Heel anders dan gepland,
zijn we onderweg naar de zuid.
IJsland was het originele plan maar moest worden bijgesteld.. dan maar de Orkney's
Maar Engeland is (nog) dicht en de Oostzee zal wel erg druk gaan worden..
Dus zijn we maandag einde van de middag vertrokken uit Enkhuizen en gooiden avonds om half 11 het anker uit bij Durgerdam.
IJsland was het originele plan maar moest worden bijgesteld.. dan maar de Orkney's
Maar Engeland is (nog) dicht en de Oostzee zal wel erg druk gaan worden..
Dus zijn we maandag einde van de middag vertrokken uit Enkhuizen en gooiden avonds om half 11 het anker uit bij Durgerdam.
Voor Durgerdam |
Het was een mooi begin en mooi bezeild en een heerlijke temperatuur.
Avonds in de kuip nog ff wat gedronken
voor we de kooi in gingen.
De wekker stond op half 6 want we wilden vóór de spertijd van de
Schellingwoude brug er door zijn en dit
kwam met het tij op de Noordzee ook mooi uit.
Aangekomen bij de brug lichten op dubbel rood?? Huh..
Aangekomen bij de brug lichten op dubbel rood?? Huh..
Oranje sluis opgeroepen
en hoorden we dat er nieuwe openingstijden van de brug waren.
v.a. middernacht tot 09.00 u. is de brug dicht..
Nou lekker dan.. 3 uur wachten.. Joce kroop de kooi in ik had daar geen zin meer in.. (later spijt).
v.a. middernacht tot 09.00 u. is de brug dicht..
Nou lekker dan.. 3 uur wachten.. Joce kroop de kooi in ik had daar geen zin meer in.. (later spijt).
Onderweg door het Noordzeekanaal |
afijn na de brug vlotjes door de sluis en zo ook bij IJmuiden. En voeren we om
13.00 u op het zoute water..
Eerst hoog aan de wind maar dat veranderde al snel naar half en bij
Scheveningen voor de wind..
Hier ging ook de motor aan, want met 3 knopen tegen stroom liggen te hannissen hebben we geen zin in.
genaker later gestreken en de Maasmond overgestoken.
Even daarvoor was onze zoon Tjerk hier uitgevaren die een schip naar Bremerhaven moest loodsen door de diepwater route. We passeerde hem op 9 mijl, we hadden hem wel gezien in de verte andersom zie je deze notendop op die afstand niet..
We hopen dat we snel verder kunnen, Cherbourgh is niet ons meest favoriete plekje..
toch is na enkele dagen dit beeld wat veranderd.. We hebben de fiets gepakt en zijn een stuk west over gefietst.. er was wel flink wind maar hadden eerst tegen en door de straten en bossen hadden we toch wat luwte hier en daar.. het was een mooie tocht en leuke plekjes met die knusse Franse (oude) huisjes
Er lijkt een klein gaatje te komen, na veel weerberichten te bekijken vertrekken we dinsdagochtend richting west.. gaan voor anker vlak bij de "race" en proberen vanavond over te wippen naar Alderney.
Dan hebben we alvast wat hoogte gewonnen voor de volgende sprong..
De kanaaleilanden zijn nog dicht en alleen in noodgevallen mogen we naar binnen..
nar te hebben gebeld is ankeren of ff een mooring pakken geen probleem..
Anse de Saint Martin..
Nog nooit hier geweest, maar een mooie plek om een tij of kalmte af te wachten, (Hier wat info)
Na een toch iet wat onstuimig tochtje liggen we hierachter het anker, mooie zandgrond en zeker geen straf.. plan is om vanavond met het volgende tij verder te gaan, maar hier kan je ook wel een paar dagen zoet zijn.. ff opletten bij invaren voor enkele rotsen. Maar die staan wel in de kaart.
goed met je dinghy aan de kant te komen op het (zand) strand of bij de trap in het oude haventje. In het dorpje kan je wat spullen krijgen als het nodig is, en een leuke wandeling is ook te maken er zijn er hier genoeg
Na het weerbericht te hebben bestudeerd zijn we maar gegaan.. geen leuke trip maar het is maar 11 mijltjes van hier naar Alderney.
22.15 u. Mooi voor het donker binnen.
In het begin maakte ze aardig bokkesprongen met het harde tij tegen de wind maar na een paar mijl van de hoek te zijn verwijderd werd de zee gelijkmatiger.
We pikten een mooring op maakten alles klaar voor de nacht toen de kustwacht opriep..
wat we wilden.. legde het uit en We wisten natuurlijk dat de havens dicht zijn. een lang verhaal kort we moesten verplaatsen naar moorings onder het fort want we moesten en quarantaine, geen punt daar maar na toe gevaren en vastgeknoopt we wilden slapen..
midden in de nacht wakker geworden van het geslinger want het tij was gedraaid, onder de muur bij de andere moorings heb je daar geen last van..
Volgende morgen om 8 uur weer foetsie naar Guernsey.
Weer!! een briesje en we zouden het niet halen van hoogte. Een klap gemaakt ter hoogte van de big Russel. (tussen Herm en Sark) We wilden daar doorheen want dan stroomde het harder en kregen we een zetje extra (en een vlakker zeetje)
Toen we de klap hadden gemaakt werden we al opgeroepen door de kustwacht (de meeste jachten) wat onze intentie was en hoeveel personen aan boord.. ik antwoordde dat we op weg naar Brest waren en met 2 personen aan boord waren.. we kregen een goede reis gewenst.
Maar we wilden eigenlijk overnachten een half uur later riep ik de kustwacht even op en vroeg of we misschien voor anker mochten voor één nacht, en met een klein leugentje.. ..omdat mijn vrouw erg zeeziek was..
Er werden allerlei vragen gesteld maar uiteindelijk kregen we toch toestemming.. achteraf waren er meer boten waarvan er eentje mocht ankeren en 5 werden geweigerd..
We wilden eigenlijk een andere baai, maar moesten naar Havalet bay
Op zich een mooie plek maar 3 uur voor en na het hoge water wil je daar niet zijn..
Daar ter plekke gelijk ook de floppenstopper overboord... wat het een stuk aangenamer maakte.
Het hoge water was rond 5 uur dus niet de gehele nacht was er mee gevuld.
De getijde golven slaan dan tegen de stadsmuren aan en komen weer terug een klotsbak dus.
Volgende morgen om 8 u foetsie. de wind was zoals aangegeven West.. Daarom wilden we een nachtje wachten.
en konden we in één keer koers zetten.
verwachting 4-5 later 6 bft Later werd wat eerder.. maar in 7,5 uur en 55 mijl verder, kwamen we aan in Saint Quai Portrieux
een grote marina. het was er vol maar we kregen nog een plekje anders moeten we even verderop naar Binic. Ook een mooi plekje maar een getijde haven..
hier even wassen en inkopen doen en een nachtje rustig slapen was ook wat waard.
Vriendelijke mensen en erg behulpzaam.
St Quai Portrieux
Een grote Marina voor zo'n 1000 boten met vele gemakken en alles te verkrijgen..
Met een verval van momenteel een 11 meter (spring) is de haven vanaf de kant een klein kommetje, en de palen van de steigers rijken tot hoog in de mast.
Na een heerlijke rustige slingervrije nacht zijn we maar eens een wandeling gaan maken langs de kust.
Net als in Engeland kan je wat dat betreft uitleven met mooie baaitjes en vergezichten.
onderweg af en toe even opsteken voor een bakkie.. best vol te houden
Volgende dag héél vroeg naar de wasmachine voor een wasje, en de fietsen naar boven gebracht. Vandaag eens ff fietsen naar het meer oostelijk gelegen plaatsje Binic.
Volgens de vaarwijzer een karakteristiek plaatsje, we wilden er nog even heen met de boot..
maar de vaarwijzer is alweer wat ouder, wat rest is wel een leuk plekje maar verscholen achter de vele vele terrasjes.. Wel daar even wat gegeten.
Eerst een broodje gekocht die we op een mooi plekje wilden gaan opeten..
Bij de eerste hap zagen we een dienblad met mosselen en patat voorbij lopen😁
Er waren niet veel woorden nodig, we keken elkaar aan de broodjes gingen terug in de zak en even later zaten we lekker aan de mosselen gedrenkt in de knoflook...
Daarna weer naar de boot gefietst.
goede training want het is hier zeker niet vlak.. regelmatig moesten we afstappen omdat te steil was.. en na een dagje van 22 km gingen we op de boot ff lekker uitzakken.
Het weerbericht is als maar ZW tussen de 18 en 25 kn.. we willen een sprongetje maken naar Treguir een 35mijl varen.
zag er niet naar uit maar toen in de volgende morgen wakker werd hebben we maar besloten te gaan..
Achteraf hadden we beter kunnen blijven liggen...
maar dat lees je in het volgende blog..
Hier ging ook de motor aan, want met 3 knopen tegen stroom liggen te hannissen hebben we geen zin in.
genaker later gestreken en de Maasmond overgestoken.
Even daarvoor was onze zoon Tjerk hier uitgevaren die een schip naar Bremerhaven moest loodsen door de diepwater route. We passeerde hem op 9 mijl, we hadden hem wel gezien in de verte andersom zie je deze notendop op die afstand niet..
We staken hem gelijk over met de “Anna” een andere Breehorn
die we ook verleden jaar in Schotland waren tegen gekomen. Het moest zo zijn
wat weer een toeval, ze hadden de zelfde plannen.
Wij proberen nu in één keer richting Brest te komen, de
windrichting is goed de kracht mag iets meer.. maar ja niet mopperen het is
prachtig weer..
Ook zien we nu hoeveel windmolens er hier staan, zo in de
nacht varen en je kijk naar de wal hier voor zeeland kijk je naar een donkere
plek. Als je richting zee kijk zie je alleen maar rode en wit flikkerende
windmolens en voor anker liggende schepen..
het is bar en boos..
Vannacht heb ik niet de kooi in kunnen gaan, druk van
scheepvaart en allerlei andere dingen.. af en toe wat knikkebollen en de rest halen
we later wel weer in.
Wel heb ik deze nacht verschillende oud collega’s gesproken die hier zuidelijk lagen te vissen, was ff gezellig.
Wel heb ik deze nacht verschillende oud collega’s gesproken die hier zuidelijk lagen te vissen, was ff gezellig.
met uitgeboomde yankee |
Om 06.00 lagen we all voor Oostende, lekker opgeschoten nog
een nachtje door en dan hopen we bij Cherbourg uit te komen. Er zou wat ZW wind
komen , en wachten we een paar daagjes af.
Varend langs Duinkerken, Calais stuurden we het kanaal in.
Net om Calais natuurlijk stroom tegen.. het zij zo je kan
niet alles hebben toch!
En voeren we weer naar de nacht toe. Ondertussen hadden
we begrepen dat de Blueprint voor ons ligt.
Dat wordt een breehornfeestje daar zuidelijk denk..
Deze nacht was lekker rustig van vaart en andere obstakels, zodat we “normale “ wachtjes konden draaien en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt
Deze nacht was lekker rustig van vaart en andere obstakels, zodat we “normale “ wachtjes konden draaien en daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt
De genaker op de spinakerboom gezet |
Met dag worden gelijk de genaker gezet,en daar haalde we toch nog een 0,5 meer
snelheid er uit we zullen alle zeilen bij moeten zetten om voor donker binnen
te zijn..
Het weer is in ieder geval schitterend en dan zo’n 90 mijl genakeren voor de boeg….
De wind liet het helaas enkele uren later weer wat afweten, en met alle mogelijke zeilstanden uiteindelijk maar weer de motor gestart ondertussen weer tegenstroom en met weinig wind zou het helemaal nachtwerk worden.
We liepen Cherbourg om 21.30 u. binnen gelukkig hadden we het tij mee om de hoek voor de haven, want daar stroomt het nogal flink..
Neergelegen aan de eerste steiger en werden opgevangen door de Blueprint.
toen goed en wel de touwtjes vastlagen begon het weer te betrekken. En even later hadden we onweer met heel veel wind en regen. Mooi op tijd binnen dus
Het weer is in ieder geval schitterend en dan zo’n 90 mijl genakeren voor de boeg….
De wind liet het helaas enkele uren later weer wat afweten, en met alle mogelijke zeilstanden uiteindelijk maar weer de motor gestart ondertussen weer tegenstroom en met weinig wind zou het helemaal nachtwerk worden.
We liepen Cherbourg om 21.30 u. binnen gelukkig hadden we het tij mee om de hoek voor de haven, want daar stroomt het nogal flink..
Neergelegen aan de eerste steiger en werden opgevangen door de Blueprint.
toen goed en wel de touwtjes vastlagen begon het weer te betrekken. En even later hadden we onweer met heel veel wind en regen. Mooi op tijd binnen dus
We hopen dat we snel verder kunnen, Cherbourgh is niet ons meest favoriete plekje..
toch is na enkele dagen dit beeld wat veranderd.. We hebben de fiets gepakt en zijn een stuk west over gefietst.. er was wel flink wind maar hadden eerst tegen en door de straten en bossen hadden we toch wat luwte hier en daar.. het was een mooie tocht en leuke plekjes met die knusse Franse (oude) huisjes
Ook vele hortensia's |
Er lijkt een klein gaatje te komen, na veel weerberichten te bekijken vertrekken we dinsdagochtend richting west.. gaan voor anker vlak bij de "race" en proberen vanavond over te wippen naar Alderney.
Dan hebben we alvast wat hoogte gewonnen voor de volgende sprong..
De kanaaleilanden zijn nog dicht en alleen in noodgevallen mogen we naar binnen..
nar te hebben gebeld is ankeren of ff een mooring pakken geen probleem..
Anse de Saint Martin..
Nog nooit hier geweest, maar een mooie plek om een tij of kalmte af te wachten, (Hier wat info)
Na een toch iet wat onstuimig tochtje liggen we hierachter het anker, mooie zandgrond en zeker geen straf.. plan is om vanavond met het volgende tij verder te gaan, maar hier kan je ook wel een paar dagen zoet zijn.. ff opletten bij invaren voor enkele rotsen. Maar die staan wel in de kaart.
goed met je dinghy aan de kant te komen op het (zand) strand of bij de trap in het oude haventje. In het dorpje kan je wat spullen krijgen als het nodig is, en een leuke wandeling is ook te maken er zijn er hier genoeg
22.15 u. Mooi voor het donker binnen.
In het begin maakte ze aardig bokkesprongen met het harde tij tegen de wind maar na een paar mijl van de hoek te zijn verwijderd werd de zee gelijkmatiger.
We pikten een mooring op maakten alles klaar voor de nacht toen de kustwacht opriep..
wat we wilden.. legde het uit en We wisten natuurlijk dat de havens dicht zijn. een lang verhaal kort we moesten verplaatsen naar moorings onder het fort want we moesten en quarantaine, geen punt daar maar na toe gevaren en vastgeknoopt we wilden slapen..
Sark recht vooruit |
Volgende morgen om 8 uur weer foetsie naar Guernsey.
Weer!! een briesje en we zouden het niet halen van hoogte. Een klap gemaakt ter hoogte van de big Russel. (tussen Herm en Sark) We wilden daar doorheen want dan stroomde het harder en kregen we een zetje extra (en een vlakker zeetje)
Toen we de klap hadden gemaakt werden we al opgeroepen door de kustwacht (de meeste jachten) wat onze intentie was en hoeveel personen aan boord.. ik antwoordde dat we op weg naar Brest waren en met 2 personen aan boord waren.. we kregen een goede reis gewenst.
Maar we wilden eigenlijk overnachten een half uur later riep ik de kustwacht even op en vroeg of we misschien voor anker mochten voor één nacht, en met een klein leugentje.. ..omdat mijn vrouw erg zeeziek was..
Er werden allerlei vragen gesteld maar uiteindelijk kregen we toch toestemming.. achteraf waren er meer boten waarvan er eentje mocht ankeren en 5 werden geweigerd..
We wilden eigenlijk een andere baai, maar moesten naar Havalet bay
Op zich een mooie plek maar 3 uur voor en na het hoge water wil je daar niet zijn..
Daar ter plekke gelijk ook de floppenstopper overboord... wat het een stuk aangenamer maakte.
Het hoge water was rond 5 uur dus niet de gehele nacht was er mee gevuld.
De getijde golven slaan dan tegen de stadsmuren aan en komen weer terug een klotsbak dus.
floppenstopper deed zijn best |
Volgende morgen om 8 u foetsie. de wind was zoals aangegeven West.. Daarom wilden we een nachtje wachten.
en konden we in één keer koers zetten.
verwachting 4-5 later 6 bft Later werd wat eerder.. maar in 7,5 uur en 55 mijl verder, kwamen we aan in Saint Quai Portrieux
een grote marina. het was er vol maar we kregen nog een plekje anders moeten we even verderop naar Binic. Ook een mooi plekje maar een getijde haven..
hier even wassen en inkopen doen en een nachtje rustig slapen was ook wat waard.
Vriendelijke mensen en erg behulpzaam.
We knalden er lekker doorheen |
Een grote Marina voor zo'n 1000 boten met vele gemakken en alles te verkrijgen..
Met een verval van momenteel een 11 meter (spring) is de haven vanaf de kant een klein kommetje, en de palen van de steigers rijken tot hoog in de mast.
Na een heerlijke rustige slingervrije nacht zijn we maar eens een wandeling gaan maken langs de kust.
Net als in Engeland kan je wat dat betreft uitleven met mooie baaitjes en vergezichten.
onderweg af en toe even opsteken voor een bakkie.. best vol te houden
Volgende dag héél vroeg naar de wasmachine voor een wasje, en de fietsen naar boven gebracht. Vandaag eens ff fietsen naar het meer oostelijk gelegen plaatsje Binic.
Volgens de vaarwijzer een karakteristiek plaatsje, we wilden er nog even heen met de boot..
maar de vaarwijzer is alweer wat ouder, wat rest is wel een leuk plekje maar verscholen achter de vele vele terrasjes.. Wel daar even wat gegeten.
Eerst een broodje gekocht die we op een mooi plekje wilden gaan opeten..
Bij de eerste hap zagen we een dienblad met mosselen en patat voorbij lopen😁
Er waren niet veel woorden nodig, we keken elkaar aan de broodjes gingen terug in de zak en even later zaten we lekker aan de mosselen gedrenkt in de knoflook...
Daarna weer naar de boot gefietst.
goede training want het is hier zeker niet vlak.. regelmatig moesten we afstappen omdat te steil was.. en na een dagje van 22 km gingen we op de boot ff lekker uitzakken.
Het weerbericht is als maar ZW tussen de 18 en 25 kn.. we willen een sprongetje maken naar Treguir een 35mijl varen.
zag er niet naar uit maar toen in de volgende morgen wakker werd hebben we maar besloten te gaan..
Achteraf hadden we beter kunnen blijven liggen...
maar dat lees je in het volgende blog..
Geen opmerkingen:
Een reactie posten