vrijdag 28 september 2012

Weer vaste wal onder de voeten

hier een verslagje van de laatste 4 dagen..
Dinsdag 25 september Jersey
Bussie heen loopie doen bussie terug…
Vandaag een echt mooie tocht gehad, tot nu toe geen spijt gehad van Jersey, ook dit eiland ondanks zijn dichter bevolking nog zeker zeer de moeite waard.

Bij terug aan boord gekomen kregen we de weerberichten van de havenmeester.. en morgen geraken we denk weer weg, eigenlijk moeten we blij zijn met een gaatje tussen de depressies, maar we wilden eigenlijk nog meer zien van Jersey.
Z Westelijk 2-4 becoming cyclonic in the evening, later in the night N-nw  2-4
Als het lukt morgen Guernsey en vrijdag Cherbourg  maar dat hangt van het tij af want we gaan weer door de race van Alderney met springtij.

Woensdag 26 sept  GuernseyZW 5-6 met guts of 40Kn zo stond hij weer vanmorgen op de kaart…. We gaan niet,,. We gaan.. we gaan niet .. tja is het nu wat stiller? Weer even naar de pier lopen maar vanmiddag nam de wind af  en zijn toch maar richting Guernsey vertrokken. Er stond buiten wel een rottig zeetje met terugslag van de kant, en moesten het eerste stuk motorsailen tot voorbij de hoek van het eiland zo’n 7 mijl
Toen zetten we koers en kon de kotterfok er ook bij, we hebben er niet veel foto's van we willen wat langer met deze camera doen.. (go prootje denk)
spullen drogen op de motor
Na 3.5 uurtjes varen meerden we af bij Guernsey
En konden we de troep opruimen
Jocé haar donsbed en kussen waren nat, Bureau was opeens opgeruimd, er lag 20 mtr.  ankerketting naast de bak (een bak in de ankerbak)
Ik denk dat er golfjes bij waren van zo’n 3-4 mtr wel een lange zee en hebben ook fantastisch gezeild met af en toe een proester met water over het hele schip, en een windje tussen de 20 en 25 kn
Eenmaal afgemeerd deed Jocé 2 pizza’s in de oven en ik ruimde alle rommel op.
het werd niet erg laat..

Donderdag 27 sept.
Zeiltje drogen
Vanmorgen de haven in gevaren met genoeg water onder de kiel.
Wat inkopen gedaan rondje om,  rondhangen en een beetje uitrekenen wanneer we noord op gaan.
Middags nog langs het aquarium gegaan, wat bij ons vorige bezoek al was opgevallen.
Dit was de grootste afknapper  tot nu toe een verwaarloosde, onverzorgde bende vonden wij het.
Zonde van het geld.
Later nog even het laatste Guernsey geld opgemaakt, alleen de briefjes zijn lokaal, het muntgeld is allemaal gewoon Engels gemeengoed. Je zou het overal kunnen inwisselen bij postkantoor en/of bank maar lukte nergens! alleen bij lokale winkeltjes kon je soms Engels terug krijgen
Afijn morgen om 04.15 staat de wekker, en vertrekken we naar Cherbourg
Word weer niet laat..

Vrijdag 28 sept. Cherbourg
Vanmorgen om 05.00 Ned. tijd vertrokken. De eerste 3 mijl even de motor er bij zodat we bestuurbaar blijven in de “kleine Russel” waar we toch nog een 9 kn liepen.
Er was nog niet veel wind en wat er was waaide recht van achter maar niet veel later hadden we een bakstag windje van 15 kn, die later weer recht van achter begon te waaien.
Ondertussen waren we al  dwars van Alderney, en hebben gegijpt en de fok uitgeboomd.
daar kregen we ook lekker de gang erin, en de topsnelheid lag op 12.9 kn bij 16 kn wind.
op de piloot konden we niet meer sturen  want er waren gewoon draaikolken (gelukkig was het dag)
En vloog de boot zo af en toe 30 graden naar links of rechts. (lekker zo voor de wind)
Verschillende malen de neus erin gedouwd en vond het op een gegeven moment eigenlijk niet leuk meer omdat je gewoon bent overgeleverd aan de stroom.
Go with the flow.. wel.. we weten wat het is, krijg hier geen slecht weer  dan wil je er niet zijn.
Om 09.00 meerden we af in Cherbourg 43,5 mijl in 5 uurtjes is toch een redelijk gemiddelde.
Boodschappen gedaan, fluitketel aangeschaft en leren beschermhoezen voor de aansluiting van de reling op de preekstoel voor, die kunnen we in Nederland niet krijgen.
De zwerver stort nog steeds, telkens ter aarde.
Lekker mosselen  gehaald, scheelt hier nogal in prijs, Eur. 1.50 per kilo
Waarom ze zo goedkoop waren weten we misschien vanavond!
Douane aan boord gehad, hemd van je lijf gevraagd. Was net een toneelstuk met armen en benen  vragen en antwoorden. Amper een woord Engels konden ze, maar verder alles in orde .. (een schoolvoorbeeld)