zaterdag 14 mei 2016

Bermuda..

Na een gezellige avond bij de lokale Japanner gingen we de volgende dag om 6uur in de ochtend varen..
Steve van de haven was er ook om even te helpen, omdat het nogal stroomt hier..
Afscheid genomen en voeren we weg van een mooie en erg gezellige plek.. Waar we erg fijne mensen moesten achter laten..
Maar we moesten weer verder. Het nadeel van reizen is dat je veel afscheid moet nemen wat niet altijd leuk is..
De kind of blue komt een paar dagen achter ons aan omdat ze nog even familie gaan bezoeken, we zien elkaar weer op Bermuda. (Vanwege het weer duurde dat een week)
                                 Tjakano sodiminato onze kok
Het was een prachtige ochtend, geen wind en veel natuur na een 28 mijl liepen we het gat uit en konden koers zetten voor de volgende 814 mijltjes..
                                  Bij vertrek uit de haven prachtig mooi weer
Het was weer even wennen, kregen we zoals beloofd de 22 knopen wind en zelfs even 30 maar duurde maar enkele uren.
Een beetje hoger en een beetje lager af inspelend op de weersverwachtingen liepen we zaterdag ochtend vroeg Bermuda aan.
                                                        Dikke bries
                                            Maar ook mooie momenten natuurlijk
Hoe de reis was kan je lezen in de voorgaande bloggen..
We hebben wel eens betere oversteken gehad, inplaats van 840 mijl hebben we 943 mijl gevaren!
Winden uit alle richtingen, geen wind te veel wind, regen en noem maar op.
Maar we zijn er..
We werden al ruim van te voren via de DSC opgebeld door Bermuda Radio er moesten nog enkele gegevens worden gewisseld, tel nr, epirb registratie nr en nog een paar nrs.
We hadden van te voren in Amerika ons aangemeld via Sea-Clear en was het verder snel klaar.
We werden even later nogmaals opgeroepen, er lag een zeiljacht voor anker die hulp nodig had.
                                 Stand-by op wat er misschien gebeuren gaat
Na de beste man te hebben gesproken zat er een lijn in de schroef, zijn roer stond daardoor ook vast, en zijn ankerlier deed het niet meer, waarom niet.. Omdat de hele lier overboord was gerukt!
Wel zij ik, dat heeft ook zijn voordelen! je hoeft niet te repareren, gewoon even een nieuwe kopen..
Maar hij heeft onderwater de lijnen kunnen los snijden, en ook nog het anker er uit gekregen
En hijgend vroeg hij ons om hem te assisteren naar binnen toe.. Geen probleem natuurlijk.
En op naar binnen.
                                                 De gastenvlag gaat omhoog
         Aanloop Bermuda St George channel, daarna naar Convict bay waar we ankeren.

Eerst gaan we de klusjes aan pakken voordat we over het eiland gaan sjouwen.
Bij controle blijkt de ankerlier het niet te doen, bij een korte controle blijkt het de stekkerverbinden van de bediening te zijn en gelukkig niet het relais! hoe kan het ook anders) verder wat reparaties, en een grote controle van alles.
Daarna gaan we op pad want er is genoeg te zien hier.
                          De betonnen daken met de ankerplek op de achtergrond
Het eerste wat ons opviel is dat ze hier geen dakpannen hebben, maar gewoon een betonnen dak, bijna alle daken hebben een soort afvoersysteem wat naar grote reservoirs gaat voor drinkwater.
En er waaien dan ook geen pannen af als er weer eens een Hurricane overtrekt, want dat gebeurd regelmatig.
Het is een erg duur eiland, maar ze hebben wel heel mooi geld! kleurrijk en mooie afbeeldingen.
Je kan hier ook gewoon met USD betalen en krijg je in gelijke of door elkaar geld terug de waarde is gelijk.
                                                       Kleurrijke valuta
Na een lekkere lange nacht zijn we wat rustig aan de klusjes begonnen, het was wat buiig weer en deden niet de grotere klussen, het voorzeil moet ook nog even naar beneden voor reparatie maar dan moet het rustig weer zijn.
De ankerplek is goed, de grond ook maar er werd aangeraden een pilot lijntje te gebruiken!
En zagen we al bij schepen die vertrokken komplete boomstam omhoog komen!
Maar gelukkig niet overal.
We lagen dichtbij het dinghy dock maar we vonden het te druk en hebben hem een paar honderd meter verlplaatst.
Ietsje verder varen maar alle ruimte en héél rustige buren....
Daarna een beetje rondgewandeld in de omgeving, die fraai is omdat er veel bloemen uitkomen.
Je loop hier vrij vlug naar de Oceaankant toe waar een strand is en je ook kan snorkelen, dat willen we nog even doen want het kan de laatste keer zijn!

24 Mei is het Bermudadag, een feestdag over het gehele eiland, waarom deze dag wordt gehouden zijn we nog niet achter, misschien is het gewoon een feestdag..
Dinsdag ochtend met de bus naar Hamilton de hoofdstad van Bermuda. Samen met Lucia en Frans van de Dalwinnie en Barry en Ann van de Cat's Prawn..
Na een mooie busrit waren we een half uur later in Hamilton.
Bij aankomst zaten de kanten van de route al vol met lokale mensen
Allemaal hun koelbox mee, vele een tafel met allemaal gerechten het is een echte feestdag, sommige zitten er al zeer vroeg in de morgen om een plekje te bemachtigen..

Er was nog een halve marathon gaande en zagen we net nog de laatste uitgemergelde lopers binnenkomen..
Het was nogal drukkend van de vochtige warmte, en om dan te hardlopen is niet zo'n pretje..
Na een lekker bak koffie op een terrasje gingen we maar eens rondkijken alle winkels waren dicht maar dat kan op een andere dag wel weer.
Het was een feest om iedereen te zien, ieder zijn eigen plekje met alle fourrage om zich heen gebouwd, inclusief een tent boven het hoofd.

Om half twee begon de parade eerst kwam de lokale motorclub, vervolgens werd er een 45 jaar oude auto in de rij gezet, de burgermeester, miss Bermuda, miss gastvrijheid, en de verpleegster van het jaar.
Daarna kwamen de parade mensen in uitgedoste kleding langs, het was nog al een tijdrovende tocht
Met lange tussentijd voor de volgende kwam..
                                                           De muziekband
                                                              Miss Bermuda
                                            Verpleegster van het jaar.

Alles moest natuurlijk in goede banen worden geleid, en daar is politie voor..
Sommige dressed is de bekende "Bermuda short"
De bekende Bermuda short met hoge kousen en zwarte schoentjes er onder, de politie natuurlijk in blauw maar in een volgend blog komen er een varia aan kleuren voorbij..
Maar het werd weer tijd om naar huis te gaan en liepen we door de drukke paden weer terug naar de bus.
Er waren er meer die er genoeg van hadden En werd het allemaal teveel en nam de slaap de overhand..

De bedoeling was een chineesje te gaan doen maar bij het uitstappen van de bus zagen dat deze helaas was gesloten, en doen we dat maar een andere keer...
Het was een gezellige dag, morgen weer wat klussen het windje is gaan liggen en kan de fok naar beneden voor onderhoud.