donderdag 9 oktober 2014

Geduld is moeilijk

Tot ziens en tot de?? canaries?
Zondag 5 okt
Vanmorgen uitgezwaaid door de bemanning van de Puff en de Ojala zij gaan vandaag naar rabat in Marokko. Toch vreemd om weer  afscheid te nemen, je ziet elkaar niet elke dag, maar toch waren ze er.
Wij gingen west over om de sprong naar Madeira te maken.
En gaan via Praia de Benagil naar Portimao, hier wilden we ankeren en misschien overnachten vanwege de mooie kust.
Maar met het overboord gooien van het anker op 8 meter water hoorde ik het al.. stenen!
Evengoed uitgevierd  vliezen en snorkel aangetrokken en maar even kijken bij het anker..
en inderdaad hij lag boven op een stenen plateau! Met 1 cm zand.. nee dus! Anker maar weer op en verder.
Waar we het laatste uurtje nog even werden getrakteerd op een 28
knopen wind (aan de wind) en door het vergeten afvoerslang van de gootsteen in de douche, werden we ook nog eens getrakteerd op een 65liter extra (zout) water onder de vloer wat er door onder helling te liggen af en toe al er boven kwam!
Fok gedeeltelijk ingerold, grootzeil wat gevierd en zo bijliggend hebben we eerst alles er maar even uitgehaald voordat het erger werd en verder onder de vloer komt bij de voorraden..
toen we uiteindelijk in de havenkom voor anker lagen waren we pittig uitgeblust.. en weer een goede les geleerd… ook met mooi weer de kranen dicht!

7 oktober,  vandaag met de dinghy naar de 15 km verder aan de rivier “rio Arade”  (Portimao) liggend dorpje
Silves.
Een mooie tocht heen en weer waar we ijsvogels, witte reigers, ooievaars en andere leuke dingen zagen, tot zelfs een schildpad aan toe.
Met de vloed heen en de eb terug anders wordt het een te lange tocht.
Na 50 minuten varen meerde we af in Silves. Een leuk dorp wat al behoorlijk op leeftijd is, met zijn nauwe straatjes, en op de heuvel de gerestaureerde resten van een kasteel uit 1137 hier hebben we de dag door gebracht tot de eb ging lopen, het was hier lekker rustig en
vlak voor dat we terug wilden werd er een bus toeristen losgelaten..
Op de terugtocht kwamen we een echte Lidl supermarkt tegen en konden we weer inslaan.
Met tassen gevuld voeren we de laatste mijl naar onze boot. De score was o.a. speculaas!! En een chocolade Kerstman, nu proberen er af te blijven.
Morgen gaan we de haven in, er komt wat wind en die staat recht de monding in wat ankeren niet comfortabel maakt.
Gelijk wat in orde maken want er lijkt nu weer een kansje op vrijdag te komen.
8 okt
We liggen nu in de rustige jachthaven van Portimao
vandaag met de dinghy naar de overkant geweest naar het plaatsje Ferragudo,  een oud vissersdorpje, alleen die zijn hier een beetje uitgestorven.
Ook hier was het een ware rust, zeer weinig toeristen.. Het heeft toch zijn voordeel wat later in het jaar hier te zijn.
Na dit alles hebben we ons maar even getrakteerd op een lekkere sangria met.. een portie bitterballen!

Bij het binnenhalen van het weerbericht  toen we weer aan boord waren, zagen we tot onze vreugde dat het weer een mooi gaatje toonde.
En dat we vrijdagochtend om 7 uur kunnen vertrekken voor de 480 mijl lange tocht.
We juichen niet te vroeg, want het is nog 1.5 etmaal en kan er veel in die tussentijd met het weer gebeuren.

Kijk dan knip je hem zo af..
Een tegenvaller.. je raad het al..  we moeten wachten. Er kwam weer een flinke lage druk er tussendoor en krijgen we mede daardoor de wind  van voren met een 5-6 beaufort en daardoor komen we te laat aan om voorde volgende binnen te zijn.
En het zou misschien net gaan.. maar we hebben afgesproken niet gaan met twijfel.
Dus.. denken we dat we er wel weer een weekje aan kunnen knopen.. het valt niet mee dat geduld op te brengen als je weg wilt. Maar we moeten niet klagen  we lopen lekker in korte broek en morgen komt de zon er weer bij.
Vandaag de 9 okt hadden we een regendag, dus er werden heel andere dingen gedaan, Jocé kreeg naailes van Lilian van de Win-2-Win. En werden er vandaag films en foto's uitgezocht en voor de rest niets, maar hier hebben we het al druk genoeg mee.
Morgen weer de haven uit en weer voor anker bij andere plekjes.. het weer laat het toe
Maar we blijven scherp om te vertrekken.
Ondertussen hebben we ook weer een nieuwe film geplaatst. Op You Tube en op onze filmpagina