woensdag 29 juni 2022

Zou het nog wel eens droog worden??

Outher Hybriden moeten nog even wachten. Van Lochinver zijn we eerst zuid in gegaan naar Gairloch.
Gezien de wind die hij aangeeft en de richting wel een goede plek.

Mooie zeilbries deze dag..

ook blijven we hier een dag of wat dus er moet ook wat te lopen zijn, en dat kan hier genoeg.
Om 07.00 vertrokken we en om 14.00 en 44 mijl verder lieten we het anker zakken in de hoek loch Kerry

De Anna uit Enkhuizen
We wilden hier vlakbij het haventje in, maar dat zagen we niet zitten gezien de ligging, de toestand van de steiger en de komende wind.. we liggen denk ik hier goed voor de komende wind...
BBM achter de dinghy gehangen we moeten even te ver varen om alles te roeien.
In de namiddag kregen we de Anna op bezoek een andere Breehorn die hier ook in de buurt varen..

Even samen wat gedrongen en bijgepraat, zij blijven hier tot maandag en wachten op een opstapper.
Wij zullen ook een tijdje moeten wachten tot dat de restanten van de tropische storm Alex over is getrokken..

Volgende dag naar het haventje gevaren, dinghy aan een steiger geknoopt en lekker op pad.
Het was een mooi pad maar ook wat zwaar af en toe.  En moesten we zelf de weg maken

We hadden in de ochtend al een otter om de boot, hier begon de tocht gelijk met een flink hert..
In een klein winkeltje wat hier nog is wat sinaasappelen gescoord.. Als we terugkomen zijn ze vermoedelijk weg.
Dat is onze ervaring hier noordelijk. Als het er ligt meenemen, wachten tot later ben je te laat

Wij zijn toch maar verkast naar een ander plekje en liggen (tegen onze zin) aan een mooring.. Motor vol in zijn achteruit gezet en kijken wat ie deed.. kwamen wel dichter bij een ander te liggen, maar dat zal de ruimte in de ketting wel zijn.. vooruit dan maar..

Ik heb het niet op die rotdingen.. maar je hier kunnen we de kant weer op, als het waait dan kan dat bij de vorige plek waar we lagen niet meer..

Af en toe flink klimmen
Bij elkaar 3 dagen hebben we moeten wachten op Alex, veel wind en regen over ons heen gehad. Zo kennen we Schotland tenminste..  alhoewel het weer wat we gehad hebben de voorkeur heeft. bij een lokale pup aan de kant een lekkere lunch gedaan samen met Maarten en Irene van de Anna, en avonds gezellig een spelletje gedaan.

Volgende morgen was de wind aardig afgenomen en besloten we om de boot achter in het Loch te brengen.
Daar op de kant  was een leuke wandeling die we wilden gaan doen.
We lagen aan de westkant van het eiland “Eilean Shieldaig” er kan net één bootje liggen. Omringd door zeehondjes was het weer een mooie plek.
Na de middag de kant op en een mooie wandeling gemaakt een paar keer regen, maar dat hoort er bij. Een wandeling die zeker de moeite waard was.

overal lagen nog brokstukken

Halverwege kwamen we nog een gedenkplaat tegen met resten van een neergestort vliegtuig op 13 juni (vandaag)  1945. Een Amerikaans toestel wat op weg was naar huis en de weg kwijt raakte.. Iedereen kwam om,  9 bemanningsleden en 6 passagiers.

en van de 4 motoren die er lagen

Vreemd om daar zo te staan nadenkend wat er zich heeft afgespeeld..
Einde middag waren we weer terug aan boord en ff zwemmen en douchen en morgen weer verder.
Loch Torridon. een tot nu de mooiste Lochs waar we naar binnen voeren, indrukwekkende hoge bergen

We zouden naar het plaatsje Shieldaig waar een winkeltje zou zijn..
De voorraden raakten nu echt op! en volle moed ankerden we tussen het eiland en het dorpje.. op google earth van te voren verkend en er was een buurtsuper..
de roeiboot in en naar de kant peddelen geladen met lege tassen..
In de winkel aangekomen kregen we de grootste afknapper tot nu te verwerken.. we hadden zelf nog meer aan boord denk ik.

Wel een pittoresk plaatsje

Daar maar gelijk ankerop en weg.. K... zooi..
 Door gevaren naar het "upper loch" en daar     een  mooi  plekje uitgezocht. (waar het bootje op   maps staat)

Na een mooie nacht weer een mooi rondje gelopen,   wel vies en druilerig weer, maar om nou steeds op   die boot te blijven hangen vonden we ook niets..
 Schoenen aan rugzak om en gaan maar weer..

mooie plekjes

Regen heeft zijn voordelen ook en worden beekjes   volwaardige rivieren..

ff saampies er op

plaatje van de ankerbaai

Einde middag zijn we verplaatst naar een andere plek, dat scheelt morgen weer 7 mijl varen.. we lagen er lekker rustig. plan is Broadford. waarom? er is een hele grote Coop supermarkt 😁 geen mooie baai maar niet belangrijk voor die ene nacht!
Volgende morgen om 8 u op pad, met een bakje koffie en ruime wind voeren we het Loch uit..
als we wisten wat we nog voor onze kiezen kregen hadden we er nog extra van genoten..
Eenmaal buiten gingen we aan de wind, en niet veel later een 28 knopen voor onze kiezen.. extra rif er maar in, fok inrollen, etc.. O' ja en natuurlijk regen..
Afstand was 21 mijl dus zo aan de wind wordt dat een 4o mijltjes.. verwachtingen waren 15 kn maar we hebben hier te maken met bergen en nu duidelijk een tunneleffect..
middags om 4 uur gooiden we het anker overboord..

Dikke wind

Kachel aan de regen stroomde uit de lucht.. volgende morgen (het regende nog steeds) motor achter de dinghy gehangen en ff wachten tot het misschien wat droger werd.... Nee dus en er door heen maar dan.
Maar het was de moeite waard, er was volop van alles..
Volgeladen met 5 tassen (incl rugzak) naar de rubberboot, (het regende weer) aangekomen een halve drijver leeg... gloeiende alles er maar in en maar aan boord zien te komen..
een oude plakker lekt wat zagen we.. kijken of we hat kunnen plekken met deze regen
Anker op en op weg naar Plockton
O'ja het regent nog steeds..