zondag 20 juli 2014

Corme en Laxe

16-07 Vanuit Coruna een 39 mijl gevaren met in het begin een 10 knoopjes maar na enige tijd de beloofde 20-25 kn, we schoten lekker op, om 4 uur middags gingen we het hoekje om bij het haventje van Corme
hierin zijn geen boxen voor ons maar moesten we elders voor anker, niet veel ruimte maar was te doen   uit eindelijk lagen we  op een mooi plekje tussen rotsen bij het strand, wat ruimte gehouden want hij zou met de nacht ZW gaan draaien..

Corme
Een rustige nacht zonder anker alarmen, er was hier feest op de kant, en een kermis was het toppunt van de festiviteiten. Geen idee waarvan, maar iedereen deed mee.
In de ochtend nog even ge-skyped we hadden zowaar  een goede verbinding met een hotel  ergens op de kant.. zelfs met beeld er bij!
We zijn dolblij met deze antenne, ongelofelijk waar je de signalen vandaan haalt! Soms wel een ruime 3 mijl weg.
Mossel vlotten
Corme is een klein plaatsje wat een gedeelte inkomsten heeft uit hangcultuur van mosselen

Die  onder grote vlotten in de Ria liggen, deze zullen we nog veel tegenkomen. Ook kwamen er deze dag zo’n 10 grote kotters hun vangsten te lossen in vrachtwagens.
17-07
Volgende ochtend werden we wakker en stond er al een flinke  wind uit het ZW, we wilden naar  de kant maar ik zelf had er geen lekker gevoel bij.. lager wal met op zo’n 30 mtr de rotsen.
Het anker hield wel goed maar aan de overkant van de baai (Laxe)was een mooie opperwal.

Na een kopje koffie hebben we het anker gelicht en naar de andere kant gemotord deze 3 mijl was best te doen.
Daar aangekomen vlak onder het strand het anker uit en we lagen prinsheerlijk.
Laxe is een soort gelijk Dorpje als Corme alleen geen mosselen..
er is hier een groot strand waar je overal in het heldere water kan ankeren, een mooi plekje voor de genen die nog hier naar toe willen.

We lagen zo’n half uurtje toen we de Guardia Civil aan boord kregen
voor alle papieren.. met name de verzekeringspapieren moeten in orde zijn, een goede zaak er varen genoeg zonder.. maar hier tillen ze er zwaar aan.
gebakken octopus(jes)
De dinghy opgeblazen en naar de kant gegaan om even de benen te strekken, we kunnen merken dat onze taal vooruit gaat, we bestelen rode wijn en kregen een soort cassis… dus rood was goed.. toch! (volgende dag het zelfde besteld en ging het wel goed)

We zullen hier nog wel een paar dagen liggen tot de wind weer draait.
Het eten en drinken is hier  (vinden wij) erg goedkoop. zo ook de boodschappen B.v. op terras 2 x koffie € 2,50, 1 x wijn en 1 x bier € 3,20
Je zit hier lekker voor op  terras, en krijgt er cake of gebakken octopus bij

voldoende uitgerust
20-07
Vandaag gaan we weer verder zuid in, richting Camarinas, een baaitje verder. we hebben de afgelopen dagen hier lekker rondgehangen en nu is de wind ietsje gunstiger en gaan we maar verder.
Gisteravond lekker gegeten, en bij terugkomst op het strand was ons bootje weg! die was zelf gaan drijven en lag even verder tegen de dam aan.. weer een leermoment zullen we maar zeggen.
Vandaag een 20 mijl varen maar we moet aan de wind, ja we weten het tegen ons principe, maar we zijn aan varen toe en er is niet veel wind.We zijn voldoende uitgerust en kunnen wel een verzetje gebruiken.