donderdag 3 juli 2014

Door de Needles

Yarmouth
Na een 3 daagjes in Yarmouth zijn we toe aan verder, de wind is niet veel, maar het zij zo.
De laatste twee dagen lagen Leon en Frida van de Puff naast ons en hebben het gezellig gehad
zondag avond met zijn allen naar de Pub, Nederland speelde en dat was te merken.
Gedurende de middag druppelden er verschillende Nederlandse boten de haven in.
needles
En alles zat om 5 uur in de pub vooral het laatste half uur vormden we een bezienswaardigheid voor de Engelsen, waarvan er ook meededen  een mooie avond.
Maandag om 13.00 gaan we op weg even water laden en de jerrycan's volgooien aan dek, als er een mooi gaatje opdoekt kunnen we zomaar Biskaje gaan oversteken.
needles atractiepark
Maar eerst nog even in het hoekje bij de needles kijken het is mooi weer, dus kan je veel doen
plan was naar Brownsea Island in Poolharbour te gaan, maar toen we buiten waren liep de boot zo lekker,dat we zijn besloten om door te varen naar Weymouth
Dat boven de beruchte kaap Portland Bill ligt
aanloop weymouth
We liepen om 8 uur avond.s de haven in voldaan na een schitterende zeil dag met zon en een windje.
In Weymouth werden in 2012 de olympische zeilwedstrijden gehouden dat valt  ook te merken hogere prijzen meer toerisme (horen zeggen) en hogere havengelden... want iedereen wil hier gelegen hebben, en 5 dik is normaal....

01-07-14
Vandaag zouden we in Weymouth blijven omdat er wat bries buiten is, wel oost.. Maar, besloten werd om door te gaan naar Dartmouth
Er stond nu zo'n 18-20 knopen (O) en dat zou zo blijven.
Joce is niet op land geweest ik had het geluk op stenen te lopen naar het havenkantoor
We moesten dus om Portland bill heen richting Dartmouth
Dit kan binnendoor vlak onder de kust door en buiten om maar dan moet je er meer dan 5 mijl uit de punt vandaan blijven. De planning dat je daar bent komt  nogal precies..

Portland bill staat bekend als één van de slechtste plekken, door deze verhalen die je dan overal leest krijg je ook wel een bal in je buik, zo'n tandarts gevoel zeg maar.
Er was besloten om buitenom te gaan..de safe way zeg maar.. een briesje, lagerwal en onbekend was de redenen. (goed bedacht dacht ik)
Tot we wilden losgooien en onze Engelse buurman vroeg, wat we nu gingen doen.
Uitgelegd, en hij zei ik gooi je niet los je blijft hier nu liggen dat ik ga vertrekken, en dan vaar je maar met ons mee.. Je gaat niet buitenom,. nergens voor nodig (trouwens daar hadden we wel de juiste tijd voor gekozen)
Tja.. wie ben je dan om er tegenin te gaan.. hij woont hier ter plaatse.
Onze buurman
10 min over 12 vertrokken we ( hij had nog geen stopwatch)  en we waren onderweg
Buiten stond een geweldig mooi weertje. De lucht brak open en met een bootsnelheid van meer dan 7 knopen vlogen we richting de Bill.
super mooi zeilen
Zoals altijd viel het allemaal reuze mee, en wordt je gewoon te bang gemaakt in de boeken.. zoals onze buurman zei wees er niet bang voor maar respecteer het..
Het is een prachtige mooie zeildag geworden..  strak blauwe lucht 15-17 kn wind van achteren. Om 20.00 u. liepen we Dartmouth binnen, een schilderachtige locatie als je daar naar binnen vaart.
De doorgang van binnenuit

waar je na even varen aan weerszijden wordt aangestaard door 2 kastelen, op twee 140 meter hoge rotsen
Daarna vaar je de rivier de Dart op
Hier blijven we dus wel enkele dagen,er is hier genoeg te zien en te doen.