zaterdag 12 juli 2014

Naar Spanje

De Oversteek
In plaats van dinsdag waren we woensdag gegaan, de berichten waren westelijke wind een 20 knopen.
we verlaten Dartmouth
Dat zou betekenen eerst veel aan de wind! En dat is nou net wat we niet willen.
aan de mooring in Salcombe
We zijn naar Salcombe gevaren en daar een nachtje aan de mooring (á 20 pond..)
Ook daar ben je gauw van genezen, leuke haven maar duur.

We lagen daar even later midden en een wedstrijdveld, er was een wedstrijd week gaande  een leuk gezicht
We lagen samen met de Puff aan één
mooring, in de zomertijd kan dat oplopen naar 5 boten per mooring…

Woensdag 9 juli
Om 6 uur de haven uit richting La Coruna
Er was een stevig windje maar nu van achter (120Gr)

dubbel gereefd
Deze zou ….. later afnemen.. niet dus... en trok zelfs aan tot een 25 -30 kn.de topper was 35 knopen een dikke 7 bft.  Genoeg dus voor ons tweetjes.. we zijn niet aan het werk hoor! het vaart wel mooi maar het comfort is ver te zoeken, en je bij elke stap moet vasthouden..
Zo gingen we ook de nacht in en zo rond een 03.00 nam de wind wat af tot een respectabele 15-19 kn.
Mooi zeilen dat wel, een dag afstand van 179 mijl we maakten wel punten.

Donderdag 10 juli
daar komen ze
Mooie dag 15 kn wind nw dus ruim..Zo rond eind van de middag werden we getrakteerd door een mooie dolfijnen show. Waar je ook keek waren er  dolfijnen, prachtig, hier doe je het voor… toch!
ook varen we continaal plat af, de meter stopte bij 180 meter.  (Tegen de Spaanse kust hadden we 5000 meter onder het schip.)
Ook een mooie rustige avond waar de wind steeds verder afnam de gehele nacht waren er dolfijnen rond de boot, met een felle zaklamp kijken en het leek wel of ze op het licht reageerden.
In de ochtend ronden we weer een etmaal af van 154 mijl ook nog goed.de deining was ondertussen ook flink minder en was het weer vakantie vieren op de boot.

Vrijdag 11 juli
je kan ze bijna aanraken
Nog minder wind, na een dolfijnen show lekker gaan ontbijten in de kuip, en daarna met de zeilen aan het spelen, rif er uit, yankee uitbomen,  kotter laten zakken, en ja hoor de genaker omhoog
met een zweetrug hadden we alle variaties gehad en schoten we nog geen moer op dan max. een magere 5  knoopjes, maar ja als het niet minder wordt…
Ja wel , om 12 uur stortte het in,  na een uurtje 1.5 en 2 kn te hebben gedreven kwam het gele gietijzeren  monster tot leven en met een 1500 toertjes  hadden we zomaar weer 6 knoopjes! Makkelijk he;
licht van de maan
Gelukkig zijn nu de nachten ook lekker. Niet meer koud en met een bijna volle maan gewoon lekker, al was het alleen maar omdat hier geen grote vaart is! deze gaat buiten ons om.
Om 6 uur hebben we de motor uitgedaan omdat er een windje kwam en even later haalden we weer een lekker vaartje verder zuid in..

Zaterdag 12 juli
We hadden flink mijlen gemaakt in de nacht,  gelukkig dan waren we mooi op tijd in de haven..om 9 uur waren naast het land en hebben we hem lekker laten uitdrijven met 2 knoopjes dat duurde lekker lang en hebben we gewoon lekker gezeten met een lekker moppie muziek aan broodje eten etc..
na 1.5 uur hebben we de motor gestart en hebben we de laatste 5 mijl gedaan.het zijn 489 mijlen geworden in 73 uren..
We liggen op een mooi plekkie, alle gemakken en een lekkere douche
morgen wasdag en wat kuieren en verder.... we zien wel

Ook hebben we een filmpje geplaatst elders op onze pagina bij Film Klik Hier

Hier nog een klein filmpje van de dolfijnen.

1 opmerking:

1. Hallo Verleiding crew,
    Spanje, de Biskaje met zijn imago overgestoken, gefeliciteerd! Een mooie super snelle overtocht,
    Geniet van Coruna en Galicië ,de tapas heerlijke wijn etc.