maandag 17 september 2012

(16-09)Cherbourg-Alderney
Om 12 u uit de haven en met een 10-14 kn aan de wind naar alderney
Gang als een kogel
Om ca. 12 u zouden we het tij meekrijgen en na enkele uurtjes hadden we het tij op topspeed met af en toe  11.5 kn over de grond (bootsnelheid 5 kn)
Vreemd varen, vooral bij kaap De La Hague met allerlei stroom rafels.
We moesten niet te zuidelijk komen anders stroomde je de Race van Alderney in, en krijg je het moeilijk om er tegenin terug te komen.
Om 16.30pikten we een mooring op in de haven van Alderney, een mooi zeiltochtje wat we vierden met een kaasplankje en een jutter/wijntje.
We kijken reikhalzend uit naar een volgend iets om te kunnen vieren want dat is lekker.

Aldeney (17-09)
Vanmorgen met de dingey  naar de kant, het is ongelofelijk hoe in zo’n klein stukje varen een totaal andere bevolking tegenkomt.
Gigantisch Engels, tijd weer een uurtje terug? Links rijden (al snap ik niet waarom ze hier een auto hebben)
Maar een verschrikkelijk mooi eiland, we hebben het eiland rond gelopen langs de kust zo’n 27 km
Mooi vergezichten rotsformaties en noem maar op. aldoor ooohhhs en aaahhhss.
Erg helder water, je kijk zo’n 10-12 meter ver naar de bodem. Aardige mensen etc..
Aan de zuidkant van het eiland leeft een grote kolonie Jan van Genten, een rotsformatie in zee  waar het krioelde van deze vogels.
Verder is het één grote vesting geweest in de oorlog, hiervoor werden alle inwonende geëvacueerd en 30000 krijgsgevangenen hebben het eiland omgetoverd in een zwaar bewapende vesting, alleen is er nooit veelgebruik van gemaakt
Dat was een inrekenfoutje van de Duitsers. Zoals D-day
verder merk je aan de vegetatie dat er een subtropisch klimaat heerst, vele palmboomen al vetplanten etc..
Eind van de middagwaren we weer  terug en even lekker onderuit gezakt op terras met een paar grote pinten, daarna er lekker gegeten.
Hier hebben we besloten om maar voorlopig in deze hoek te blijven, Wight komen we vast weer eerder dan in deze hoek
Het is hier zo mooi, en nu zijn we er... en het is mooi weer.
Dus morgen varen we naar Guernsey  daar wat rondscharrelen  dan kijken we ff bij Jersey
Zolang het weer blijft vinden we het best