maandag 20 juli 2020

Verder langs de Franse kust

Veel stroom.. (mee)
Goed vasthouden.. en zoute koffie
Zoals al vermeld, hadden we beter kunnen blijven liggen..
we vertrokken ca HW en zouden het tij mee hebben, de berekening was goed, maar de stroom te heftig.
de eerste 16 mijl gingen lekker met een 18-20 knopen half er in, maar toen we buiten de kop van Pointe du Paon kwamen kregen we de poppen aan het dansen..  Rond de 30 kn aan de wind en ruim 4 kn stroom mee.. Die boot leek af en toe wel een onderzeeër. niet vaak zoveel water er overheen gehad. Er stond een hoge zee opgestuwd door de stroom. wat een K.. zooi zeg.
Moest maar met de hand sturen uiteindelijk een 2e rif gezet en de fok een stuk ingedraaid om maar wat gang er uit te halen..
We hadden evengoed gang genoeg en schoot het wel op, jammer van het zicht met de motregen die af en toe ook nog viel. Het is een mooi stuk om te varen als je wat zicht hebt  langs al die rotsen..
Om 13.00 u voeren we (gelukkig) de rivier de Trequier op.
We zouden eerst alleen ff ankeren voor de nacht maar besloten maar door te varen naar de haven van Trequier we hadden een onbezorgd nachtje verdiend..  Trequier is een erg leuk plaatsje met o.a. een kathedraal uit 1340 van binnen en buiten een imposant gebouw.verder vind je hier mooie bouwsels uit de oude tijd, een mooi plekje om te bezoeken.

Morgen maar eens kijken voor een wandeling en met het laatste afgaande tij weer de rivier op
Er werd hier op een stuk terrein flink Jeu de boules gespeeld. zo'n 4 teams.
En het ging er fanatiek aan toe hoor..

Zoals gepland verlieten we de haven een uurtje voor laag en konden we met de laatste eb naar de ankerplek toe varen.
We hadden geluk er was een vrije (gratis) mooring en hebben die maar opgepikt.. wel even gekeken waar we eventueel het anker kunnen laten zakken als het zou moeten.. Op de avond
viel de wind helemaal weg met een stralende blauwe lucht..

Zo werden we ook de volgende ochtend wakker, met een beetje vochtige lucht. Heerlijk zo wakker te worden  en al die heerlijke ochtend geuren van het omringende land te ruiken..
Rustig een bakje gedaan en bijna met stil tij HW vertrokken  Er stond een 45 mijl voor de boeg, niet bezeilbaar maar zou geen punt zijn..

Voor het eerst sinds Cherbourg hebben we er geen rif in! Heerlijk zeilen, met een strak blauwe lucht en 12-14 knopen.. prachtig..
Achter het anker bij Trebeurden.. mooi plekje
Om 14.00 uur kwamen we aan bij  Trebeurden.. Hier konden we pas om 17.30 in vanwege de diepte.
anker weggegooid op een mooi plekje.

Maar te hebben gekeken naar de weerberichtjes gingen we na een uurtje weer verder naar de baai van Morlaix om daar te gaan ankeren.
Baai de Morlaix

We lagen echt op een mooi plekje maar het water ging nog ruim 6 meter omhoog en dan kwamen de meeste stenen die ons opper gaven onder water.. en er stond daarbuiten een aardige deining dus......
Om 20.00 u lieten we het anker in de baai zakken... een mooie dag was om, ff lekker nazitten en gauw de kooi in.

Volgende dag 5 mijltjes gevaren naar Roscoff een grote marina maar een mooie tussen sprong, het motterde maar knapte steeds meer op.. en de middag was weer zonnig en benauwd. In de middag ook al gelijk een mooi stukje gelopen.

Lopen de haven van Roscoff aan..
Roscoff heeft een mooie oude binnenstad,en met het er tegenover liggende eiland 'Il-de-Batz een magneet voor toeristen.
Vele hotelletjes (velen nog dicht) er zijn niet veel toeristen waar we komen, maar momenteel is hier het gehalte aardig hoog, maar meer leven hier maakt het  ook wat  gezelliger.
Volgende dag nog even gefietst naar Binic een plaatsje even terug..
Het is toch heel anders dan andere zeil zomers. Meestal hier een mondkapje op in de winkel, je houd afstand van tegenliggers, ook de gezellige markten en evenementen zijn er nog niet allemaal.. en dat maakt het toch even wat plezieriger natuurlijk. Maar we doen het er mee en maken het er het beste van. Overigens hier in Roscoff word een kermis opgebouwd.
Mooie omgeving van Roscoff
Oude stad van Roscoff
Na twee nachten vertrokken verder zuid, anderen gaan naar 'L aber Wrach, maar we willen ff verder en komen uit op een klein kneuterig haventje Lanidut. we hadden geluk en konden aan een steiger liggen, en anders zijn er moorings. Je kan hier altijd naar binnen maar met laag water moet je wel opletten.
Af en toe wat swell tegen de vuurtoren.

Goede sanitaire voorzieningen, watersportwinkeltje, restaurantje en een mooie omgeving.
Volgende morgen zijn we na een broodje te hebben gehaald met het tij verder zuid in gegaan. Hadden wel willen blijven maar de zuid lokte nog meer.
Smalle vaargeul..
Tussen de rotsen door naar de ankerbaai
In de ochtend weer op tijd weg om met de stroom mee richting Camaret sur mer. het is verstandig om hier van af het tij mee te hebben want er staat genoeg...
Weer een hele mooie zeildag, eerst wat weinig wind later weer meer.. en af en toe de motor even bij..zo'n 5 mijl voor Camaret besloten we om toch maar voor anker te gaan, eten was schraal maar met bruine bonen en pannenkoeken gaat het ook  en verlegden we de koers naar een baai aan de zuid kant van Camaret  Anse de Pen Hir.  een prachtige beschutte baai met een hele goede zandgrond.
We hebben de boot 2 dagen laten liggen, de rubberboot opgepompt en volgende dag de kant maar even op.
Een leuke wandeling gemaakt langs de rotsen en door Camaret en weer terug naar de boot.
Mooie uitzichten
Ankerplek
op weg naar Audierne

Na het anker avontuur weer verder naar de zuid een tochtje van een 26 mijl naar  Audierne een ankerplek voor een nachtje maar met meer mogelijkheden. Middags nog even met de dinghy de rivier opgevaren om wat eten te scoren.
Dat is gelukt in de locale buurtsuper en kunnen we weer 2 dagen vooruit 😊
Mooie ankerplek, maar je kan ook aan een mooring (€11.00) maar die liggen nogal krap en wij hadden alle ruimte.

Mooie ankerbaai bij Audierne

Volgende morgen weer op weg, nu naar een grotere Marina om even te wassen, inslaan etc.. we waren er aan toe.

We hadden een 38 mijltjes voor de boeg.
Eindbestemming was Concarneau, waar we rond 15.00 u binnenliepen.
de ochtend begon met wat motregen maar hield gelukkig na een paar uurtjes op..  we liggen in een haventje vlak aan het oude gedeelte wat een mooi complex is, hier zijn we in de avond gaan rondkijken. Overdag was het zo erg druk dat willen we niet opzoeken, avond kon je een kanon afschieten...
vanaf de oude stad
Lekker rustig

Volgende dag even gaan fietsen naar een nabij gelegen jachthaven zo'n 12 km verder een leuke tocht maar het pad waar we op fietsen veranderde soms in een pittig wandelpad.. en moesten we veel lopen, tillen en klauteren met de fietsjes. Mensen die we tegen kwamen keken soms wat vreemd op van die rare toeristen...niet veel kilometers maar een pittig uitje was dit..
Bij de andere haven lekker mosselen gegeten.. En er lag nog een reuze trimaran de Masif, denk dat ie 30 meter lang was en 25 meter breed of zo..
daar zou ik dus wel even mee mee willen spelen..

5 kilometer door bos met flinke klimpartijen..

Concarneau is een leuke stad met een fijne omgeving. De stad is druk maar ook gezellig..
als je hier net voor of net de Franse vakanties bent heb je denk de mooiste tijd en niet al te druk...
Plan is om te vertrekken naar de  eilandengroep Iles de Glénan ook wel de Franse Scilly's genoemd
Of we het doen lees je in het volgende blog..

3 opmerkingen:

1. Prachtig vaar gebied, bretagne. Ons viel t verschil tussen zuid en noord bretagne op. Een graad of 5 in temperatuur. Als je de kans hebt, de golfe du morbihan is een sensatie, met 12 knopen wordt je nasr binnen gesleurd, en is minder gevaarlijk dan de oranjesluis! Zuid bretagne is een fantastisch vaargebied. Wij lagen 5 jaar in arzal en la roche bernard. Belle isle, maar ook illes d houat, houdic, en la croix zijn erg mooi. Geniet! Dan doen wij dat van jullie verhalen.