maandag 16 mei 2016

Dag 2 fleece en donsbed!

Na het bakje koffie gisteren, kon er wel een rifje uit, en dachten we wel met 1 rif in beide zeilen voort te kunnen. Het ging ook weer lekker.
En een half uur later begon de wind weer toe te nemen nog een klein zuchtje na dachten we...
Maar het veranderde snel naar te veel en voor we het wisten voeren we met het 3e rif een klein puntje fok en de kotter.
En hadden we af en toe een 35 knopen over het dek waaien.
Omdat we midden in de golstroom waren werden we flink noord heen geduwd (2,8 kn (en een heerlijk klotszeetje) en daardoor konden we flink afvallen naar ruime wind wat het weer comfortabel maakte..
Zo vlug het kwam ging het ook weer, en dobberden we in de middag met een 5 knoopjes wind! De genaker werd gehesen, maar dat was ook geen succes en lagen we te klapperen met een 2 knopen gemiddeld onzelf op te vreten.
Dus.. Jawel de motor er bij! en zo te zien zou het wel een tijdje motoren worden de zeegang zakte ook snel en was er geen geklapper meer van de zeilen. in de nacht kon de motor weer uit en liepen we weer een lekker gangetje. het etmaal bracht evengoed een 137 mijl dankzij het briesje

Gisternacht zaten we nog in de korte broek, met een dun fleecje, afgelopen nacht was het even anders, we varen naar kouder water en de wind is NO ook van de koude kant dus.
En zaten we gewapend met een winddichte hoge broek en dito jack en dikke loopsokken aan..
het donsbed is gepakt het slaapt wel lekker maar de nachten zijn koud. Overdag wel weer lekker in de korte broek!

We zeilen nu een lekker gangetje aan de wind, de hengel is uit.. en hebben we weer kans op verse vis!