zondag 22 mei 2022

Na een drukke lange winter weer eens op pad..
Na 7 maanden en 7 dagen per week flink te hebben doorgewerkt aan het huis hadden we er even genoeg van. En hebben we een bouwstop voor onszelf ingelast.
deuren op slot en een tijdje er tussenuit, komende najaar/winter maar weer verder (komen wel iets vroeger terug denk)

We wilden weer noordelijk  gaan kijken, IJsland zit nog in het hoofd maar dat wordt te kort tijd deze keer. We wonen al sinds december 2021 aan boord, dus de meeste spullen lagen er. Een paar dingen er bij en vooral.. er af en klaar waren we.
Ons huisje wordt nu weer even een vakantieboot. En als we terug komen maar weer een woonboot..

Vrijdag de 13e mei vertrokken we uit Enkhuizen richting Kornwerderzand. En door de Lorenz sluizen hebben de boot aan de wachtsteiger vastgeknoopt.
Plannen waren volgende ochtend op familiebezoek te gaan in Harlingen en zondagochtend te vertrekken.
Weerberichten waren daar goed voor..
Tot we zaterdag weer eens gingen kijken en kwam er weer een vuiltje doorheen..
Dus.. onder het varen naar Harlingen besloten we om gelijk door te varen.
Weinig wind in het begin maar daarna een bakstag windje tussen de 15 en 20 kn het is een goede 410 mijl naar Wick in noord-Schotland een 3 dagen varen..
De oversteek.

Vrijdagmiddag om 15.00u. waren door de gronden van het stortemelk heen en konden we koers zetten.
Bij de botenlijn liepen we nog maar 2,5 kn over de grond (voor tij) en hebben de motor maar gestart.
Uiteindelijk hebben we bijna 22 uur gemotord, jammer van de diesel maar er was gewoon geen wind.. wel lekker aan dek gezeten in het zonnetje, de momenten maar pakken toch!

De tweede dag in de ochtend gelijk de gennaker bijgezet. En liepen we lekker door met een 7 knopen gemiddeld.. In de middag kwam er meer wind en hebben we hem maar laten zakken.
in de avond bijna 20 knopen wind en hebben het grootzeil maar gereefd voor de nacht, anders kan je weer midden in de nacht..

Na een 180 mijl kregen we al de eerste dolfijnen om de boot, geen kleintjes maar de grote “bottle nose” 20-30 stuks en ze vergezelden ons bijna een hele avond, even weg en even later waren ze er weer. Grote beesten rond de 2-3 meter, spelen met de boeg en de kiel, eentje zwom vlak bij de watergenerator, ff kijken wat dat was zeker.. Altijd weer een feest, ook vloog er een zwaluw de kajuit in, gezocht maar niet meer gevonden?

Aan het einde van de tweede nacht kwam er flink wind en wat regen, een frontje trok over.. in de ochtend weer wat reven er uit gehaald en glijden we lekker door naar Kirkwall op de Orkneys.

Plannen veranderen altijd, in Wick kom je op lager wal en wordt afgeraden met een briesje daar binnen te lopen.. nu overdrijven de pilots wel meestal maar gezien de diepten daar in en vlakbij de ingang laten we het maar liggen er zijn nu toch golven rond de 2 meter.
De ETA is op morgen rond de middag..
Heerlijk een paar dagen door te varen, met één nacht slaap je niet maar na twee en meer nachten gaat het heerlijk door en kom je goed aan de rust.
Ondertussen een boek uitgelezen, “de kip die de wereld rond zeilde” in 1,5 dag uitgelezen een aanrader..

Lekker uit de wind en droog

Nog één etmaal te gaan..
 Laatste nacht, druilerig weertje geen harde regen   maar steeds spatjes..  de wind draaide ook ineens   (vroeger als gepland) naar een recht voor de windse   koers.. dus midden in de nacht de fok uitbomen etc..   zit je niet op te wachten.. maar het werd wel droog!

Paar keer een weerbericht met de middengolf   binnengehaald, blij dat we hem hebben, we kunnen   zo op het weer anticiperen..  En wordt je   gewaarschuwd als het slechter word.
 Als je zo wat regen hebt is het niet lekker om in de   kuip te hangen, wel hebben we alles dicht zodat we uit de wind en regen zitten, maar verder niets aan, dus inklaring formuliertjes maar uitgeprint en ingevuld beetje lezen en binnen zitten, de automaat red het wel, en kunnen hier alles verder zien.
Een echt Schots weertje, wat heiig en een windje.. als er maar wat wind blijft varen nu dwars van de Pentland Firth verder noord en hebben wat stroom tegen, als we aankomen krijgen we de stroom mee, wat wenselijk is daar op weg naar Kirkwall ETA bijgesteld naar 18.00 in de haven.

Eindelijk weer eens land op de plotter. wat was beloofd kregen we niet, maar mist en een 25kn wind recht van achteren.
Enkele mijlen van het eerste land kregen we telefooncontact en konden we de formaliteiten regelen. herhalen spellen, etc.. etc.. maar ze probeerden je zo goed mogelijk te helpen.
Voor het vertrek moet je al het C1331 formulier insturen, maar als je de haven van aankomst veranderd (zoals wij) geeft het weer problemen die lang duren. dus dan maar alles via de telefoon..

En we kwamen aan op precies na 572 GPS mijlen gelijk met het tij-wissel en het kon niet beter..
Geen rare stromingen en whatever, 4-5 kn stroom is vrij normaal. om 5 uur Engelse tijd liepen we Kirkwall binnen en werden we opgevangen door Wilco en Christa van de Jager die hier ook lagen.
Hier maar eens een tijdje rondkijken.. er is genoeg te zien, gele vlag naar beneden en op weg.

!e dag een beetje rondlopen in Kirkwall even rondkijken wat boodschappen etc.. de kathedraal even bekeken, gebouwd door de Vikingen in 1132, een mooi tijdje geleden dus.
Imposant gebouw, helemaal als je ziet hoe het is gebouwd..

in de middag lekker in de zon aan boord gezeten en wat wegdoezelen, vreet toch wel aan je zo'n tochtje..
Volgende dag werden we met een blauwe lucht wakker, en hebben we de fietsen gepakt. naar de standing stones van Stennes, overgebleven cirkels van een dorp etc.. een leuke tocht met een hoop uitzichten en leer momenten. bij elkaar toch weer 47 km.. en dat was weer te merken ook..

Morgen hebben we plannen gemaakt om voor anker te gaan bij het eiland Sanday, om vervolgens de volgende dag naar Shetland te gaan.. Het weer is mooi er voor..

Shetlands..

Liggen heerlijk voor anker in de baai Otterswick bij het eiland Sanday een leuke reisje hierheen door de eilanden heen. Eenmaal voor anker even lekker gezwommen en een douche er even over dus weer schoon en fris. Water was hier nog maar 9 graden flink kouder als het IJsselmeer..

Ankeren was even zoeken naar een witte plek tussen het vele kelp hier op de grond, die kelp moeten we even mispijlen

Bossen met kelp..

Om 06.00 u gingen we van het anker af een matig windje das mooi..

Bij Ronaldsay kregen we te maken met flinke stroom, we werden hier hard naar binnen gezet.

de route lag eigenlijk aan de oostkant er van maar dat zagen we niet zitten vanwege de stroom.. Aan de westkant hadden we er ook mee te maken maar meer ruimte om ons heen.

Halverwege bij het eiland Fair Isle was het zeuren.. klapperende zeilen, gijpen, fok uitbomen aan beide kanten, begon op werken te lijken..
We wilden aldoor nog naar Fair Isle toe gaan maar voor 2 dagen later gaf hij windstil aan, en daarna te veel wind, hopen dat we op de terugweg het mee kunnen pikken.
Even de motor er bij gezet om het klapperen wat te verminderen..

Zo tegen 6 uur in de avond kwamen we bij Sumburg Head aan, de zuidpunt van de Shetlands. Maar dan ben je er nog niet en ligt er nog een 20 zeemijlen te gaan.
Om ff over 9 knoopten we vast in de haven van Lerwick.
Eten, ff zitten en snel de kooi in.
En gaan we ons morgen maar weer eens oriënteren op het eiland

Sumburg Head

De altijd puik uitziende vuurtorens.. Bressay Lighthouse (kun je overnachten)