maandag 1 oktober 2012

Ouistreham

Hier weer een verslagje, geen internet alleen met de telefoon!!
Morgen weerbeter hoop ik. en voegen we de foto's weer toe

Zaterdag 29 Sept.
Bijschrift toevoegen
Vanochtend om half 8 vertrokken uit Cherbourg, we hadden precies het mooie tij, 4 u voor HW dover
Mooie koers half en ruime wind naar St. Vaast, veel stroom mee gehad, met een max van 12.4
Je went er gewoon aan..
Om half een meerden we af,  rommel aan de kant en even een rond je om. En weer een paar onweerstaanbare lekkernijen meegenomen.
Ook even de sluis aan de andere kan bekeken, vreemd hoor dat er straks weer 4,5 mtr water staat!
later nog even bij de lokale mastenbar een bakkie gedaan.
Wederom weer erg mooi weer, we zijn wel gelukhebbers hoor.
Avonds lekker uit eten geweest vlees vis en oesters, over lekker eten heb je ze niets te leren.
Nog even  in de kuip gezeten weinig wind en nog steeds een aangename temperatuur, de wind is Z gedraaid, en daar zal het wel mee te maken hebben.
Weer een heerlijke dag….
Morgen staat een nieuwe op de lijst Ouistreham  lijkt ook een leuk plaatsje te zijn

en dat vaart zo lekker.
Zondag 30 Sept.
Vanmorgen om 08.30 u. met het openen van de sluis vertrokken uit St Vaast, richting Ouistreham 47 mijl oostelijker. De eerste 3 uurtjes het tij mee daarna tegen, maar het stroomt hier niet zo erg onder de kant en profiteren van een mijltje extra.
Het was eerst  wat bewolkt maar na een 2 uurtjes werden we weer zonovergoten.
de genaker stond er al gelijk vanaf begin er bij,  het was weer prachtig varen.
We waren wat te vroeg  bij de aankomst, en hebben hem daar wat laten drijven, zeilen opgeruimd en wat vissen! deze vakantie weinig geluk gehad, maar ook het aas waar wij mee vissen zal wel niet goed zijn.
Om 5 uur naar binnen gegaan  naar de wachtsteiger voor de sluis (eerder lig je met LW in de prut met springtij vandaar een uurtje buiten wachten)
Om 9 uur avonds konden we worden geschut volgens een Fransman die naast ons kwam liggen.
de sluis ging open, en een schare van boten ging er in (ondertussen aardig druk aan de steiger)
En lagen als Franse stokbroden gestapeld in de sluis.
Even de laatste  5 metertjes omhoog, en we konden er uit, de haven lag gelijk na de sluis aan BB pikkedonker maar netjes achteruit geparkeerd op een mooi plekkie.
Daarna nog even lekker buiten zitten met een pilsie/wijntje, want het was nog lekker  op temperatuur.

Maandag 1 okt.

eerste bevrijde brug
Alweer oktober, vanmorgen lekker ontbijten en daarna wat boodschappen gedaan,
Na een bak koffie de fietsen gepakt en langs de L’Orne gaan fietsen, langs Sallenelles, bénouville, Blainville naar Caen  zo’n 15 km van hier.
Bij Bénouville zijn we over de Pegasus brug gefietst, dit was de eerste brug die werd bevrijd o 6 juni 1944!
toch wel innemend als je er bij stil staat, wat hier allemaal is gebeurd.
In Caen isook een jachthaven waar je naar toe kan varen, je ligt dan in de “grote stad”.
Eind van de dag zijn we nog langs de kust gefietst wat zeker net zo al niet mooier was als hiervoor.
Ook veel monumenten voor de gevallende die hier aan land zijn gekomen, met de grote invasie.
Gerelateerde namen aan bekenden kom je hier veelvuldig tegen.
Met namen als “Montgomery beach” etc..
Maar verder is er voor de fietsende mensen veel te zien hier. Een mooie omgeving. De jachthaven is simpel maar met alle voorzieningen,  géén gratis internet maar wel verder in de straat kan je  gratis aan de gang, maar daar hebben we geen tijd voor.
Havengeld vind ik redelijk aan de prijs maar dat is in dit stukje Frankrijk normaal.
Na Le Havre is het weer redelijk.
morgen naar Honfleur we gaan om 09.00 u. door de sluis.