vrijdag 7 september 2012

verschillende dagen

Eindelijk internet.
er was niets.. en als er was  konden we net aan een weerbericht ophalen
Hier enkele dagen vanaf het begin, en we hebben nog steeds prachtig mooi weer..

3 September
Vanmorgen uit Enkhuizen vertrokken had de zeilen klaargelegd, maar had gezien de omstandigheden meer kans dat de motor moest draaien vandaag.
Zo gedacht zo gegaan.. geen moeite van zeilen waard als je wat mijlen wilt maken.
maar het was verder prachtig weer, volop zon geen muggen heerlijk
Bij de schelling-woudebrug en oranjesluis aangekomen konden we beiden zo door en invaren een pracht, Noorzeekanaal door langs de nieuwe Hiswa plek.  mmwwaah weet niet of dit het nu is?

Affijn bij IJmuiden stond de sluis voor ons open en we lagen vast  en we werden meteen geschut!
Het geluk zat ons op de wind na echt mee vandaag na 42.5 mijlen 6.5 uur varen lagen we in Seaport IJmuiden.
nog even samen lekker in de zee gezwommen en lekker gaar na het eten de kooi in gegaan.

4 September

½ 9 de haven uit en zeilen op! het was in de wind maar er was wind…
Met een 12-13 kn wind was het lekker varen stukje bij de maasmond even de motor er bij om vlug over te wippen, was gelukkig niet al te druk.
Halve wind verder naar Stellendam waar we om ½ 6 de touwtjes vastmaakten, lage dag maar mooi gevaren, 56 mijltjes morgen geeft ie N wind aan dus minimaal Oostende word dat..
met uitdoen van de motor hoorde ik een rare tik.. na even te kijken vond ik een afgebroken spanner van de nieuwe dynamo. Als we een paar dagen ergens liggen maar even laten veranderen. Met alle alternatieven aan energie komt dat wel goed

5 September

Stellendam Oostende(B)
Met de motor het slijkgat uit daar kwam de Sch 10 er aan,.. helaas geen vis aan boord, maar lekker "ouwe neelen"voor de marifoon en lekker zwaaien naar elkaar.
Buiten de aanlopton ging de genaker er op
een mooie zeildag van gemaakt, vlak voor de rede van Oostende genaker laten zakken over de grond hebben we af en toe de 8.8 kn aangetipt we kwamen op een gemiddelde van 6.5 knopen deze dag
In Oostende zijn we door de sluis de Mercator haven in gegaan.
Avonds lekker uit eten geweest er stonden mosselen op menu met ijs toe…

6 September
Oostende - Calais
Vandaag naar Calais vlak langs de kust maar niet een echt bezienswaardige kust!
Hoge flats en weinig  interessants, vooral Duinkerken zakt je broek van af.
Liggen nu aan een mooring voor de sluis van de binnen jachthaven, ja.. ik weet het dit is gratis! Maar daar zijn we Hollander voor, en liggen slechts 60 meter vanaf een lekker restaurant.
Maar we zijn sterk en koken ons eigen prakkie en blazen niet de rubberboot op.
(De echte reden is als we de haven in gaan moeten we er wel héél vroeg uit anders komen we er niet uit.)
Het was een motorzeildag met een gemiddelde van 7 kn,  dankzij de uiterst fijne berekeningen van ons kwamen we op de kentering bij Calais aan!! en moesten nog even wachten op 4 veerbootjes,, Lijkt wel een snelweg hier. maar ons wachten werd verzacht met een school tuimelaars die voorbij zwommen. Een mooi gezicht
Ook de stromingen moeten we leren hier,  wat in  ons hoofd zit en wat heel gewoon is kan je zo overboord gooien. (heb gelukkig een oude reeds almanak mee).
Morgen naar Boulogne.

7 September
Na een beetje (on)rustige nacht en na een lekker ontbijtje, de boei een zetje gegeven en naar buiten gegaan er stond een 4 bftje  maar recht er tegen in.
Het eerste stuk moesten we toch al motoren vanwege de smalle geul en alle ferries…
Nou het dek is gespoeld hoor.
Om de eerste hoek “Cap Blanc Nez”draaide de wind ook en natuurlijk tegen ons.
Na een 12 mijl te hebben gemotord ( we liepen evenzogoed nog 7.5Kn)konden om de kaap
“Cap Gris Nez” het zeil er bij zetten wat de laatste 10 mijltjes een mooi zeiltochtje er van maakte.
Als klap op de vuurpijl kregen we bij de kaap verschillende dolfijnen om de boot!
De dag kon niet meer stuk jammer dat ze niet met de boot mee zwommen
Plekje in de haven gevonden, borreltje doen, blauwe kiel opgezocht met “pino”muts en een sliert knoflook om ons nek gingen we undercover de stad verkennen.
morgen de fietsen maar eens oppakken denk ik.