zondag 5 oktober 2014

Zo Heurt het

Woensdag 1 oktober
Na de eerste nacht in Portimao, keken we wat laat naar het dagelijkse weerbericht.
de haven weer verlaten.
Daar zagen we dat de huidige noordelijke wind alleen vandaag zou waaien en daarna oostelijk zou worden.
Dus binnen een half uur voeren we tegen alle gemaakte plannen in, met vol tuig (= met alle zeilen) de haven uit en verder oostwaarts.
klein dorpje tussen de rotsen
De wind was dwars en we liepen er lekker doorheen. Ook de kust was hier erg mooi om te zien en was het moeilijk niet te stoppen en het anker uit te gooien. Maar we wilden verder naar ria Formosa  het waddengebied vlak bij Faro waar iedereen zo vol van is!
De mooie wind zakte er na een 3 uurtjes er uit en werd ZO net aan te bezeilen maar er was ook veel minder wind, tot dat de wind van voren kwam en hebben we de motor helaas maar gestart.
een mooi avond
Om even voor 7 uur liepen we het ankergebied in, en dat kon nog even mooi voor het donker werd.
Met het binnenlopen waren onze verwachtingen groot, maar toch vonden wij het toch wat tegenvallen hier! Zo ook de andere Nederlanders die binnen waren gekomen.
aldoor een drukte in het haventje
We liggen voor anker bij een klein eiland  (Culatra) dat bewoont wordt door hoofdzakelijk visserlui. een klein simpel dorpje gewoon in het zand met betontegels van een meter in het vierkant wat de straat was. Vreemd maar het heeft wel een aparte sfeer. Er rijden allen maar een paar tractors hier voor de zware dingen, grote boodschappen doen ze aan de vaste wal en alles is verder gemoedelijk.
kleine straatjes
Ook is hier een baaitje die aldoor droog valt. Hier vindt je de vertrekkers (de meeste staan ook op google earth) die zijn blijven steken. Hoog op/of tegen de kant waar je alleen met springtij kan komen, de meeste zijn catamarans, maar ook een enkele monohull vind je hier.
Een tentje aan de oever gemaakt, energie van een bootmolen en zonnepanelen, sluimerige kleding en lang grijs haar.. en sandalen natuurlijk..
Sommige boten liggen hier al jaren en zijn dan ook verre van zeewaardig meer, maar ook piekfijn onderhouden schepen met hun eigen tuintje naast de boot.
Gemaakt van bootonderdelen en alles
verder gevonden op het strand
Het is een vreemd en apart gezicht dit zeilersdorp. "a way of life" zeggen ze. Geen onkosten dan alleen je eten en een paar verzekeringen.
In de avond weer contact met zoonlief Tjerk gehad die net bij de laars van Italië voer richting de Adraitische zee.
We hebben bijna elke avond contact en het lijkt wel hoe verder weg hoe beter de verbinding word. We zijn ook erg blij met de SSB installatie, en zouden hem niet graag willen missen.
De volgende dag zouden we naar de vaste wal zijn gevaren met onze dinghy die we onlangs "Nat Pak" hebben gedoopt!  Maar de wind belette het om droog over te komen helaas.
En zijn we naar het lokale strand gegaan voor een lange wandeling en natuurlijk lekker zwemmen in de zee.
Vrijdag 3 oktober zijn we vertrokken richting Vilamoura omdat het er naar uit gaat zien we evt zondag naar Madeira kunnen vertrekken.
Vilamoura is een luxe, normaal veel te dure haven waar je de ook de grote jongens kan vinden..
80% zijn motorboten wil je naar het havenkantoor word je gehaald en gebracht door de havenbemanning in de RIB. (rubberboot met polyester bodem)
Manoeuvrerend tussen alle rubberbootjes door van de dames die alle jachten onderhouden, dit voor het weekend als de eigenaar weer even aan boord komt!
Er staan ook leuke auto's bij onze steiger, zoals de duurdere soort Mercedes, Porsches, Bentley's en zelfs een rode Ferrari stond voor onze steiger (handig om wat in mee te nemen)
Waar mensen uit stapten keurig nog in het pak, de dames blinken van het goud met de pump's in de hand (wat lastig op de steiger)
En daarna lekker een glaasje champagne onder de bimini!
Tja "Zo heurt het"

Er werd dus ook wat opgekeken toen ze langs onze "woonboot" liepen, waar de onderbroekjes aan de achterkant hingen te drogen! (we moesten ook ff lachen)
Langs de kant van de haven is alles gevuld met restaurantjes, winkeltjes, makelaars, ijs-tentjes (2 bolletjes 5.90) en ga zo maar door. en uiteraard grote hotels sieren de verdere kust.
Dit alles heeft natuurlijk zijn prijsje! en voor ons zou dit in het hoogseizoen zo'n € 55.00 p/d kosten.
Maar het is nu laagseizoen en door de koude is onze boot wat smaller geworden! en kostte het slechts  € 17.35! (er wordt veel met de breedte gerekend)
Nou vooruit, dat vinden we redelijk.
Weerberichten worden gekoesterd momenteel, elke 12 uur wordt er naar een nieuw bericht gekeken.
Zondag zouden we gaan, maar.... je raad het al..
Door het lage druk wat op Nederland  aankoerst, wordt het bestaande Azoren hoog naar beneden gedrukt de Noorden wind wordt westelijk en een klein lage druk alhier helpt daar bij.
Op de plaats weer rust, en eind deze week lijkt alles te herstellen (denken ze).
Dus.... kunnen we wat rustiger slapen!
Vanavond afscheidsbarbecue op de steiger, de Puff en de Ojala vertrekken morgen naar Dakar in Marokko, we gaan ze een tijd niet zien en zo gaat ieder zijn weg, hopen dat we elkaar nog even zien op de Canarische eilanden?
Wij gaan morgen weer terug westwaarts en wat mooie plekjes opzoeken die we hebben moeten overslaan, onder andere een anker etmaal bij de rotsformaties halverwege
en zo heurt het!

De afscheidsbarbecue

1 opmerking:

1. He Ron, nooit geweten dat de Dakar-rally in Marokko eindigde ;-) Fair winds en hopelijk tot op de Canaries!!! geniet ervan! Leon & Frieda