zaterdag 22 juni 2019

Noord Ierland

Zoals al in ons vorige blog vermeld lagen we in Carlingford.
We zijn daar 4 dagen blijven liggen, of tegen of teveel wind en andere ellende.
Fris, maar helemaal alleen je eigen pad zoeken...
Maar we hebben nog wat kunnen rondlopen  de eerste dag zijn we gelijk de berg opgegaan, als het droog is moet je het waarnemen. en een mooie wel wat zwaardere tocht gelopen..
en de volgende dag nog eens een keertje. De periode met regen viel gelukkig mee zodat we minder binnen hoeven te zitten, binnen is wel leuk  maar niet te lang..
Carlingford is een leuk ouderwets dorpje met nauwe straatjes en de nodige pubs en toeristen bezighoud winkeltjes. Er worden hier veel wandel en survivaltochten en andere bezigheden georganiseerd.
veel voorkomende ruΓ―nes
gehavende steigers, verbogen door wind

De marina waar we liggen is alles aanwezig, maar is wel aan onderhoud toe, in een praatje met de buren  schijnt dat er wat geldgebrek is, wij zijn ook de enigste gasten hier. Je betaal hier € 25 p/n wat redelijk is met stroom, douchen en internet.

Morgen (vrijdag 14-6) is er een gaatje en vertrekken we naar Bangor een haven voor Belfast, we wilden dit in meerdere dagen doen, maar mooi weer om te ankeren zit er niet in en dus wordt het ruim 60 mijl in 1 stuk.
Boeien worden met doodtij onderhanden genomen.
Om 9 uur in de ochtend konden we pas vertrekken van het tij, en zowaar de zon scheen met een klein bakstag windje (schuin van achter) 😊
Maar na een 1,5 uur betrok het al de wind nam toe en een dikke laag bewolking nam het over...
Dan zeg je nog.. als het dan nog maar droog blijft.. nou dat bleef het tot 4 uur in de middag, en met een 22 knopen en lekker regentje legden we de laatste mijlen af.
Uit de wind, in de regen..wat een zomer zo.

Om 20.00 meerden we af in de ruime haven..
Het was wel een mooie zeiltocht, alleen jammer van de regen..
Bangor heeft een mooie marina, van alle gemakken voorzien en grenzend aan een leuke plaats
we hebben de volgende dag even boodschappen gedaan en de plaats even verder bekeken.
mooie rijtjes huizen, klein maar mooi om te zien

oude vroegere haven, met de karakteristieke huizen er langs

16 juni. Vandaag gaan we naar Belfast, een jachthaventje helemaal aan het einde van het havengebied, waar ooit de Titanic is gebouwd.
Mooi haventje, en dichtbij.

Er is geen info dus vaar je op de gok als er plek is of niet??
Onderweg kwamen we al een paar zeilboten tegen, dus dat betekend  er is in ieder geval plek.
In de haven zagen we al gelijk  plek zat.. en zochten we een mooi plekje uit. (haven wordt weer uitgebreid dit jaar)
Eenmaal vast even naar de betaalautomaat om het havengeld te regelen. Die deed het niet goed en hebben uiteindelijk een 10 pond kunnen betalen en meer lukte ook niet. voor 3 dagen niet gek 😊
Het havengeld is hier normaal 18 pond per nacht, daarvoor heb je gratis stroom douchen, wasmachine en droger. na een berichtje naar de haven zeiden ze u heeft geluk meneer?
Titanic museum.
We vermaakten ons de volgende dag met een bezoek aan het Titanic museum, zeker de moeit e waard en leuk opgezet.
Daarna de stad in en mijzelf een paar bergschoenen  kado gedaan, de andere waren uit elkaar gevallen, na zoeken op het internet dezelfde gevonden en toevallig ook nog hier in Belfast..

Laatste dag namen we een Black Taxi, deze brengt je langs de minder leuke plekken waar de conflicten waren, maar nog steeds af en toe een grimmig sfeer hangt.
We kwamen hier behoorlijk ontdaan van terug, dat grijpt je wel even aan zeg.. we waren de rest van de dag er stil van.. ongelofelijk.
Ons vervoer voor de muur

ook wat schrijven

De Deuren die avonds om 22.00 u
dichtgaan

het meest bekende muurschildering
Je moet dit met eigen ogen hebben aanschouwd voor dat je enig idee hebt wat zich hier heeft afgespeeld nog steeds zijn de huizen beschermd voor overgegooide brandbommen. een klote muur van  3,5 mijl lang (zo'n 5,5 km)
Dit geloof je toch niet!! dit is in Bombay Street
je leef nog steeds in een kooi..
Ook zomaar onschuldig vermoord

Einde middag trossen los en op weg naar Carrickfergus een plekje 7 mijl verderop hier gaan we heen op de Gobbins te bezoeken.
Hiervandaan 20 min met de trein
Even naar buiten wat wind om je kop..  en lekker in de zon.
We hadden een mooi plekje met veel vogels om ons heen. na een klein tijdje zei ik al tegen Joce dat die vogels nogal luidruchtig waren, naar onderzoek lagen we naast dit kastje... dat bedenk je toch niet?

Dus nachts uit en overdag als we weg zijn weer aan. zou er met slapen geen moeite mee hebben maar niet 3 meter van je hoofd af 😊😊

Mooie constructies

veel vogels

Volgende morgen naar de Gobbins gegaan, we hadden de eerste tour en het was mooi weer en troffen het dus.meestal is het in de morgen mooi weer en daarbij komt ook dat de zon dan op de rotsen staat voor mooie foto's..

Schapen scheren op de terugweg
Ook terug een mooi Cliff-pad

Terug zijn we naar Whitehead gelopen waar we weer toevallig langs een plek kwamen waar ze schapen begonnen te scheren, ze waren later omdat het weer er ook niet naar was, was even gezellig praten met de jongens. In Whitehead weer op de trein die naar de boot ging, het was een mooie wandeling
Deze leek erg op de Gobbins al met al weer een mooie dag gehad.

Donderdag met de middag zijn we vertrokken richting Ballycastle. Het weertje wat ie aangaf was mooi, of we het krijgen moeten we maar weer afwachten..
En Jawel, na een klein uurtje hadden we de eerste bui alweer boven ons hangen πŸ€”

de wind zou westelijk blijven een 10-15 knopen en in de avond een beetje NW, dus kregen we wind van voren, van achteren, van links en van rechts.. Met andere woorden, de motor is niet uit geweest want er was steeds te kort.
Natuurlijk waren we van het plan afgeweken omdat we af en toe 3-4 knopen stroom mee hadden zijn we in één keer door gegaan.
De hemel breekt open..

En liggen we nu na 48 mijl op Rathlin Island het uiterste noordpuntje van Ierland eerst hier maar eens kijken.
Haven meester hielp ons met aanmeren en wees ons direct waar de pup was! Maar die kan je niet missen.
De Haven
Er is vanavond muziek dus als je een instrument hebt neem hem maar mee πŸ™ƒ mm dat kon vanavond wel eens leuk zijn..
dus....  Toen het eten op was stortte we in elkaar en de pub.. ach komt er vast nog we eentje.
Volgende dag een wandeling gemaakt naar de westkant van het  eiland. een prachtig mooie dag met een strak blauwe lucht. Dat was weer een mooi tijdje geleden.
saampies er even op.

Puffin gespot

Maar de wandeling was prachtig, langs steile kliffen, rotsen met duizenden Alken en ook Puffins
Deze laatste zie je niet zo heel veel.

mmmmmmm
Al met al was er veel  te zien. we sloten af na 20 km wat een flinke wandeling was in de lokale pub, geen muziek, maar wel lekker eten en een pint..
Onderweg werden we in de gaten gehouden! prachtig beest
Maar ook weer blij dat we er voorbij waren 😊

Zaterdag 22 juni gingen we naar Ballycastle, meer om boodschappen in te slaan, en via een Facebookgroep hier in Ierland hebben we een lokale gasfles gekregen, hij bracht hem langs en de fles was nog vol ook.. Ben zelf geen fan van Facebook maar met zulke dingen hebben we er al een hoop voordelen uit gehaald.
Ook hebben we hierdoor al honderden mooie ankerplekken rond Schotland verzameld.. 😊😊
Ballycastle is een klein knus haventje en een dito plaats. groot strand en verder alles wat je nodig hebt.
klein haventje
Vandaag voor het eerst weer eens Fish&chips gehad, er was hier een viszaakje waar eigenlijk de hele dag een rij stond.. de havenmeester tipte ons al. Het bakvet wat je rook was ook niet slecht dus hebben we de gok gewaagt hopen dat we hem niet de hele avond door blijven proeven.. zoals ik al zei het was een kleine zaak, maar er waren 12 mensen aan het werk.. er was amper ruimte voor ze..
ff een wandelingetje langs het strand

Morgen gaan we op weg naar Schotland, onder de Mull of Kintyre door en gooien we het anker weg bij Campbeltown
Goed de stroom hier in de gaten houden er zijn stukken bij zoals bij Torr Head daar loopt soms met springtij een 9 knopen stroom.. en we zijn een dag na springtij..
Of het plan deze keer wel gaat lukken? Dat zien we weer in het volgende blog..