vrijdag 13 mei 2016

South Carolina

Vandaag een klein stukje gevaren een 12 mijl naar Pine Island.

Gelijk onder de Bridge of Lions door
We hadden flink stroom tegen en liepen af en toe een 2,3 knopen vooruit! Even later zijn we maar wat truukjes uit gaan halen om zo ondiep mogelijk te varen wat toch snel een halve knoop in snelheid scheelt, dat we af en toe flink moesten bijsturen voor de ondiepte hoort er dan ook bij, maar het is wel leuk om zo te varen.
                         Nu waren het witte pelikanen... ook weer een nieuwe voor ons
Wederom een mooi stukje varen en na enkle uurtje lagen we voor anker in de zuidelijke ingang van het water om Pine Island.
Genoeg diepte en met laag water kwamen de oestebanken allemaal boven water.
                                                          Mooie ankerplek
Wat klusjes gedaan o.a. de log er uit gehad om de peddeltjes te vervangen, hij liep al regelmatig vast en nu kwam er een complete leefgemeenschap van onderwaterbeestjes uit!
Later lekker genieten van de ondergaande zon, wel uit de koude wind blijven het is nog fris met de afzakkende noorden wind..
                                                          Tot morgen!

Volgende dag nog een 20 mijltjes naar Jacksonville, waar we nog een nachtje ankerden naast de geul
Zodat we de volgende dag maar een paar mijl hoefden te varen tot we buiten waren.
Het was wat lastig zoeken maar wat gevonden alleen stroomt het hier een beetje, achter het anker meten we ..

Dit was wel het hoogst op het tij, maar het is ook nieuwe maan..
Een kort tochtje van een 19 mijl morgen naar buiten en dan 103 mijltjes noord en nog een 23 mijl de rivier op, niet zo heel ver en weer eens lekker zeilen..
Na het eten nog even in het mooie weer op het voordek liggen luisteren of er nog houtwurm in het teak zat,  daarna een filmpje deze avond All is Lost! En na de film met buikpijn van het lachen de kooi in.

Volgende dag om 10 uur vertrokken eeste stuk het gat uit tegen tij.
Maar er stond een leuk windje en we hadden er zin in straks de motor uit te doen...
En natuurlijk eindelijk buiten gekomen, was het lamlazeres blak!.. grrrmmmff
Buiten de pieren wemelde het van de dolfijnen, wat zijn er hier veel..
Ondertussen had Joce een lekker broodje gebakken, straks lekker een warm broodje met jam.

Mooi broodje hé
Een paar uurtjes later was er wat wind, genaker kon er zelfs bij en hesen we de slurf met het zeil er in omhoog..
Natuurlijk liep op dat moment de lijn van de hengel uit met luid geratel, en na een kwartiertje lag er een lekkere flinke tonijn in de emmer.. En kon de genaker worden gezet..
Het was al weer even geleden dat we tonijn op het menu hadden.. lekker weer..
  We hadden in Lauderdale een tweede hands "fighting belt" op de kop getikt en nu konden we hem gebruiken dat scheelt weer schaafwonden op de buik!

Ook maakte we even van het stille weer even gebruik om de dieseltank weer bij te vullen waar uit gaat en niet meer in komt.. gaat leeg.
Dus gaan we aan het infuus!

En met een ruim 6 knoopjes liepen we lekker door het water.. geen golven vandaag.
Maar we moesten niet te vroeg aankomen, want zou het nog donker zijn en de stroom nog tegen..
Maar door de nacht heen draaide de wind nam wat af en uiteindelijk kwamen we tegen 07.00 uur bij de verkenner aan.
                                Bij de aanloop van de Beaufort River
Het kon niet mooier en met soms 9 knopen over de grond dus de vloed mee, voeren we richting Beaufort.. Langs het bekende Militaire Paris Island, waar even verder door de brug een kleine marina lag, Ladys Island Marina..
Hier runde Steve de haven, Steve en Gloria hadden we in Puerto Rico ontmoet. Hij had ons uitgenodigd langs te komen..
We hebben een mooi plekje in de haven er zwemmen zelfs dolfijnen langs.. Ook het waterverschil met eb en vloed is hier al weer 2,40 mtr ook weer vreemd na zo'n een lange tijd.
Hier gaan we inslaan voor de voorraad en alles weer klaarmaken en kontroleren..
Eerste klusje is de stuurstand.
We hadden als afdichting een nieuuw soort pakking gebruikt, maar die functioneerde niet en begon te lekken! En om erger te voorkomen moest alles er even af en weer op de ouderwetse manier met kit af worden gedicht.
Ondertussen ook de draadbreuk van de kompas verlichting gevonden en zoals elke keer heeft elk nadeel weer een voordeel!
Motor verversen, nieuwe oliedruk sensor geplaastst we hadden steeds last van een vals alarm..
Hopen dat het nu over is..
We maken hier kennis met verschillende mensen en ze zijn allemaal erg behulpzaam we konden meerijden voor boodschappen, ik hoorde dat je ook gas moet hebben zei een ander en nam onze lege fles mee, en kwam later terug aan boord gebracht volle fles 3 $ scheelt nogal met Nederland.
Er zijn hier mooie douches, een heuse werkplaats met alle bedenkbare machines die je mag gebruiken.. Een flink washok wassen is gratis drogen kost een kleinbeetje. Iedereen kent elkaar en is één grote familie.
Zodoende dat hier mensen komen en niet meer weggaan
                                             Een mooi plekje in de marina

De fietsen staan vanwege de werkzaamheden boven op dek en gaan er binnenkort maar even gebruik van maken het is een mooi gebied.

We liggen vlak bij het plaatsje Beaufort wat een beetje op st Augustine lijkt hier is ook de film van Forest Gump opgenomen jullie wel bekend. zijn huis staat hier ook vlakbij. Het is overigens wel leuk om het verhaal van hem te lezen!
Ondertussen 2 keer per dag kijken naar de weerberichten om naar Bermuda te varen..
En elke keer is het weer anders.. Momenteel erg lastig om een gaatje te vinden voor de ruim 800 mijl.
Het plan is voor a.s. zaterdag maar nu komt er weer een "hoog" naar beneden en wordt het tegenwind..... Dus nu weer wachten?
Wij blijven ons op zaterdag focussen en zien wel of het lukt.. Beter 8 kn aan de wind dan voor de wind!

Ondertussen vermaken we ons hier best vanavond weer een hamburgeravond bij een klein tentje verderop waar sinds heugenis elke woensdag hamburgeravond is je betaal 4 dollar, en krijg een broodje hamburger en een hotdog aardappelsalade en bonen..
En de buik was weer
Het is een fijne haven en de Hollanders zijn erg interressant! ze willen allemaal weten wat we gedaan hebben, maar dat we de oceaan overgaan.. in die kleine bootjes wil er maar niet in..
Dikke kabels
Het valt trouwens op dat 90% van de boten een constante waterstraal hebben lopen buitenboord..
Maar even doordenken en kijkend naar de walstroomkabel wisten we het antwoord al.. airco!
Dit in combinatie met zo'n tweedeurs koelkast met ijsblokjes en een 1,20 doorsnede tv zorgt er voor dat de stroomanvoer niet door zo'n Europees kabeltje gaat die wij gebruiken..

Donderdag hebben we de fiets gepakt en zijn gaan toeren.
Hier in Beaufort is genoeg te zien, de oude klassieke huizen met de overhangende eikebomen behangen met Spaans mos.
De stad is gesticht in 1711 en is door vele Europeanen opgericht er is een oud historisch gedeelte waar heel mooie en zeer goed onderhouden panden zijn te zien.

mooie beelden van het Spaanse mos

Het geeft een spookachtig aanzicht maar ook zeer mooie plaatjes.

Zo kwamen we ook op de Spanish mos trail.. Een lang fietspad die gemaakt is op een voormalige spoorbaan en dus kilometers lang is, en door enkele staten kunt volgen.
In Beaufort kwamen we weer in een paar mooie winkeltjes, en zagen we weer een bekend merk!

Ook zijn er veel panden waar één eigenaar is en die de oppervlakte verhuurt aan diverse mensen die hun spulletjes daar te koop aanbieden. Variërend van lokale kunst tot antiek en alles wat de mensen kwijt willen.. En gelukkig hebben we geen grote boot! en bleef het bij een schaal die zo lelijk was dat ie weer mooi werd!
Het zijn niet alleen grote huizen die er leuk uit zien ook de kleinere zijn prachtig, echt Amerikaans.
    Alles staat lekker ruim uit elkaar en veel hout natuurlijk.. (Laten we de vlag niet vergeten)

Daarna nog even de comfort seats goed spoelen, deze hebben al het nodige zout te verwerken gehad, wat dat betreft zijn ze niet ontzien! maar flink water zeep en een boender zien ze er weer als nieuw uit, daarna met waterafstotend spul behandeld van Sunbrella! en kunnen ze weer een stootje hebben.. petje af voor deze stoelen want krijgen er flink van langs en zijn altijd buiten!
                                            Goed het sop laten intrekken

Zaterdag staat voorlopig nog steeds vast als vertrekdag en gaan we daar op inspelen, maar alles onder voorbehoud van het weer..
Hoe het allemaal afloopt lees je in het volgende blog, wat we met de SSB zullen versturen, wil je het volgen moet je je even aanmelden...
Groetjes van de Verleiding.