwtjes vast op de meldsteiger.., ff wat drinken en te bed..! morgen zien we wel verder, een slaappil was niet nodig.
al vroeg op weg
We waren  om 04.15 u vertrokken vanaf onze ankerplek en zeilde met een 10 knoopjes wind daar rustig vandaan.
Net buiten het eiland kwamen we in een kleine windversnelling die de wind deed toenemen tot 20 knopen en soms een beetje meer.. We hadden al  een rifje gezet en draaiden hierna ook de yankee in tot het tweede rif, zo samen met de kotterfok liep ze er lekker doorheen  met zo’n ruime 7 knoop gemiddeld.

De wind bleef later voor de rest van de dag zo’n 15 -18 knoopjes waaien en zo  schuin van achteren was het heerlijk zeilen.
In de middag gingen de reven er uit en was het puur genieten.. dit was een super zeiltocht. Met de hengel overboord, waren we ook nog druk aan het vissen, 2 tonijnen en één dorade! En een onbekende (grote) vis die alles er af hapte…(weg kunstaas) ...een goede score!
Woensdag was Joce jarig en hadden we een lekkere tonijnsalade in het verschiet aan boord.. Las Palmas is een grote haven met zo’n 1250 ligplaatsen één kant tegen de steiger andere kant aan een (boeg/hek)lijn.. vreemd voor ons, maar we zullen nog wel erger tegenkomen..

Het is een grote, en dus meestal ongezellige stadshaven.. maar bij onze steiger liggen we gezellig.
Met aanmeren hadden we al weer volop praat.. Ook kwamen we de Orion tegen die aan het uiteinde ligt.
Ze hebben een ruim jaar in Enkhuizen gelegen, in de oude en later de Compagnieshaven, verleden jaar augustus zijn ze vertrokken met een project van Ocean Conservation
En gaan zich onder anderen met schilpadden bezig houden bij o.a. de kaap verden maar ook b.v plastics.
haven Las Palmas
Het was even vreemd opkijken, maar wel gezellig aan boord gezeten en wat bijgepraat.
Mensen uit de Compagnieshaven zullen vast wel de boot herkennen.
Het is hier een heel goedkope haven en betalen maar slechts,
Eur. 56.00 voor een hele week!
Vandaar dat er boten zijn die er al maanden en jaren liggen, en dus wordt er ook veel onderhoud hier gedaan.
Met zo’n Eur. 200.00 per maand aan liggeld, en een beetje eten is het goedkoop leven alhier.
We gaan na het weekend even een auto huren, en dat doen we bij een Oost-Duitser die met o.a. autohuur en andere regeldingen zijn levensonderhoud hier al zo'n 6 jaar betaald..  zo ook lopen er handige Harry’s rond en zijn er spulletjes te koop op de boeg of spiegel net wat voor de kant ligt! De Marina is ook eigenlijk een dorp op zich!

Ook hebben we nagenoeg elke dag net zoals op Lanzarote, mensen die aankloppen om te vragen of er nog bemanning nodig is..
Het zijn harde tijden ook voor hen, want er is veel concurrentie!
Ook ontstaat er hierdoor weer een gat in de markt voor de zeilers, en wordt er voor betaald om mee te mogen, zo ook wordt er dan meebetaald aan havengeld en het eten.
Er waait nu een flinke storm met afgelopen nacht vlagen van tegen de 50 kn..
we liggen gelukkig aan de goede kant van de steiger met het neusje in de wind.
Vandaag zaterdag de 29e zijn we even naar het strand aan lager wal geweest, het waait nog flink en er zal een prachtige swell staan.
Onderweg liepen we tegen een soort hondenbijeenkomst aan, waardoor getrainde honden leuke trucjes werden getoond..
Verderop was op het plein een samenkomst van vele ouderen en werden er allerlei spellen gespeeld kaarten, domino, schaken en een soort mens erger je niet..

Erg leuk om te kijken..
Later doorgelopen naar het strand, waar reusachtige golven op het voor het strand gelegen rif beukten. een waar walhalla voor de kitesurfers,, en prachtig voor de toeschouwers
we hebben er van genoten en waren ook weer laat terug.
Elke zaterdag is er een samenkomen van Nederlanders in de "Sailors Bar"
Eén van de bootbewoners speelt goed gitaar en zo ook een zangeres en zo wordt er een avond gevuld.
we zijn straks benieuwd..