woensdag 1 juni 2022

Shetland Eilanden

Een grote eilandengroep en vooral een lange van noord naar zuid is het een 62 zeemijlen lang. (bijna 115km).
De eilanden hebben vroeger veel Nederlandse vissers hierheen gebracht, meer als de helft van de vloot (ca 2500 schepen) bestond uit Hollandse schepen, hier op het kerkhof vind je ook Nederlanders die hier zijn overleden.
Ze hadden een flinke invloed hier en nog steeds wordt een 5 penny munt een "Stoer" genoemd naar de Nederlandse stuiver.

Volgende dag na Aankomst zijn we eerst maar eens in het stadje gaan kijken, bakker, supermarkt en het VVV het is zondag dus het is rustig.. Dat kon je gisteravond niet zeggen, toen leek het gehele eiland wel uit zijn bol te gaan in de lokale pubs..
Even lekker gelopen, was echt uitgestorven, enkele toeristen maar verder niemand. a.s. dinsdag komt de eerste Cruiseboot.. we liggen vlak bij de plek waar ze met tenders naar de kant worden gebracht, mooi zitten en kijken.. altijd wat te zien

Uitzicht van/met de begraafplaats

Onderweg liepen we tegen het kerkhof aan wat hier is gelegen aan de ingang van de baai, Gepositioneerd met het zicht op de zee.
We moeten maar even kijken of we wat Nederlanders kunnen vinden.. en dat duurde niet lang.

We vonden een grote gedenksteen geplaatst door de vereniging van oud vissers uit Katwijk, Scheveningen, Vlaardingen en Maassluis. met verscheidene Nederlandse graven er om heen.
Wat bijzonder was dat er nog verse bloemen bij lagen van deze vereniging.
Toch om even bij stil te staan dat ze niet zijn vergeten, en mooi van zo'n vereniging om daar aan te denken en in stand te houden.

Verder lopend langs de kustlijn met zijn mooie uitzichten en steenformaties, zelf hebben we wat meer met deze eilandengroep dan de Orkneys. Waarom?? misschien omdat het wat ruiger is?
Afijn we gaan hier maar even een weekje rondreizen en wandelingen maken, er is een goede busdienst.

Maandag de bus gepakt naar Scalloway, hier eens kijken en er is hier een leuke wandeling..
Afgelopen nacht veel regen gehad, maar nu lekker droog en konden eerst nog in de kuip een bakkie doen volop in de zon.

Een rustig stadje, bij een winkeltje wat batterijen gehaald, had de GPS vannacht aan laten staan 🤔
Na een kleine kilometer hield de weg op en moesten we maar kijken hoe we er langs kwamen, voor schotse begrippen viel de nattigheid mee, maar waren wel blij dat we de stevigere bergschoenen aan hadden gedaan. De gamaschen konden in de rugzak blijven.

Uiteraard schapen onderweg, de lammetjes hier zijn nog een stuk kleiner als in Nederland.. zal wel door het klimaat komen. blijft leuk ze te bekijken, vroeger werd de staart gekort door te knippen, dat nu per wet verboden.
Nu doen ze er een elastiekje om en het laatste gedeelte sterft dan af en valt er na verloop van tijd vanaf!

Verder was het een leuke route, jammer dat er veel afval langs de kanten lag van de visfarms die hier rijkelijk aanwezig zijn..

Dat zou eigenlijk moeten worden opgeruimd.. maar ja.
Einde van de rit kwamen we weer bij Scalloway uit waar we lekker even een bakkie in de pub gingen doen.. Het was een leuke route
Daarna de bus weer in en via de supermarkt naar de boot. Aldaar een lekker bakkie, want die kom je onderweg weinig tegen.

Volgende morgen wakker.. we zouden samen met Wilco en Christa een wandeling maken maar nu  regen en wind, gelijk een app gestuurd verzetten naar morgen.. Later werd het droog en zijn wij nog even naar de zuidpunt gegaan voor een loopje.
Bij Sumburgh. bezuiden het vliegveld naar de vuurtoren toe

Langs hHoge kliffen waar al een begin was te zien van het broedseizoen van de Stormvogels en puffins.
Het echte werk is zo tegen juli aan, waar ze met honderden te gelijk daar nestelen.

Toch nog een enkeling ontdekt

Het bleef droog maar er was alleen veel wind, wat het   ook flink koud maakte
 Middags met de bus weer terug waar we onderweg een   mooie ankerplekje zagen. wie weet!

Verschillende rotspunt waren gevuld met Alken, je hoefde niet op te letten, je rook het al van verre.
Bij de vuurtoren omhoog aan de oostkust kan je Orca's spotten, niks gezien natuurlijk maar je weet maar nooit, het is het leefgebied van een aantal alhier. (Joce hield het in de gaten)

Volgende morgen wakker worden met de zon, lekker weertje.. maar schijn bedriegt, het weerbericht was niet zo mooi wind en regen in het verschiet na 11.00 u.
Geen gezamenlijke tour met Wilco en Christa daar moet het knap weer voor zijn.
Even zuidelijk van Lerwick wat uitgezocht Een rondje van 11 km bij Sanwick. Wordt het weer te slecht dan korten we af.. maar zoals vaak bleef het voorspelde weer nog even uit.

Prachtige formaties en vergezichten..

En maakten we een mooie ronde aldaar..
We kwamen mooi uit bij een andere bushalte, en na 2 min wachten kwam de bus er al aan.. mazzel....
Terug aan boord lekker bakkie en even later begon het flink te regenen, luik dicht en de kachel lekker aan.
Wat de temperatuur blijft hier hangen op een 12-15 graden.
Maar een groot hogedrukgebied komt er aan, en dat gaan we treffen volgende week.

Hier ook voor ons een nieuwe vogel gespot.. de Great Skua een flinke op een grote zeemeeuw lijkende vogel.
nergens bang voor..
Als je op de link klik weet je er wat meer over..

Wakker geworden met een prachtige blauwe lucht.
Toch maar even een rondje gaan lopen, het zal om 13.00 u gaan regen volgens de weerberichten, hopen dat het meevalt.

Op de veerboot gestapt die bijna naast de boot vertrekt naar het eiland Bressay hier aan de overkant.

Een mooie wandeling
van een 14.5 km met mooie uitzichten en zeker een aanrader..
Het weerbericht klopte en een 4 kilometer voor het einde werden overladen met hagel en water, onder de kleding nog redelijk droog gehouden, leuk was wel anders.

Ik nog even een broodje halen voor de volgende dag en Joce ging de kachel alvast opstoken..
Lekker weer bijwarmen, met zo’n 24 graden in de boot

We hebben mooie looptochten gemaakt maar vandaag was een echte topper. Samen met Wilco en Christa van de Jager zijn we met de bus naar Hillswick gereden.
Daar was een loop wat je niet bij veel wind en/of slecht zicht moet doen.. We hadden zon en een windje 4-5 maar wat een mooie uitzichten en formaties super..

Indrukken opdoen

Mensen denken vaak weer een zelfde loop alleen   een  ander plekje, maar verre van dat. Elke keer   weer andere dingen
 Dit was voorlopig onze laatste loop hier, morgen wat   kleding wassen en boodschappen doen, wat   winkeltjes bekijken etc..
 Zondag vertrekken we naar een ankerplek wat     zuidelijker om maandag weer verder zuid te gaan   naar?? dat zien we wel, hangt van het weer af.

Volgende dag zijn we inkopen gaan doen, wat voorbereidingen en gingen na de middag op weg naar een ander plekje, zuidelijker. Daar voor anker gegaan, zodat de volgende dag een 15 mijl minder hoefden af te leggen. we gaan weer naar de Orkneys
Het waaide stevig en op alleen het voorzeil gingen we naar de baai bij Sandwick
Anker in de grond, schuif in het luik, luik dicht en de kachel brandde al. brrr een 9/10 graden hield het wel op.
Morgen om 05.30 u de wekker en om 6 uur varen een 74 mijl.. Niet zoveel zin in maar er komt een periode van stil weer aan en die willen we voor zijn.

Volgende ochtend op pad, geen lekker weer alles dubbel gereefd. Hier Sumburgh head