vrijdag 14 november 2014

Isla Graciosa.

Zoals vermeld hadden we een mooie voorspoedige overtocht.
Het eerste etmaal was veel motoren, maar het was mooi weer om nu tussen de iets zuidelijker van Madeira gelegen  eilanden door te varen!
heerlijk weer
Ilheu Chao, Ilha Deserta Granda en Illa Bugio, alleen bij het eiland Deserta Grande is een mogelijkheid tot ankeren, maar dan moet het wel erg mooi weer zijn.
Je mag aan de wal maar je kan verder nergens heen!
Wij voeren er tussen de zuidelijkste 2 eilanden door over een stukje van 15 meter diep diep genoeg, maar je komt van zo'n 2 km diep en dan is 15 tot 20 meter plotseling erg ondiep..
Het was een mooi gezicht tussen deze grillige rotspartijen door te varen.
Daarna verlegden we onze koers richting de Canarische eilanden en wel op Isla Graciosa aan, een klein eilandje aan de noordzijde van Lanzarote.
Het eerste etmaal was erg rustig, wel heel erg mooi weer maar dat gaat meestal samen met de weinige wind! Wel hadden we gelijk bezoek van onze grote vrienden wat wel een meer dan een uur duurde.
Maar dan ga je lekker op het voordek zitten badend in de zon en oneindig kijken zonder te denken, dat leer je vanzelf.
De tweede dag kregen we een windje en na enige tijd kon de motor uit en liepen we al weer een 5 knoopjes..
We voeren weer een hele mooie nacht in met een volle maan als schemerlamp.
Dat scheelt toch wel erg veel zo'n maan er bij je kan alles net mooi bekijken wat hannessen met een zaklamp overbodig maakt.
In de morgen kregen we zelfs een pittig windje, in de avond hadden we al een rifje er in gezet, maar nu rolden we ook de yankee maar wat in, het klinkt raar maar we gingen te hard.....
Vlagje wisselen
We hadden teveel druk in de zeilen, waardoor we in de golven lagen te bonken!
Nu gingen we bijna net zo hard maar een stuk comfortabeler.
Zaterdagochtend na precies 2 etmalen liepen we Graciosa aan, de vulkanen kon je al van verre zien en later de contouren van het eiland zelf.

We liggen hier in een ankerbaai waar je elke keer tegen elkaar zeg "wat is het water hier blauw"  bij het ankeren zag je het al.
Er liggen hier nog zo'n 10 andere boten van alle nationaliteiten.
Als je zo van Madeira komt met al zijn groen en begroeiing, is er geen groter contrast als hier.
Een grote droge vlakte, met vier grote vulkanen waarvan de hoogste 266 meter is!
Er staat hier nergens een boom! Alleen maar dorre struiken en hier en daar een cactus, dat is wel even wennen.
Een dag later zijn we de kant opgegaan en even naar een uurtje verderop gelegen gehuchtje gelopen, in de hoop op een WiFi plekje, winkeltje en een koud ijsje te vinden.
Deze vonden na enige tijd en het bleek de enigste op het eiland te zijn, ook vonden we een kleine supermarkt. Zodat we weer wat konden aan vullen wat eten betreft, we hadden wel genoeg, maar dan moesten we voorraad aanbreken.
Maandag hebben we onze baaivulkaan beklommen.
Het was een korrelig paadje met grote en kleine stenen uiteindelijk gingen we nogal steil omhoog.
Maar bovenaan was het werkelijk een mooi uitzicht, het was redelijk helder en je kon het eiland overzien.
De vulkaan was niet een traditionele met een grote krater in het midden, de kraterwand was voor bijna de helft weg zal wel met de uitstroom te maken hebben gehad, we waren er niet bij
We liggen hier een paar dagen en gaan toch wat wennen aan de omgeving, je ga ook de mooie dingen er van zien, kleine plantjes die zich door het leven vechten, maar ook vogeltjes die ik hier niet zou verwachten.
Elke dag even zwemmen is wel een heerlijke luxe hoor, niet voelen hoe warm het is.. Gewoon er in, een brilletje op en je kijk zo een 15 meter ver.

De eerste paar dagen was er pittig wind en lagen we strak achter het anker, nu is de wind weg komen wat dwars te liggen en gaan we wat schommelen.
Besloten is om onze floppenstopper maar over de reling te gooien.
Dit scheelt een hoop en maakt het een stuk comfortabeler.
Hier hebben we de komende 2 dagen veel plezier van gehad, en maakte het leven aan boord een stuk aangenamer.
Woensdag ging na het brood bakken onze MPPT laadregelaar van de zonnepanelen stuk..
Van alles geprobeerd, maar kreeg hem niet werkend meer! Resetten , zekeringen heel, kabels los kabels vast meten en nog eens meten en uiteindelijk besloten dat ons aankomend bezoek maar een nieuwe moeten meenemen, we kunnen niet zonder!
We nemen gelijk een iets zwaardere (50Amp) zodat we uitbreidings mogelijkheden hebben. We houden het nog steeds draaiend met stroom maar moeten er wel zon er bij hebben. We merken dat de dagen korter worden en het water warmer, zodat de koelkast ook meer aanslaat! Hier hebben we ook even de motor er bij gehad om de accu's wat op te toppen, en wat warm water natuurlijk.
Heerlijk zeilwindje
Donderdag zijn we weer verder gegaan, er liggen nog een paar Nederlanders in Marina Lanzarote en dat is weer leuk om elkaar weer even te zien, ook komt ons bezoek daar naar toe..

Het is een splinter nieuwe marina die nog nergens staan vermeld.
Daar aangekomen troffen we de Win2Win, de Antares en de Batjar.. we hadden elkaar weer veel te vertellen..
Toch weer lekker elkaar te treffen.